Samenwerkingsverband primair onderwijs
Nieuwsbrief
juni 2023
Inleiding
Beste collega’s,
We kijken terug op een jaar met veel ontwikkelingen op het gebied van Passend Onderwijs. Vanuit het ministerie komt men met de route naar inclusiever onderwijs en daarnaast zien we ook landelijk de zoektocht naar een compromis over de wijze waarop het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen vorm zou moeten worden gegeven. Deze zoektocht hebben we ook binnen SWV Zeeluwe. Het afgelopen jaar hebben we daarin met elkaar een aantal stappen gezet.
Mooi om te zien hoe er op alle scholen wordt gezocht naar wegen om het onderwijs passend te maken voor alle leerlingen. Steeds meer zien we de samenwerking lokaal vorm krijgen, wordt expertise gedeeld en denken we met elkaar mee wanneer er handelingsverlegenheid ontstaat. Binnen de expertiseteams die het afgelopen jaar steeds meer binnen gemeenten zijn ontstaan, werken basisscholen, gespecialiseerd onderwijs, CJG en jeugdzorg steeds meer gezamenlijk in het zoeken naar een passende plek voor het kind.
Velen zijn net als wij druk met de afsluiting van het huidige schooljaar en de komst van een nieuwe periode. We wensen jullie allemaal een fijne vakantie en we kijken uit naar de samenwerking in het nieuwe schooljaar.
Wilfred de Vries
Voorlichtingsbijeenkomst TLV Zeeluwe woensdag 13 september 2023
Zeeluwe organiseert woensdagmiddag 13 september 2023 vanaf 13.00 uur een voorlichtingsbijeenkomst voor (nieuwe) intern begeleiders en 2e deskundigen over wijzigingen bij het aanvragen van een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) die in Tommy vanaf het schooljaar 2023-2024 worden ingevoerd. Daarnaast vertelt de commissie onderinstroom over haar rol, taken, organisatie en werkwijze in ons samenwerkingsverband. Mocht je meer willen weten, zie onze website Commissie onderinstroom (zeeluwe.nl)
Het ondersteunend bureau van Zeeluwe heeft wettelijke aanpassingen zorgvuldig en in afstemming met het werkveld van onderwijs doorgevoerd. Deze zijn van invloed op de aanvragen toelaatbaarheid van onze scholen. De aanpassingen zijn als werkprocessen opgenomen in de ICT-applicatie Tommy.
- Het gaat om de deskundigheidsverklaring van de 1e en 2e deskundige.
- De aanvragende school moet ook de zienswijze van ouders en wanneer mogelijk van de leerling toevoegen aan de aanvraag.
Wel in ontwikkeling
De samenwerkingsverbanden PO en VO sluiten aan bij het project ‘Wel in Ontwikkeling’ en maken gebruik van de gesubsidieerde ondersteuning die Gedragswerk kan bieden om te komen tot een betere werkwijze in onze regio. We gaan in totaal 10 reisverhalen ophalen over en van kinderen met vrijstelling onder art.5.a en absoluut verzuim. Daarbij betrekken we de invalshoeken van hun ouders en betrokken professionals.
De aftrap van het project vond op 23 mei jl. plaats. Vanuit de gemeentes namen alle leerplichtconsulenten uit onze regio deel aan de bijeenkomst. Andere collega’s vanuit de gemeenten sloten ook aan. Daar zijn we blij mee omdat gemeenten als eerste weten wie vrijstelling art.5.a heeft gekregen. Ook zijn zij meer bekend met de leerlingen die niet op een school staan ingeschreven. Het primair en voortgezet onderwijs lieten zich, evenals zorgpartijen, inspireren door de aftrap van het werkatelier. Het project krijgt in het nieuwe schooljaar zeker een vervolg. Sander van Someren start op basis van de ontvangen subsidie na de zomervakantie als projectleider vanuit Zeeluwe voor WIO.
Hoogbegaafdheid
Lokaal is er veel aandacht voor HB en bovenlokaal zoeken we naar een weg om kinderen die met dat aanbod onvoldoende tot ontwikkeling komen goed onderwijs en goede begeleiding te geven. We hopen dat we vlot na de vakantie met meer informatie kunnen komen. De uitkomsten van onze inventarisatie/onderzoek maar ook de nieuwe subsidieregeling van het ministerie hopen we dan binnen te hebben.
Vanuit de lokale tafels
Vreemd, dat er weinig of geen HB-leerlingen in de kleuterklassen worden gesignaleerd? Hoe kan het dat veelal HB-leerlingen in de midden-bovenbouw zichtbaar worden? Deze vragen werden gesteld tijdens de presentatie over HB van de lokale tafel Ermelo. 13 juni jl. spraken we vanuit de lokale tafels voor de tweede keer over HB. Het gesprek kreeg dit keer op inhoud meer verdieping.
