TLV route
Stap 1: Bestuur doet aanmelding bij swv
Het bestuur (of gemandateerde directeur) van een schoolvereniging start de TLV-procedure via het systeem TOMMY. Dit gebeurt wanneer blijkt dat de ondersteuningsbehoeften van een leerling niet binnen het reguliere basisonderwijs kunnen worden beantwoord — ook niet binnen andere scholen of tussenvoorzieningen in de regio. Ook bij een verlenging van een al eerder afgegeven TLV wordt deze procedure gestart.
Vooraf heeft school ouders geïnformeerd over het proces, zijn ze actief betrokken en is hun zienswijze toegevoegd aan de aanvraag. Bij verschil van inzicht tussen ouders en school wordt een zienswijzegesprek gevoerd door de TLC en vastgelegd.
Stap 2: SWV controleert aanvraag administratief op volledigheid
Het samenwerkingsverband controleert of de aanvraag administratief volledig is voordat deze inhoudelijk in behandeling wordt genomen. De aanvraag moet voldoen aan de volgende vormeisen:
- Documentatie en termijnen: Het bijgevoegde ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) is recent geëvalueerd en minimaal een half jaar oud en eventuele diagnostische gegevens zijn niet ouder dan vier jaar.
- Inhoudelijke eisen aan het OPP: Proces en afwegingen zijn duidelijk beschreven, handelingsgericht werken is aantoonbaar toegepast, extra ondersteuning en inzet deskundigen is zichtbaar en geëvalueerd, er is een integraal beeld van onderwijs- en zorgbehoeften opgenomen, ook is duidelijk wat de inbreng van ouders is en is de leerling gehoord.
- Onderzoek naar alternatieven: Er is onderzoek naar plaatsing op andere reguliere basisscholen of tussenvoorzieningen op lokaal niveau uitgevoerd. Er is een onderbouwing waarom deze niet passend zijn en dit is opgenomen in de aanvraag.
Stap 3: TLC beoordeelt ontvankelijkheid van de aanvraag
De Toelaatbaarheidscommissie (TLC) beoordeelt of de aanvraag inhoudelijk in behandeling kan worden genomen. Dit gebeurt binnen drie werkweken na ontvangst van een administratief volledige aanvraag. De TLC kan:
- De aanvraag in behandeling nemen als deze voldoet aan alle vorm- en inhoudelijke eisen.
- De aanvraag aanhouden en de indiener verzoeken om aanvullende informatie. De TLC stelt hiervoor een termijn. Wordt deze overschreden, dan wordt de aanvraag als niet-ontvankelijk beschouwd.
- De aanvraag afwijzen als niet-ontvankelijk wanneer deze onvoldoende onderbouwd is of niet voldoet aan de gestelde eisen. In dat geval wordt het dossier teruggezet met een begeleidend schrijven waarin de reden wordt toegelicht.
Pas wanneer de aanvraag als volledig en ontvankelijk is beoordeeld, start de wettelijke beoordelingstermijn van zes werkweken die eventueel te verlengen is met vier werkweken.
Stap 4: TLC stelt twee onafhankelijke deskundigen aan en ontvangt afzonderlijke adviezen
De TLC van Zeeluwe stelt twee onafhankelijke deskundigen aan om de aanvraag inhoudelijk te beoordelen. De commissie bepaalt per aanvraag welke specifieke expertise nodig is, afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften van de leerling (bijvoorbeeld orthopedagogisch, medisch, gedragskundig).
Beide deskundigen beoordelen het dossier los van elkaar en stellen elk een onafhankelijk advies op basis van een afwegingskader. Deze adviezen worden niet vooraf op elkaar afgestemd en dienen als input voor de adviesvorming van de TLC. In hun beoordeling nemen de deskundigen ook de zienswijze van ouders mee, zoals opgenomen in het dossier. Dit perspectief wordt meegewogen in de interpretatie van de ondersteuningsbehoeften en de context van de leerling.
Elk deskundigenadvies bevat tenminste de onderwijsvorm waarvoor de TLV wordt geadviseerd: SBO of SO, bij SO de bekostigingscategorie (laag, midden of hoog) en de duur van de TLV (tijdelijk of structureel). Daarnaast is er een inhoudelijke onderbouwing op basis van het OPP, diagnostiek, context en ouderperspectief in opgenomen.
Stap 5: TLC brengt schriftelijk advies uit aan de bestuurder van Zeeluwe
Op basis van de aanvraag en de twee deskundigenadviezen formuleert de TLC een schriftelijk (inhoudelijk) advies aan de bestuurder van het samenwerkingsverband Zeeluwe. Dit advies bevat de voorgestelde onderwijsvorm (SBO of SO), de bekostigingscategorie (bij SO), de voorgestelde duur van de TLV en een motivering op basis van het beoordelingskader. De bestuurder neemt op basis van dit advies het formele besluit en koppelt dit terug aan de TLC.
Stap 6: TLC communiceert het besluit naar school en ouders
Na ontvangst van het besluit van de bestuurder stuurt de TLC het formele TLV-besluit, inclusief de deskundigenadviezen, naar de aanvragende school/bestuurder en naar ouders/verzorgers. Bij een negatief besluit wordt dit gemotiveerd toegelicht.
Stap 7: Ouders melden leerling aan bij SBO/SO-school
Na ontvangst van het TLV-besluit zorgen ouders, in overleg met de verwijzende school, voor een schriftelijke aanmelding bij de SBO- of SO-school. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail met het TLV-besluit als bijlage. Vanaf dat moment start de onderzoeksperiode bij de ontvangende school. De verwijzende behoudt zorgplicht tot de leerling is ingeschreven op de nieuwe school. Als de ene S(B)O niet over kan gaan tot plaatsing, zoeken zij in samenwerking met verwijzende school, ouders en het regionale S(B)O netwerk voor een plaatsing elders.
Stap 8: Aanvragende school meldt aan TLC waar de leerling geplaatst is
Zodra de leerling is ingeschreven op een SBO- of SO-school, meldt de verwijzende school dit in Tommy.

Documentatie
Extra informatie
Relevante downloads en links
Overzicht criteria tlv sbo en so definitief
