Inleiding
Binnen Zeeluwe wordt volop gewerkt aan het dekkend netwerk. Ook op het gebied van Hoogbegaafdheid. Met inachtneming van het schoolmodel en het werken aan de lokale tafels proberen we het dekkend netwerk een impuls te geven voor die kleine groep HB die stagneert in een doorgaande ontwikkeling.
Lokaal centraal
Binnen swv Zeeluwe staat het lokaal werken centraal. Aan 8 lokale gemeentelijke tafels wordt gewerkt aan een dekkend netwerk HB. De inzet en dynamiek per lokale tafel wisselt. Daarbij zijn er lokale tafels die voltijds en/of deeltijd voorzieningen (door) ontwikkelen of juist niet. Het is belangrijk om elkaar op de hoogte te houden van de ontwikkelingen om daarmee te voorkomen dat we allemaal proberen het wiel uit te vinden terwijl dat wiel elders mogelijk al draait. Binnen het swv spelen de procesbegeleiders een belangrijke rol en zij brengen elkaar en het ondersteunend bureau op de hoogte van ontwikkelingen op hoofdlijnen.
Regionale bijeenkomst HB-kennismaking op 21 februari
Hoewel er verbinding en afstemming HB tussen de verschillende tafels plaatsvindt, krijgen we de vraag of we als ondersteunend bureau nadrukkelijker willen gaan werken aan de verbinding tussen de lokale initiatieven en de bovenlokale opdracht. We nemen deze signalen serieus en daarom nodigen we vanuit iedere lokale tafel of netwerk één of meerdere vertegenwoordigers die met hoogbegaafdheid bezig zijn in werkgroep of ander verband uit. In de bijeenkomst op 21 februari hopen we met elkaar zichtbaar te maken welke initiatieven er zijn, wat voor vragen er leven binnen ons swv en hoe het onderwijs voor specifieke situaties vorm zou kunnen krijgen. Opgeven voor deze bijeenkomst kan bij Irene Leijten (ileijten@Zeeluwe.nl).
Bovenlokaal
Enkele schoolbesturen binnen het swv hebben een voltijd of deeltijd voorziening. Binnen het swv wordt het gesprek gevoerd op welke manier deze voorzieningen een rol spelen bij het vormgeven van een dekkend netwerk. Binnen de Bovenlokale tafel is met elkaar uitgesproken dat het ons niet lukt om voor een heel specifieke groep kinderen een passend aanbod te realiseren. Sommige kinderen zitten nu thuis. Andere ontvangen onderwijs buiten het swv of buiten de onderwijssetting. Binnen Zeeluwe hebben we de opdracht een specifiek voltijds HB-aanbod te realiseren verspreid binnen ons swv met een daarbij passend financieringsmodel. Er wordt gedacht aan Elburg, Epe, Harderwijk en Zeewolde. Het mag duidelijk zijn: dit is niet in plaats van de lokale ontwikkeling maar aanvullend. Voor de realisatie, toeleiding en verdere uitvoering is Robertha Langenberg als projectleider aangesteld. Zij voert hierover de komende tijd gesprekken met Wilfred de Vries en de schoolbestuurders.
Landelijk
In december 2022 is het rapport van de monitormeting HB over schooljaar 2021-2022 naar de Tweede Kamer gestuurd. Het rapport en een factsheet met de belangrijkste uitkomsten vindt u hier.
De monitor meting 2022-23 HB wordt verspreid onder scholen die zijn bevraagd in 2020-21. Mochten er andere scholen mee willen doen, stuur dan de contactgegevens naar Irene Leijten (ileijten@Zeeluwe.nl). Er volgt daarna aanvullend een uitnodiging voor deelname aan het monitoronderzoek.
Onderwijsminister Dennis Wiersma trekt 23,5 miljoen euro uit voor onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen. Zo wil de minister iets doen aan de grote groep thuiszitters voor wie nu geen geschikt onderwijs is georganiseerd. Daarmee doelt hij voor een deel op de groep waar we hierboven over spraken maar de opdracht voor de samenwerkingsverbanden wordt naar verwachting breder. Zie hiervoor ook de kamerbrief.
Dinsdag 13 juni van 12.30-14.30 organiseren we een tweede bijeenkomst waarbij de plannen van de minister ook verder zijn uitgewerkt en meegenomen kunnen worden.