Kinderen hebben recht op passend onderwijs vanaf hun eerste schooldag nadat ze 4 jaar zijn geworden. De school waar ouders hun kind aanmelden heeft vanaf dat moment zorgplicht.
Ons streven als samenwerkingsverband is dat alle kinderen elke dag naar school gaan. Het verzorgen van een dekkend netwerk en daarmee het terugdringen en voorkomen van ‘thuiszitters’ is één van de taken van het samenwerkingsverband. Samenwerkingsverband Zeeluwe denkt daarom actief mee over oplossingen en wijst betrokkenen op rechten en plichten. We werken daarin nauw samen met de leerplicht. Dit houdt in dat het samenwerkingsverband actief meedenkt over wat de meest passende plek is voor een leerling.
De wet maakt onderscheid tussen twee types thuiszitters:
- Langdurig relatief verzuim
Een leerling is op een school ingeschreven en verzuimt langer dan 4 weken aaneengesloten en ongeoorloofd. De school meldt dit verzuim zowel bij de leerplichtambtenaar van de gemeente waar de thuiszitter woont als bij het samenwerkingsverband.
De school houdt zorgplicht voor deze leerling, ook als de leerling thuiszit. Zeeluwe ondersteunt de scholen en schoolbesturen bij complexe casuïstiek. Indien het meerwaarde heeft, kunnen wij aansluiten bij bijvoorbeeld een multidisciplinair overleg (MDO), overleggen met betrokkenen zoals jeugdhulp en leerplichtambtenaren, een overleg met diverse professionals en adviseren ouders en scholen. Ouders en school kunnen een onderwijsconsulent inschakelen.
- Absoluut verzuim
Een leerplichtige leerling is niet ingeschreven op school en heeft geen vrijstelling van de leerplichtwet.
Naast kinderen die langdurig of absoluut verzuimen, zijn er kinderen die officieel geen thuiszitter zijn. Zeeluwe besteedt binnen de ‘thuiszittersproblematiek’ ook aandacht aan deze kinderen:
- Vrijstelling artikel 5
Een leerling die een vrijstelling heeft van de leerplichtwet om diverse redenen.
- Dreigende thuiszitter
Bij een leerling die thuiszitter dreigt te worden is er bijvoorbeeld sprake van regelmatig geoorloofd verzuim door ziekte, dag(del)en thuis zijn i.v.m. overbelasting, of gedragsproblematiek waarmee de school langdurig handelingsverlegen is. Vanuit de gedachte van een dekkend netwerk is het van belang dat scholen per gemeente met elkaar zicht hebben op alle vormen van (dreigend) thuiszitten.
Wanneer er sprake is van vrijstellingen van onderwijs dan gaat dat via de beoordelingstafel vrijstellingen. Samenwerkingsverband Zeeluwe is hierbij betrokken. De beoordelingstafel wordt georganiseerd door de betreffende gemeente.
We krijgen periodieke rapportages van leerplichtambtenaren en zoeken naar oplossingen waarin zorg en onderwijs samenwerken om thuiszitten op te lossen of te voorkomen.