Verbeteringen die worden gezien ten aanzien van HB zijn een betere doorgaande leerlijn vanuit voorschool naar PO. Vroegsignalering in het handelingsgericht werken wordt vanuit voorschool als belangrijke interventie genoemd. Vanuit PO naar VO kan door intensievere samenwerking met VO en zorgaanbieders een betere leerlijn HB worden neergezet. Als goed voorbeeld noemt een ouder de Parnassosklas.
Een goede informatievoorziening over HB naar ouders, zodat zij weten wat het aanbod is in onze regio, is een goed idee dat verder in het ouder- en jeugdsteunpunt kan worden uitgewerkt. Het sluit ook goed aan bij het verspreiden van HB info door St. Proo.
Regionale Bijeenkomst Onderwijs en Jeugd
Op 19 april jl. organiseerde de gemeenten uit onze regio met de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd, samen met de samenwerkingsverbanden Zeeluwe en Leerlingenzorg NW-Veluwe een bijeenkomst met als titel ‘Van discussie naar dialoog’.
In het centraal gelegen multifunctionele theater van Nunspeet illustreerde een theatergezelschap een casus die inzichten gaf vanuit ouder, zorg en onderwijsperspectief. Daarna gingen deelnemers, met vooral achtergronden uit gemeentelijk, onderwijs en zorgperspectief, aan de hand van vragen met elkaar in gesprek over een betere samenwerking door elkaars werkzaamheden beter te begrijpen.
Aanwezigen konden de middag afsluiten door een kaart aan zichzelf te sturen waarop zij konden verwoorden wat zij de volgende dag in hun werk anders zouden aanpakken. Inmiddels hebben zij deze kaart op hun eigen deurmat ontvangen.
Wijziging regelgeving SOP in 2024
De regelgeving rondom het SOP gaat veranderen vanaf 2024. Op hoofdlijnen zijn die veranderingen als volgt:
- Het SOP vervalt als verplicht document. Dit hoeft dus niet meer vierjaarlijks te worden opgesteld en goedgekeurd door bevoegde gezag en ter advies aan de MR worden voorgelegd;
- De scholen zijn verplicht jaarlijks de informatie over de ondersteuningsmogelijkheden te actualiseren en die informatie te plaatsen in de schoolgids (er zijn op dit moment nog geen richtlijnen voor welke informatie in de Schoolgids dient te worden opgenomen);
- Het jaarlijks vaststellen van het SOP moet leiden tot een jaarlijkse evaluatiecyclus en een terugkerend gesprek over de ondersteuning in de school. Het schoolbestuur wordt ertoe aangezet om jaarlijks te beoordelen of het ondersteuningsaanbod nog voldoet en scholen worden gestimuleerd hierover frequent het gesprek te voeren in het team. Door deze jaarlijkse evaluatie wordt het bieden van passende ondersteuning voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte beter geborgd.
Het SOP kan dan gaan werken zoals het aanvankelijk was bedoeld: als een heldere en accurate weergave van het extra ondersteuningsaanbod van de school. Doel van deze wijziging is het inzichtelijk maken van de ondersteuningsmogelijkheden (het huidige SOP):
- Informatie over de ondersteuningsmogelijkheden duidelijker en toegankelijker presenteren, voor zowel leerlingen en ouders als voor het onderwijspersoneel;
- De ondersteuning en het dekkend aanbod een centrale plaats te geven in de kwaliteitszorgcyclus als essentieel onderdeel van de kwaliteit van passend onderwijs.
Mededelingen
Het jaarverslag 2022 is op 15 mei jl. vastgesteld en is in te zien op de website: https://www.zeeluwe.nl/documenten/
Versnelde afbouw bovenmatige eigen reserves
Als gevolg van de hogere leerlingaantallen en het hoger dan begrote resultaat in 2022 is er ruimte ontstaan in de (meerjaren-)begroting 2023. De versnelde afbouw zal worden gerealiseerd door middel van:
- Het beschikbaar stellen van een mogelijke subsidie aan de Lokale tafel(s) om de lokale samenwerking te versterken. Deze subsidie is maximaal 20.000,– euro per Lokale tafel.
- Een eenmalige indexering (8%) van de niet wettelijke overdrachten in het kader van passend onderwijs aan de besturen.
Ondersteuningsplan 2024-2028
Voor de opzet van het nieuwe Ondersteuningsplan 2024-2028 wordt het kantoor Zeeluwe ondersteund door een extern bureau. Tijdens de bijeenkomst van de VvA op 3 oktober a.s. staat de eerste uitwerking op de agenda. We verwachten geen grote koerswijzigingen en gaan door op de ingeslagen weg. Opbrengsten uit o.a. de monitor dekkend netwerk, tijdelijke kringen m.b.t. kwaliteit/doelmatigheid/netwerkvitaliteit, landelijke wijzigingen en maatschappelijke opdrachten integreren en verwerken we.
