Alle schoolbesturen in Nederland zijn aangesloten bij een samenwerkingsverband in hun regio of stad. De missie van Zeeluwe is “Inclusief, passend en thuisnabij onderwijs voor ieder kind binnen samenwerkingsverband Zeeluwe. De kracht van samenwerkingsverband Zeeluwe
ligt in de goede (lokale, regionale) samenwerking. Het elkaar kennen en vinden waar dat nodig is voor de leerling. Dat gebeurt vanuit grote betrokkenheid en met korte lijnen naar elkaar en de kernpartners.”
Inclusie
Het gezamenlijk streven binnen het samenwerkingsverband Zeeluwe is om leerlingen in al hun verscheidenheid samen te laten opgroeien en elkaar
op alle momenten van hun leven te laten ontmoeten. Het pad naar inclusie lopen we samen met onze kernpartners (voortgezet onderwijs, gemeenten, kinderopvang, jeugdzorg en welzijnsorganisaties), want inclusie is niet iets dat alleen op school plaatsvindt, maar zich juist
op alle plekken in de maatschappij ontwikkelt.
Inclusie betekent voor ons dat alle leerlingen, met of zonder extra ondersteuningsbehoeften, samen leren en spelen in dezelfde groep.
Want, als zij elkaar iedere dag zien, leren zij dat er allerlei verschillende mensen met verschillende talenten bestaan en hoe ze prettig met elkaar
om kunnen gaan. Dit vraagt om leraren die goed toegerust zijn en flexibel en groepsgericht onderwijs bieden voor alle leerlingen. Professionals
kennen elkaar en werken interbestuurlijk samen voor de leerling. Hier is sprake van gedeeld eigenaarschap van de schoolbesturen van speciaal
(basis)onderwijs, de reguliere schoolbesturen en de bestuurder en ondersteunend bureau van het samenwerkingsverband. Deze samenwerking
kent een gezamenlijke pedagogische basis en vindt in toenemende mate plaats binnen Integrale Kindcentra. Hier worden onderwijs, opvang en zorg
aangeboden met een belangrijke rol voor educatief partnerschap van ouders. Schoolbesturen faciliteren en stimuleren hierin de professionals.
Daar is ons dekkend netwerk op gericht. Wij willen dat kinderen en hun ouders dichtbij huis een school kunnen kiezen die bij hen past en waar
het kind zich thuis voelt, met het juiste onderwijs en de juiste ondersteuning.
We willen dat de leerlingen zich naar de eigen mogelijkheden kunnen ontwikkelen, zonder dat zij daarbij belemmerd worden door factoren die zij zelf niet kunnen beïnvloeden. We omarmen de diversiteit van de leerlingpopulatie en zijn ons bewust van de context waarin een kind opgroeit.
De brede ontwikkeling van het kind en kansengelijkheid staan centraal.
Dit is een verantwoordelijkheid die wij samen met onze kernpartners dragen. Extra ondersteuning wordt zoveel mogelijk binnen een groep
aangeboden en is beschikbaar. Scholen kunnen een beroep doen op ondersteuning en expertise uit het gespecialiseerd onderwijs, jeugdhulp
en zorg om tegemoet te komen aan de ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen. Het gespecialiseerd onderwijs is beschikbaar voor kinderen
die tijdelijk of langere tijd intensievere ondersteuning nodig hebben. Het is van belang om te zoeken naar gespecialiseerde (symbiose-)
settingen in een thuisnabije omgeving. Inclusief onderwijs is (ook) een gestage, stapsgewijze beweging, een voortdurende inspanning en intensieve samenwerking tussen de partners en gericht op het participeren van álle kinderen en het realiseren van het dekkend netwerk. De invulling verschilt per gebied. Daarom kijken we per Lokale tafel naar de inrichting van voorzieningen, de samenwerkingsafspraken en de verdeling van ondersteuningsmiddelen. Schoolbesturen faciliteren en stimuleren hierin de professionals.
Thuiszitten voorkomen
Wij willen dat alle leerlingen naar school gaan.
Wij zien echter dat er leerlingen zijn die korter of langer geen onderwijs volgen binnen de school. Dat willen we zoveel mogelijk voorkomen,
door er voor te zorgen dat wij deze leerlingen vroegtijdig in beeld hebben. Zorg- en onderwijsmiddelen zijn hierbij essentieel. We maken onderscheid tussen thuiszitters en leerlingen met een vrijstelling.
Samenwerken
We versterken de lokale en bovenlokale samenwerking tussen besturen van primair onderwijs en speciaal (basis-)onderwijs, voortgezet onderwijs,
kinderopvang, scholen, jeugdhulp, gemeenten en overige partners op de 8 Lokale tafels.
Dat doen we om voor leerlingen het passend en inclusief onderwijs mogelijk te maken dat noodzakelijk is om hen zonder vertraging het
thuisnabije onderwijs te bieden dat zij nodig hebben.
Samenwerking met ouders en leerlingen is daarom ook cruciaal.
Binnen het samenwerkingsverband is de bestuurder met het ondersteunend bureau verantwoordelijk voor de organisatie; de
uitvoering en realisatie ligt in handen van de aangesloten scholen en kernpartners. Op het centrale niveau van het samenwerkingsverband
ligt een specifieke taak voor het organiseren van bovenlokale samenwerking op het gebied van gespecialiseerd onderwijs en regionale
arrangementen. Denk hierbij aan de gezamenlijke opdracht voor het realiseren van onderwijs voor niet-Nederlandse culturele achtergrond
(NNCA), meer- en hoogbegaafde leerlingen en onderwijszorgarrangementen.
Extra informatie
Relevante downloads en links
Inloggen voor schoolbestuurders
Schoolbestuurders kunnen hun persoonlijke inloggegevens opvragen bij info@zeeluwe.nl