Kinderen hebben recht op passend onderwijs vanaf hun eerste schooldag nadat ze 4 jaar zijn geworden. De school waar ouders hun kind aanmelden heeft vanaf dat moment zorgplicht.
Ons streven als samenwerkingsverband is ‘nul thuiszitters’. Het verzorgen van een dekkend netwerk en daarmee het terugdringen en voorkomen van ‘thuiszitters’ is één van de taken van het samenwerkingsverband. Samenwerkingsverband Zeeluwe denkt daarom actief mee over oplossingen en wijst betrokkenen op rechten en plichten. Bijna altijd vinden we, in afwachting van een structurele oplossing, een tijdelijke maatwerkoplossing. We werken daarin nauw samen met de leerplicht. Indien echt noodzakelijk heeft het samenwerkingsverband doorzettingsmacht . Dit houdt in dat het samenwerkingsverband kan bepalen wat de best passende plek is voor een leerling.
Wij maken onderscheid tussen twee types thuiszitters:
- Langdurig relatief verzuim
Een leerling is op een school ingeschreven en verzuimt langer dan 4 weken aaneengesloten en ongeoorloofd. De school meldt dit verzuim zowel bij de leerplichtambtenaar van de gemeente waar de thuiszitter woont als bij het samenwerkingsverband via Tommy.
De school houdt zorgplicht voor deze leerling, ook als de leerling thuiszit. Zeeluwe ondersteunt de scholen en schoolbesturen bij complexe casuïstiek. We sluiten bijvoorbeeld aan bij multidisciplinair overleg (MDO), overleggen met betrokkenen zoals jeugdhulp en leerplichtambtenaren, organiseren een overleg met diverse professionals en adviseren ouders. Ouders kunnen een onderwijsconsulent inschakelen.
- Absoluut verzuim
Een leerplichtige leerling is niet ingeschreven op school en heeft geen vrijstelling van de leerplichtwet.
Naast kinderen die langdurig of absoluut verzuimen, zijn er kinderen die officieel geen thuiszitter zijn. Zeeluwe besteedt binnen de ‘thuiszittersproblematiek’ ook aandacht aan deze kinderen:
- Vrijstelling artikel 5
Een leerling die een vrijstelling heeft van de leerplichtwet om diverse redenen.
- Dreigende thuiszitter
Een leerling die thuiszitter dreigt te worden. Er is bijvoorbeeld sprake van regelmatig geoorloofd verzuim door ziekte, dag(del)en thuis zijn i.v.m. overbelasting, of gedragsproblematiek waarmee de school langdurig handelingsverlegen is.
Het is van belang dat scholen dreigende thuiszitters melden bij Zeeluwe. Ook als een school handelingsverlegen is of dreigt te worden, kan de school advies vragen bij het samenwerkingsverband.
Om inzicht te krijgen in en invloed te hebben op absoluut verzuim en vrijstellingen loopt onder andere de pilot ‘beoordelingstafel vrijstellingen’ en hebben we als samenwerkingsverband contact met onder andere leerplichtambtenaren, leerrechtconsulenten in de regio, gemeenten en CJG’s.
We krijgen periodieke rapportages van leerplichtambtenaren en zoeken naar oplossingen waarin zorg en onderwijs samenwerken om thuiszitten op te lossen of te voorkomen. Er gaan bijvoorbeeld leerlingen deels naar een zorgboerderij (met vermindering van onderwijstijd), of zij krijgen individuele begeleiding vanuit een zorginstelling.