Samenwerkingsverband primair onderwijs
Nieuwsbrief
oktober 2024
Inleiding
Beste collega’s,
In deze nieuwsbrief staan we uiteraard stil bij het nieuwe Ondersteuningsplan 2024-2028. Daarin de gezamenlijke route naar een meer inclusiever dekkend netwerk en het voorkomen van thuiszitters. Ook staan we stil bij de eerste stappen die we zetten om daartoe te komen, zoals:
- Herziening TLV route
- HB van ONS
- Gespreksgroep Waarderende Gesprekken
Wij wensen jullie veel leesplezier en als er vragen, opmerkingen of ideeën zijn: weet ons te vinden.
Nieuwe collega’s
Komende tijd kunnen wij twee nieuwe collega’s aan jullie voorstellen. In de eerste plaats Angelique Junte. Zij zal Karen opvolgen, die vanaf mei jl. het werk als bestuurssecretaresse heeft waargenomen. Angelique werkte hiervoor o.a. bij IJsselheem en SKO Flevoland/Veluwe.
Samenwerkingsverbanden Zeeluwe en Stichting Leerlingenzorg NW-Veluwe zijn blij te kunnen vertellen dat zij samen Freek Büscher hebben kunnen benoemen. Bij beide samenwerkingsverbanden is er de afgelopen tijd ruimte in de formatie ontstaan, waardoor deze gemeenschappelijke benoeming mogelijk is. Freek is geen onbekende in onze regio. Verschillende scholen kennen hem vanuit zijn werk bij SBD Centraal Nederland. Als beide stichtingen zijn we momenteel aan het kijken hoe we werkzaamheden gaan verdelen en op welke wijze we de samenwerking verder kunnen borgen. Freek en Angelique zullen zich later uitgebreid voorstellen in de volgende nieuwsbrief.
Hartelijke groet namens,
Wilfred de Vries
TLV-route
De huidige TLV-route gaat herijkt worden. We zijn inmiddels 10 jaar verder en uit de praktijk is gebleken dat er verschillend omgegaan wordt met een TLV-aanvraag binnen de scholen en besturen. De insteek van Zeeluwe is om enerzijds aan de wet te voldoen en anderzijds recht te doen aan het kind. Zeeluwe krijgt regelmatig vragen over de wettelijke houdbaarheid van een TLV-route, vragen over de kwaliteit van de huidige TLV-aanvragen en vragen over de plek van de lokale expertise teams binnen/voorafgaand aan de TLV-route. Daarnaast geeft de thuiszittersopdracht vanuit het ministerie en de aanvragen voor zware ondersteuning/onderwijsvrijstelling 5a ook aanleiding voor deze herijking.
Er zal een werkgroep in het leven geroepen worden bestaande uit o.a. een kwaliteitsmedewerker, een IB-er, een TLV-medewerker van kantoor Zeeluwe, een COI lid en een medewerker uit het gespecialiseerd onderwijs die aan de hand van een opdrachtbeschrijving met een voorstel zal komen voor een hernieuwde TLV-route. Het streven is om de herijking in maart 2025 afgerond te hebben zodat de TLV-route 2.0 in het nieuwe schooljaar 2025 van start kan.
Toeleidingsprocedure
Een van de wettelijke opdrachten van swv Zeeluwe is te zorgen voor een heldere en eenduidige toeleidingsprocedure voor kinderen die een plek nodig hebben in het gespecialiseerd onderwijs. Graag willen we de toeleidingsprocedure zoals deze nu is herzien, zodat de procedure passend is binnen het besturingsmodel van Zeeluwe en tevens voldoet aan de wettelijke eisen. Hiervoor is in het ondersteuningsprofiel het volgende doel vastgesteld: “Er is een duidelijk en eenduidig proces voor toeleiding in de gehele Zeeluwe-regio, inclusief afspraken over bekostiging vanuit de schoolbesturen”. Door de sterke lokale samenwerking zorgen professionals binnen Zeeluwe voor scholen waar kinderen zich in alle verscheidenheid zich thuis voelen, zich samen kunnen ontwikkelen en zich gekend weten in hun talenten. Dit uitgangspunt is onderdeel van de visie, zoals deze beschreven is in het OP 2024-2028: werken vanuit vertrouwen. Dit profiel is de basis voor de herijking van de toeleidingsprocedure. In de komende maanden zal er onder leiding van een projectleider gestart worden met dit proces. Hieronder stelt Dora Riet zich als nieuwe projectleider voor.
