Samenwerkingsverband primair onderwijs
Nieuwsbrief
november 2023
Inleiding
Beste collega’s,
Binnen ons samenwerkingsverband zijn we dit jaar mooi van start gegaan. We weten dat het een intensief jaar zal zijn waarin we stappen gaan zetten op een aantal onderwerpen. Denk hierbij aan het nieuwe ondersteuningsplan (OP), de tweede deskundige, de geldigheidsduur van een tlv maar ook op het gebied van hoogbegaafdheid. In deze nieuwsbrief schrijven we hier ook over.
Wat betreft het nieuwe ondersteuningsplan is al een aantal stappen gezet. Zo heeft er een inspiratiebijeenkomst (VvA) plaatsgevonden, waarbij onder andere is stilgestaan bij de behaalde resultaten vanuit de monitor. Ook de OPR denkt actief mee. Vanuit de monitor wordt ook gekeken naar de gegeven adviezen.
Tot nog toe hebben we o.a. het volgende opgehaald:
- Een van de centrale gedachten binnen ons samenwerkingsverband blijft de lokale samenwerking.
- Er is behoefte aan het vergroten van de expertise binnen die lokale samenwerking.
- Er is behoefte om de samenwerking tussen gespecialiseerd onderwijs en de reguliere scholen te versterken.
- De weg naar inclusie wordt gezien als centrale opgave voor het nieuwe OP.
M.b.t. de bezetting van het kantoor hebben we twee mededelingen:
- Irene Leijten is afwezig in verband met ziekte. Omdat wij nog geen zicht hebben op haar herstelperiode, zal Els Baauw haar werkzaamheden vooralsnog gaan waarnemen. Els is geen onbekende in ons samenwerkingsverband en wij zijn blij dat zij vanuit de Aurora onderwijsgroep ruimte en tijd heeft om werkzaamheden op te pakken. Wij wensen Irene een voorspoedig herstel toe.
- Vanaf 1 november a.s. is Bernadet van den Hul gestart als Beleidsmedewerker Passend Onderwijs binnen ons samenwerkingsverband. Bernadet zal onder andere de taken van Han Schipper overnemen, omdat hij vanaf 1 maart 2024 gaat genieten van een vervroegd pensioen. Bernadet zal zichzelf in de volgende nieuwsbrief persoonlijk voorstellen.
Wilfred de Vries
Tweede deskundige
Het werken met een tweede deskundige heeft zijn plek gekregen in Tommy. In de praktijk blijkt nu, dat de aangebrachte wijziging in de tlv procedure binnen Tommy, ondanks uitgevoerde testen, toch een aantal onvoorziene problemen geeft. Op dit moment inventariseert Sieb van der Heide welke problemen de ib-ers en tweede deskundigen exact ondervinden bij de nieuwe procedure en/of het proces in Tommy. Wij hopen zo snel mogelijk met verbeteringen te komen, die we zullen delen met alle betrokkenen. Afhankelijk van de aanpassingen zal dit schriftelijk via mail en nieuwsbrief gebeuren; bij grote veranderingen eventueel via een netwerkbijeenkomst.
Mocht je niet via de mail benaderd zijn en wil je toch graag je ervaringen delen en verbeterpunten aandragen, stuur dan een mail naar Sieb van der Heide (srvdheide@zeeluwe.nl).
Meldingen Verlengde Onderinstroom
De meldingen Verlengde Onderinstroom worden door Winny van den Broek gecontroleerd op de aanwezigheid van de verplichte handtekeningen. Zowel op het handtekeningenformulier in Tommy als op het meegestuurde OPP. Als dit in orde is bevonden, krijgt de melding de status “Afgerond”. Het blijkt nog steeds dat veel aanvragen niet compleet zijn. Ib-ers kunnen dit zien in Tommy, want dan blijft de status van de melding “Ingediend”. Scholen lopen hiermee het risico dat de 6 weken termijn verloopt en er later geen tlv Verlengde Onderinstroom aangevraagd kan worden.
Het verzoek aan ib-ers is om, als zij documenten aan de melding hebben toegevoegd, Winny van de Broek via de mail hierover te informeren. (info@zeeluwe.nl)
Thuiszittersregistratie in TOMMY
Thuiszitters staan met een startdatum van verzuim vermeld in Tommy. Als de leerling zich weer op school meldt, is het belangrijk om de einddatum van het verzuim in Tommy in te vullen. Vaak wordt dit laatste vergeten. Hierbij het verzoek om in Tommy na te gaan of er een thuiszitter staat vermeld en de eventuele ontbrekende data aan te vullen.