Kantoor Zeeluwe
Han Schipper, medewerker TLV en thuiszitters, maakt halverwege het nieuwe schooljaar gebruik van pré pensioen en neemt afscheid van Zeeluwe. Wij gaan op zoek naar een opvolger die binnen Zeeluwe alle TLV’s toetst, de dossiers van dreigende thuiszitters volgt en een plek inneemt binnen het ouder- en jeugdsteunpunt.
Maatschappelijke landelijke opdracht Ouder- en Jeugdsteunpunt en Wel in Ontwikkeling
Na de zomervakantie verwelkomen wij Sander van Zomeren als nieuwe projectleider voor “Wel in Ontwikkeling” en het “Ouder- en Jeugdsteunpunt”. Zijn komst biedt gelegenheid uitvoering te geven aan 2 landelijke projecten die vooral voor kinderen en ouders meerwaarde hebben. Wij kijken uit naar zijn komst.
Vergaderdata Commissie Onderinstroom 2023-2024
De Commissie Onderinstroom vergadert 6 keren per jaar. De aanvragen moeten 2 weken voor de vergadering ingediend zijn via Tommy. Hieronder staat een overzicht van de vergaderingen:
Vergaderdatum: | Uiterste inleverdatum: |
19 september 2023 | 05 september 2023 |
28 november 2023 | 14 november 2023 |
16 januari 2024 | 02 januari 2024 |
16 april 2024 | 02 april 2024 |
28 mei 2024 | 14 mei 2024 |
24 juni 2024 | 10 juni 2024 |
Uiterlijk een week na de betreffende vergadering krijgen de aanvragers (ouders en school) bericht via Tommy over de afgifte van de toelaatbaarheidsverklaring.
Wijziging intern begeleider, directeur of schoolbestuurder
Nieuwe IB, directeur of schoolbestuurder? Laat het ons weten zodat we de wijziging ook kunnen verwerken in de verschillende systemen waarin we met elkaar samenwerken. Zo blijf je goed op de hoogte en weten wij dat je de juiste informatie ontvangt. Graag blijven wij op de hoogte van dit soort wijzigingen (naam en mailadres).
Youtube tip
Een nieuwe kijk op preventie – Bert Wienen
Als de meeste psychische problemen ontstaan voor het 25ste levensjaar en steeds meer kinderen psychische problemen ervaren, kun je je afvragen waarom we niet massaal inzetten op preventie. In de overheveling van de jeugdhulpverlening naar de gemeenten was er in eerste instantie veel aandacht voor preventie, maar tot nu toe zien we dat niet terug in de cijfers. Waarom komt preventie zo moeilijk van de grond? Is de vorm waarin het nu georganiseerd wordt wel de juiste manier of moeten we hier misschien met een andere blik naar kijken? Tijdens ‘De zorg op z’n kop’ vertelt Bert Wienen meer over zijn visie op preventie. Als onderwijskundige, onderzoeker en psycholoog adviseert hij gemeenten en schoolbesturen. Op een inspirerende wijze durft hij buiten de gebaande paden te stappen.
Boek tips
Hoe dan?!
Het afstemmen van onderwijs op begaafde leerlingen is geen luxe interventie, maar een verbeteringsslag van de kwaliteit van het onderwijs aan je hele school.
Vanuit het perspectief dat alle leerlingen recht hebben op een ononderbroken ontwikkeling bekeken Anouke Bakx, Eleonoor van Gerven en Annemieke Weterings welke thema’s voor schoolleiders, schoolbesturen, samenwerkingsverbanden en uiteraard specialisten begaafdheidsonderwijs van belang zijn om binnen hun eigen team bespreekbaar te maken.
Deze thema’s zijn: visies op begaafdheid, effectieve ondersteuningsstructuur voor leerlingen én leraren, grenze(n)loos onderwijzen, goed leraarschap, als leren andere ondersteuning vereist, en pakkende professionalisering. In elk hoofdstuk komen onderwijsprofessionals aan het woord die ieder vanuit hun eigen perspectief en hun eigen organisatie bespreken hoe zij onderwijs aan begaafde leerlingen in de praktijk handen en voeten geven. De auteurs zetten in op het belang van visie-ontwikkeling en positiebepaling, om aan de hand daarvan keuzes te kunnen maken die bijdragen aan de ontwikkelingskansen van begaafde leerlingen én die leiden tot rijker onderwijs voor alle leerlingen in de school.
Blijf op de hoogte!
In onze nieuwsbrief vindt u het laatste nieuws over Zeeluwe en passend onderwijs.