Even voorstellen:
Mijn naam is Dora Riet en inmiddels ben ik al langere tijd werkzaam in het onderwijs. Het samenwerkingsverband Zeeluwe ken ik goed, vanuit mijn werkzaamheden als algemeen directeur, een baan die ik tot de zomervakantie met veel plezier vervulde. Ik vind het dan ook een mooie uitdaging om aan de slag te gaan als projectleider binnen Zeeluwe voor de toeleidingsprocedure.
In de komende periode zal er een klankbordgroep worden samengesteld. De klankbordgroep is bedoeld om te sparren en informatie te delen en te verdiepen omtrent het project herziening TLV-route. Hiervoor zijn we op zoek naar collega’s binnen het samenwerkingsverband die hierin graag willen participeren. Mocht je willen deelnemen aan de klankbordgroep en ervaring hebben met de TLV procedure, de toeleiding en de financiële aspecten hiervan, mail dan naar driet@zeeluwe.nl. Deelnemen aan de klankbordgroep is op basis van deskundigheid en betrokkenheid en op persoonlijke titel. De klankbordgroep zal gedurende dit schooljaar een aantal keren bij elkaar komen. We verwachten dat dit 4 keer dit schooljaar zal zijn.
Naast de klankbordgroep zoeken we ook collega’s die graag geïnterviewd willen worden. Ook hiervoor kan je je aanmelden via driet@zeeluwe.nl. Mocht je meer informatie willen ontvangen, dan mag je ook telefonisch contact opnemen met Dora Riet: 06-83381522.
Graag ontvangen we reacties voor 10 november 2024.
LWOO heet voortaan ‘lichte ondersteuning’
Met ingang van schooljaar 2024 – 2025 hanteren we voor Leerweg Ondersteunend Onderwijs (LWOO) een nieuwe werkwijze. LWOO scholen (zie hieronder) ontvangen van ons voortaan een bedrag per school – en dus niet meer per leerling – waarmee zij deze ondersteuning vormgeven.
Concreet betekent dit dat jullie als basisscholen geen LWOO leerlingdossiers meer bij ons hoeven in te dienen, maar deze bij de betreffende VO school aanleveren. Wél leveren jullie nog dossiers aan die betrekking hebben op leerlingen die naar het Praktijk Onderwijs (PrO) gaan.
Scholen die LWOO aanbieden communiceren zelf over hoe zij vorm geven aan de ondersteuning van deze groep leerlingen, bijvoorbeeld door te werken met kleinere klassen of met meerdere mentoren per klas. Ook informeren de scholen jullie over de inhoud van het dossier voor leerlingen met lichte ondersteuning. Jullie kunnen dus bij deze scholen terecht voor informatie hierover. Denk hierbij o.a. aan de schoolgidsen, de regiogids, informatieavonden en open dagen.
In onze regio zijn zes scholen die LWOO aanbieden, namelijk:
- Morgen College in Harderwijk
- Christelijk College Groevenbeek in Ermelo en Putten
- Corlaer College in Nijkerk
- Van Kinsbergen College in Elburg
- Nuborgh College in Elburg
- Aeres VMBO Nijkerk
Door de nieuwe manier van werken zal de term LWOO verdwijnen. We spreken voortaan over ‘lichte ondersteuning’ voor deze groep leerlingen. Basisschool en school voor voortgezet onderwijs zorgen samen voor een goede overdracht voor deze leerlingen. Daar krijgen jullie binnenkort meer informatie over via de VO scholen.
Samengevat:
- Er hoeft voor LWOO leerlingen geen drempelonderzoek meer worden aangeleverd bij Stichting Leerlingenzorg NW-Veluwe.