HB-subsidieaanvraag, Ministerie van OCW
Op 29 september jl. is door het samenwerkingsverband subsidie aangevraagd bij het Ministerie van OCW voor de regeling Begaafde leerlingen po en vo 2023-2025. Het gaat hierbij om beide subsidiemogelijkheden:
- Subsidie voor de regeling Begaafde leerlingen po en vo 2023-2025
- Eenmalige subsidie 2023 voor scholen die beschikken over een voltijd hb-voorziening.
Begaafde leerlingen primair- en voortgezet onderwijs 2023-2025
De eerste aanvraag betrof het schrijven van een subsidieaanvraag voor begaafde leerlingen po- en vo-onderwijs. Bij de aanvraag is voortgeborduurd op de eerdere opbrengsten van het doorlopen Project Op Koers 2018-2021. In schooljaar 2022-2023 is in gespreksrondes opgehaald wat een passend vervolg hierop kan zijn, gehoord de behoefte die er ligt bij kinderen met HB, hun naasten, het onderwijsveld en HB-specialisten. Deze behoeften zijn weergeven in het adviesrapportage project Kinderen met HB met asynchrone ontwikkeling (2023). De opbrengsten uit deze gesprekken en uit het project zijn benut in het verdiepen en onderbouwen van de verschillende thema’s in de subsidie aanvraag.
Het samenwerkingsverband Zeeluwe wil de samenwerking tussen betrokkenen ondersteunen en faciliteren met (gezamenlijke) scholing, kennisuitwisseling, procesbegeleiding voor en tussen partijen en experts ten aanzien van het realiseren van aanbod voor hoogbegaafden.
Onze doelstelling met betrekking tot het subsidietraject is om:
- De acht bestaande Lokale tafels verder door te ontwikkelen en ruimte te geven, door het ontwerpen en werken vanuit een eigen integraal plan in samenwerking met de scholen in hun eigen werkgebied, gemeente, CJG en/of andere deskundige partners. In deze uitwerking richten zij zich op vroeg-signalering, ondersteunen van praktijkvragen regulier onderwijs, ouderparticipatie, kennisdeling, professionalisering, verbinding tussen regulier onderwijs, de doorlopende lijn po-vo en een gezamenlijk regionaal HB-actieplan aansluitend bij de lokale ontwikkelingen.
- Het verbeteren en inrichten van de toeleidingsroute. Hierbij gaat het om het totaal van signalering tot toeleiding van leerlingen naar het specifieke aanbod, (waarbij de school aanmeldt in samenwerking met de ouders) en waarbij verbindingen worden gelegd onderwijsarrangementen en het aanbod dat inhoud gaat geven aan de ontwikkelkansen van kinderen (het leerrecht). Dit in verbinding en samenwerking met VT HB voorzieningen die deze nieuwe toeleidingsprocedure vanuit hun subsidietraject mede zullen gaan vormgeven en ondersteunen. Daarbij wordt ook de verbinding gezocht met deeltijd voorzieningen zodat initiatieven met elkaar verbonden kunnen worden en we komen tot een dekkend netwerk.
- Professionalisering, kennis- en expertise ontwikkeling en kennisuitwisseling te versterken en dit te borgen binnen het onderwijs vanuit de Lokale tafels.
- Een doorgaande lijn van de voorschool naar het primair onderwijs en van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs te ontwikkelen in deze regio.
- Ouders van kinderen met hoogbegaafdheid te ondersteunen in hun vragen rondom opvoeding en onderwijsloopbaan van het kind.
Bovenstaande onder begeleiding van een projectleider.
De tweede aanvraag betreft een eenmalig subsidie. Deze subsidie is bedoeld om het huidige bestaande aanbod van een voorziening voor voltijd hoogbegaafdheidsonderwijs te borgen en versterken. De regeling is bedoeld als stimulans voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs om (hoog)begaafde leerlingen extra ondersteuning te geven. Dit kan zijn door het aanbieden van nieuwe activiteiten, het verbeteren van expertise of het uitbouwen van bestaande voorzieningen. Beide aanvragen zijn nauw met elkaar verbonden waarbij het de verwachting is dat richting de toekomst een deel van de financiering voltijd HB voorzieningen via de SWV gaat lopen. Belangrijk aandachtpunt hierbij is de opdracht die de SWV hebben m.b.t. inclusie. Ook in de communicatie vanuit het ministerie zien we de worsteling. Op weg naar inclusiever onderwijs en tegelijkertijd de zoektocht om ook HB leerlingen passende ondersteuning te bieden waarbij we ervaren dat dit voor een deel van de HB-leerlingen een zoektocht is om dit te realiseren in een reguliere basisschool setting. We verwachten uiterlijk in december uitslag van de aanvraag.
