Basisondersteuning: ondersteuning die een school moet kunnen geven bij problemen die regelmatig voorkomen bijvoorbeeld ondersteuning bij lees- en rekenproblemen.
Extra ondersteuning: als een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan de basisondersteuning die de school biedt, kan hij/zij extra ondersteuning krijgen.
Handelingsdeel: een omschrijving in het ontwikkelingsperspectief van de individuele begeleiding die is afgestemd op de behoefte van de leerling.
Instemmingsrecht: ouders moeten instemming geven op het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief. De school moet ouders uitdrukkelijk om instemming vragen.
Intern begeleider: een medewerker binnen de school die verantwoordelijk is voor de leerlingenzorg coördinerende en begeleidende taken heeft.
Jeugdhulp: ondersteuning bij psychische ondersteuningsvragen, een verstandelijke beperking en/of opvoedproblemen. Jeugdhulp is bedoeld voor kinderen en jongeren tot 18 jaar, soms tot 23 jaar. De gemeente is verantwoordelijk voor deze ondersteuning. Dit is geregeld in de Jeugdwet.
Leerlingdossier: in een leerlingdossier worden gegevens over een leerling bewaard. Het leerlingdossier bestaat meestal uit twee componenten: de leerling-administratie en een inhoudelijk gedeelte, gericht op onderwijskundige aspecten en begeleidingsaspecten.
Leerlingenvervoer: vervoer dat bij de gemeente aangevraagd moet worden voor kinderen die niet zelfstandig naar school kunnen, bijvoorbeeld bij ziekte, een handicap of gedragsproblemen. Of voor kinderen die niet in de buurt naar school kunnen en daarom naar een school moeten die ver weg is.
Leerlingvolgsysteem: basisscholen werken verplicht met een leerlingvolgsysteem (LVS). Dit wordt ook wel leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS) genoemd. Hiermee houdt de school vorderingen en resultaten bij. Niet alleen van uw kind, maar ook van de groep van uw kind en van de school. Dit gebeurt in ieder geval voor Nederlandse taal en rekenen-wiskunde.
Leerplichtambtenaar, leerrechtconsulent, leerplichtconsulent: een ambtenaar van de gemeente die toezicht houdt op de naleving van de Leerplichtwet.
Leerlingenzorg: Het samenwerkingsverband voor het voortgezet onderwijs. Meer informatie is te vinden op leerlingenzorgnwv.nl.
Ontheffingen: zie vrijstelling
Onafhankelijk inwonerondersteuner: De inwonersondersteuner geeft informatie en kan helpen om zaken op een rij te zetten. Samen kijken ze vanuit uw belang naar de mogelijkheden. De inwonersondersteuner kent de weg naar verschillende instanties en organisaties. Ook kijken ze met u of er mensen in uw omgeving zijn die u verder kunnen helpen. De inwonersondersteuner kan bijvoorbeeld:
- helpen uw vragen en wensen op een rij te zetten;
- meegaan naar een gesprek met een instantie;
- helpen met de voorbereiding van een gesprek;
- uitleggen hoe sommige wetten en regels werken;
- ondersteunen als u een aanvraag voor een voorziening wilt doen.
Ontwikkelingsperspectief: een plan dat de school maakt als een leerling meer nodig heeft dan de basisondersteuning. In dat plan staat hoe de school de leerling gaat helpen om zich fijn te voelen en zo goed mogelijk te kunnen leren. Dat doet de school met doelen om aan te werken.
Passend onderwijs: elk kind met een ondersteuningsbehoefte moet in de regio waar hij of zij woont, onderwijs krijgen dat bij hem of haar past.
Remedial teacher: een bevoegd leerkracht die extra ondersteuning geeft aan leerlingen met bepaalde leer- of gedragsproblemen/-stoornissen.
Samenwerkingsverband: scholen voor regulier en speciaal (basis) onderwijs die in een bepaald gebied samenwerken om te zorgen voor passend onderwijs in dat gebied.
Schoolbestuur: Alle scholen hebben een schoolbestuur. Het schoolbestuur neemt de belangrijke beslissingen over de school. Dus ook over het onderwijs dat gegeven wordt.
Schoolgids: een document met informatie voor ouders over de belangrijkste zaken over het komende schooljaar.
Scholenmodel: Binnen Zeeluwe hanteren we het schoolmodel. Dit betekent dat alle schoolbesturen het overgrote bedrag aan ondersteuningsmiddelen ontvangen om ervoor te zorgen dat de scholen gezamenlijk een dekkend netwerk van voorzieningen kunnen realiseren, zodat elk kind een passend plek kan hebben. Dit betekent dat elke school over de middelen beschikt om leerlingen die dit nodig hebben extra ondersteuning te bieden. Wanneer de school dit zelf niet kan bieden dan heeft zij vanuit de zorgplicht de verplichting om samen met de ouders een passende plek voor de leerling te vinden. In complexe situaties, waarin een oplossing niet makkelijk gevonden wordt sluit het samenwerkingsverband sluit aan en aan te sturen op een oplossing. Zeeluwe is een belangrijk contactpunt in de ondersteuning voor scholen en hun besturen en voor leerrechtconsulenten.
Schoolondersteuningsprofiel: een document met informatie over welke ondersteuning de school kan geven
Speciaal basis onderwijs: onderwijs voor kinderen met lichte leerproblemen, zoals problemen met concentreren of met de motoriek. Het is bedoeld voor kinderen die méér extra ondersteuning nodig hebben dan de basisschool kan geven. De leerdoelen zijn dezelfde als op een gewone school.
Speciaal onderwijs: onderwijs voor kinderen met een lichamelijke handicap, zwaardere leerproblemen en/of problemen met hun gedrag of psychische problemen.
Toelaatbaarheidsverklaring: een verklaring van het samenwerkingsverband dat een kind op een school voor speciaal (basis)onderwijs mag worden ingeschreven.
Vrijstelling: kinderen tussen 5 en 16 jaar moeten verplicht naar school. Jeugdigen tussen de 16 en 18 jaar hebben een kwalificatieplicht. Maar soms kan een kind niet naar school. Bijvoorbeeld door een lichamelijk of psychisch probleem, door een ernstige ziekte. Of doordat de manier van lesgeven niet past bij het kind en zijn of haar problemen. Dan is het mogelijk om vrijstelling van school aan te vragen.
Zorgplicht: de plicht van een school(bestuur) om ervoor te zorgen dat elk kind dat bij die school of dat schoolbestuur is aangemeld of ingeschreven onderwijs krijgt dat hij hem of haar past en extra ondersteuning als dat nodig is.