- Er hoeven alleen nog leerlingdossiers aangeleverd te worden bij Stichting Leerlingenzorg NW-Veluwe voor leerlingen die naar het Praktijk Onderwijs gaan.
- De mogelijkheid om via Stichting Leerlingenzorg NW-Veluwe een ADIT aan te vragen blijft bestaan.
- De middagen voor IB-ers en leerkrachten groep 8 over procedure en tijdpad voor LWOO komen te vervallen. Met de scholen voor Praktijk Onderwijs stemmen we af over informatie omtrent aanmeldingen bij hen op school. Daarover volgt op een ander moment nadere informatie.
Mocht bovenstaande vragen oproepen, dan kun je contact opnemen met Stichting Leerlingenzorg NW-Veluwe via telefoonnummer 0341-842834 of via info@leerlingenzorgnwv.nl.
Verslag VvA overleg van 08 oktober 2024
In de VvA van 8 oktober jl. was Ingrid Paalman te gast voor het inspiratiedeel van de vergadering. Naast bestuurders waren ook directeuren, ib-ers en leerkrachten uitgenodigd.
Ingrid nam het gehoor mee in de verhalen die zij had opgehaald tijdens het onderzoek dat ze uitvoerde naar thuiszitters. Zo vertelde ze van een jongen van 11 jaar, die zij interviewde en die vertelde dat zijn ‘thuiszitverhaal’ al begon op zijn eerste dag op de school. Hij was toen 4 jaar. In de pauze hadden andere kinderen hem ingegraven in de zandbak. Hij kon zichzelf niet bevrijden en na de pauze ging iedereen naar binnen. Ook de leerkracht. Zonder hem opgemerkt te hebben. Hij werd letterlijk niet gezien en gemist.
Ingrid pleit ervoor om de context van kinderen te kennen. Wat is hun verhaal? Hoe zijn hun (sociaal culturele) achtergronden? Wat hebben ze daarbij van ons nodig? Ze refereerde daarbij meerdere malen aan artikel 28 en 29.
Om dit deel van de vergadering af te sluiten werd een worldcafé gehouden: een groepje buigt zich over een aan het onderwerp gerelateerde vraag, schrijft de antwoorden op, draait door naar een volgende tafel en er wordt een vervolg-vraag toegevoegd waarop het groepje aan de nieuwe tafel een antwoord vindt. De resultaten van dit worldcafé staan in dit document, maar kort samengevat zijn de speerpunten:
- Verschil maken voor die ene leerling; toon lef.
- Niet meegaan in de slachtofferrol maar meegaan in de betekenis dat we wel wat kunnen doen.
- Toon het goede voorbeeld als bestuurder/IB’er.
- Heb je als bestuurder inzicht in de pedagogiek of alleen opbrengsten?
- Respect voor elkaars opdracht –> zoeken naar gezamenlijkheid.
Een inspirerende bijeenkomst om met elkaar onze schouders er onder te zetten om zicht te krijgen en ondersteuning te geven aan.
De presentaties van inspiratiemiddag zijn:
Gespreksgroep Waarderende Gesprekken
De projectgroep Waarderende Gesprekken is van start gegaan. Onder de bezielende leiding van Ingrid Paalman, lector aan VIAA. Deze projectgroep gaat inventariseren wat wordt verstaan onder een waarderende, horizontale verantwoording, maar ook het waarderingsinstrument ontwerpen. Zeeluwe wil, naast de financiële verantwoording van de ondersteuningsmiddelen die jaarlijks uitgezet wordt onder de schoolbesturen, waarderende gesprekken gaan voeren. Want de wens is om niet slechts kwantitatief naar gegevens die de scholen aanleveren te kijken maar ook kwalitatief, met aandacht voor het verhaal van de school, de leerkracht en de leerlingen. Hierdoor kan de verantwoording die de scholen doen binnen het samenwerkingsverband meer horizontaal worden i.p.v. verticaal. Dus waarderend kijken, handelen en doen met betrekking tot inclusief onderwijs binnen Zeeluwe. Zichtbaar krijgen wat de kwaliteit is van het gegeven onderwijs aan leerlingen die een ondersteuningsbehoefte hebben, welke pedagogische en didactische keuzes er aan ten grondslag liggen, etc. om zodoende met en van elkaar te leren over de kwaliteit van de geboden ondersteuning binnen Zeeluwe. Daarvoor is een meerjarig plan opgezet. Uitgangspunt daarbij is dat er geoefend en gewerkt wordt binnen het samenwerkingsverband, creatieve processen ruimte krijgen, mensen met elkaar co-creëren. Om daarmee een passend ontwerp te maken waarbij de wettelijke verantwoording (dus het wat) niet ter discussie staat maar de manier waarop we verantwoorden (dus het hoe) wordt onderzocht. Vertrouwen is de basis voor deze aanpak, wat ook betekent dat het niet in één keer goed hoeft te gaan. In de nieuwsbrieven zullen we regelmatig verslag doen van de stand en gang van zaken binnen de projectgroep.
HB van ONS
Het project HB van ONS is nog altijd goed op dreef. Inmiddels is de werkgroep Toeleiding met veel enthousiasme (en expertise) gestart. Het is de bedoeling dat deze werkgroep oplevert:
1. Een duidelijk en eenduidig proces voor toeleiding in de hele Zeeluwe-regio.
2. Suggesties voor de bekostiging vanuit schoolbesturen.
3. Een aanzet tot een implementatieplan.
Dit als onderdeel van de doelstellingen van HB van ONS zoals die geformuleerd zijn in de startverklaring:
- Over 10 jaar is er voor iedere HB-leerling op fatsoenlijke afstand een HB-voorziening PO. Het VO verbindt zich aan het bieden van een logisch vervolg op de HB-voorzieningen PO.
- Voor een groot deel van de HB-leerlingen wordt deze voorziening aangeboden binnen een reguliere setting met (lokaal) vakkundige professionals.
- Voor een kleiner deel wordt deze voorziening aangeboden in de vorm van specialistische setting (bovenlokaal/regionaal).
- Er is een duidelijk en eenduidig proces voor toeleiding in de gehele Zeeluwe-regio, inclusief afspraken over bekostiging vanuit schoolbesturen.
- We nemen initiatieven om ouders elkaar te laten ontmoeten.
Binnenkort zal de werving starten voor leden voor de werkgroep Ontwerp Netwerk en Entiteit. Kort daarna zal de werkgroep met de werkzaamheden beginnen.
Nu al belangstelling voor deze werkgroep? Geef dat aan bij Els Baauw (ebaauw@zeeluwe.nl).
Mededelingen
TLV aanvragen
Zoals bekend zijn er 2 aanvraagroutes. De 1e is de reguliere route. Hierbij gaat het om leerlingen waarvoor geen verlengde onderinstroom is aangevraagd en die op een basisschool zitten. De 2e route is voor leerlingen uit het primair onderwijs waarvoor een verlengde onderinstroom is aangevraagd of vanuit de voorschool. Deze laatste route verloopt via de Commissie Onderinstroom.
De uiterste datum voor het aanvragen van de TLV voor het schooljaar 2024-2025 bij Zeeluwe is 09 juni 2025. De TLV-aanvraag (inclusief het OPP) dient dan volledig in Tommy te staan, dus inclusief alle vereiste (digitale) handtekeningen. Voor aanvragen die na deze datum worden ingediend, kunnen wij niet garanderen dat deze voor de zomervakantie procedureel getoetst en afgegeven worden. Let op: dit zegt niets over de plaatsing van kinderen in het gespecialiseerd onderwijs. Wij adviseren contact op te nemen met de beoogde school van plaatsing. Dit kan per organisatie verschillen. Ter informatie hier de brief van Educare over de instroommomenten van dit schooljaar.
Voor de Commissie Onderinstroom gelden de volgende vergaderdata voor het behandelen van een aanvraag:
Vergaderdatum: | Uiterste inleverdatum: |
19 november 2024 | 05 november 2024 |
20 januari 2025 | 06 januari 2025 |
11 maart 2025 | 25 februari 2025 |
15 april 2025 | 01 april 2025 |
27 mei 2025 | 13 mei 2025 |
24 juni 2025 | 10 juni 2025 |
Inlog Tommy
Binnenkort krijgen de procesbegeleiders een inlog voor Tommy. Bestuurders kunnen via het secretariaat van Zeeluwe ook een account aanvragen voor Tommy zodat zij inzage krijgen in hun eigen TLV-verwijzingen.
Het nieuwe Ondersteunings Plan (OP) ligt bij de drukker!
Het OP is klaar. En eerlijk gezegd zijn we er best trots op. We zijn begonnen met de evaluatie van het vorige OP (2020-2024), hebben breed nagedacht en ook opgehaald wat er in het nieuwe plan beschreven moest worden, kozen de thema’s, formuleerden talloze zinnen, overdachten en bespraken ze weer, herformuleerden, namen interviews af, maakten en selecteerden de foto’s en zetten uiteindelijk de laatste puntjes op de i. Al met al een proces dat ruim een jaar geduurd heeft. En die tijd mochten we er van onszelf ook voor nemen want het nieuwe OP moest naast realistisch en haalbaar, vooral van ons allemaal zijn. Wij vinden dat dat gelukt is; wij weten dat het een breed gedragen plan is geworden. Gedragen door alle scholen (po en gespecialiseerd onderwijs), de Ondersteunings Plan Raad (OPR), van suggesties voorzien door de gemeenten en onze collega’s van het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs, besproken met de buur-samenwerkingsverbanden en uiteindelijk voorgelegd aan de VVA; de Raad van Toezicht en de Ondersteunings Plan Raad. Tot slot kregen we vorige week ook de goedkeuring van de inspectie, zonder op of aanmerkingen. Het papieren exemplaar wordt momenteel gedrukt en later verspreid, maar de digitale versie is hier nu al te vinden.
En verder ter informatie:
Webinar “Vriendinnen en Sociaal Emotioneel Leren”
Symposium “Praktijkklassen van Accrete”
Save-the-date: Netwerkmiddag Intern Begeleiders op woensdag 12 februari 2025, uitnodiging hiervoor volgt later
Podcast tip
De Podcast Psycholoog, ADHD (deel 1)
Coaching voor leerkrachten door Ank Kampman “Ik weet het wel, ik moet het gewoon doen. Eens! Maar waarom doen je het dan niet”
Boeken tips
Van individueel naar inclusief onderwijs
In dit boek houdt Bert Wienen een kritisch pleidooi tegen het benadrukken van de mentale kwetsbaarheid en het bevorderen van meer veerkracht als politieke oplossing daarvoor. Alle nadruk ligt momenteel op ‘dat wat het kind (nodig) heeft’. Waardoor de belangrijke vraag: ‘Wat kunnen wij als context doen?’ te weinig wordt gesteld. De slinger lijkt te zijn doorgeslagen naar de focus op het individuele kind. Wat moeten we doen om de focus weer te leggen op de kracht van gewoon heel goed onderwijs en dus het belang van de leraar? Want daar ligt de sleutel voor beter en meer inclusief onderwijs.
Generatie angststoornis
De geestelijke schade van de smartphone en sociale media is gigantisch, zo blijkt uit deze internationale bestseller van sociaal psycholoog Jonathan Haidt. In dit boek ontwaart de sociaal psycholoog Jonathan Haidt een pijnlijke paradox: terwijl we onze kinderen in de fysieke wereld meer en meer beschermen, laten we ze in de digitale wereld vogelvrij.
Haidt laat zien dat deze ontwikkeling en de opkomst van de iPhone en sociale media hebben geleid tot een enorme stijging in het aantal mentale problemen onder tieners en jongeren. Denk hierbij vooral aan klachten als angststoornissen, depressies en zelfmutilatie.
Blijf op de hoogte!
In onze nieuwsbrief vindt u het laatste nieuws over Zeeluwe en passend onderwijs.