Bijeenkomst VvA
Op 3 oktober jl. vond de VvA-bijeenkomst plaats. Deze bijeenkomst was gesplitst in een formeel deel en een deel ter inspiratie. Tijdens het formele deel is de Kaderbrief 2024 goedgekeurd door de VvA-leden en is deze vastgesteld door de bestuurder. Aansluitend vond het inspiratiedeel plaats waarbij de aandacht uitging naar het nieuwe ondersteuningsplan 2024-2028. Om het nieuwe plan in te kunnen richten, is eerst gekeken naar de huidige missie en visie. Hoe ervaren wij deze nu, wat is hierin voornamelijk belangrijk en waar staan wij nu? Met inachtneming hiervan is er teruggekeken naar de behaalde resultaten van ons samenwerkingsverband in relatie tot de zeven opdrachten (geformuleerd in het huidige OP) en met behulp van de uitkomsten van de monitor in de afgelopen vier jaar. Op basis van deze uitkomsten is het gesprek voor de gewenste missie, visie en thema’s aangegaan en wat verder in het nieuwe ondersteuningsplan meegenomen kan worden. Er kwamen drie thema’s naar voren: inclusie, versterken plaatselijke samenwerking en voorkomen thuiszitten. Het thema inclusie gaan we nader uitwerken op een extra bijeenkomst van de VvA op 22 november a.s.
Kaderbrief 2024
De kaderbrief is richtinggevend voor de plannen van dit schooljaar en legt ook de basis voor de opzet van de begroting 2024 en verder. Mede bepalend voor de kaderbrief zijn onder andere:
- Het Ondersteuningsplan 2020-2024: ‘Samen werken aan ontwikkeling van alle kinderen’;
- Aanvullend overheidsbeleid;
- Financiële randvoorwaarden.
In de kaderbrief zijn ook de voorlopige uitgangspunten met betrekking tot extra ondersteuningsmiddelen voor de scholen verwoord: in de meerjarenbegroting wordt voor 2024 in eerste instantie uitgegaan van € 308,- per bao-leerling en € 154,-per sbo-leerling.
Besluit TLV procedure
In het ondersteuningsplan staat het voornemen om het mogelijk te gaan maken dat de TLV beschikkingen voor de gehele schoolperiode kunnen worden afgegeven. Voorwaardelijk was dat het gespecialiseerd onderwijs kon aantonen dat zij jaarlijks overleg voeren met ouders en basisscholen over de mogelijke terugplaatsing.
Dit is in het verleden geprobeerd vorm te geven maar leverde allerlei inhoudelijke, praktische en ook principiële bezwaren op. Om onnodige overleggen, stress bij ouders en kinderen en administratieve lasten te beperken kan per 1 december a.s. een tlv worden aangevraagd voor de gehele schoolloopbaan (basisschool). Daarnaast zal de aanvraag in het geval van een ophoging van een tlv en een verandering van so en sbo via de commissie Onderinstroom verlopen. Dit is in lijn met de afspraken die er zijn rondom de ophoging so tlv.
De volgende afspraken die hierbij gelden zijn:
- Jaarlijkse bespreking per so/sbo locatie vanuit het kantoor van het samenwerkingsverband van de tlv’s waar een verplaatsing past bij de ontwikkeling van de leerling.
- Voor de leerlingen waar het regulier basisonderwijs betreft wordt contact gezocht met het plaatselijke expertiseteam om in overleg met de ouders het gespecialiseerd onderwijs te zoeken naar een passende reguliere school.
- Voor de leerlingen waar het een andere vorm van gespecialiseerd onderwijs betreft (sbo/so) wordt de COI betrokken om een advies te geven aan de bestuurder over de af te geven tlv.
Nieuwe projectleider Wel In Ontwikkeling en Ouder en jeugdsteunpunt
Mijn naam is Sander van Zomeren en ben woonachtig met mijn gezin in Putten. De afgelopen jaren ben ik als schoolleider verbonden geweest aan de Gabriëlschool in Putten. Binnen de bestuurlijke samenwerking in Putten heb ik onder andere mogen meebouwen aan het Puttense Expertiseteam en de gezamenlijk samenwerking rondom jeugd en onderwijs. Daarnaast ben ik verbonden aan de Katholieke Pabo Zwolle (KPZ) als kerndocent leiderschapsopleidingen. Het speelveld tussen onderwijs, jeugd, ouders en andere professionals heeft mijn aandacht, omdat ik ervan overtuigd ben dat we elkaar nodig hebben om een kind optimaal te kunnen laten ontwikkelen.
Eén van de twee projecten is het vormgeven en inrichten van het Ouder- en jeugdsteunpunt binnen ons samenwerkingsverband. In mijn ervaring als schoolleider heb ik ervaren dat wij als professionals snel denken dat ouders bekend zijn met hoe het onderwijs werkt.
Wanneer je ouders en jeugdigen echter betrekt en de juiste vragen stelt voelen ouders en jeugdigen zich gehoord, gekend en gesteund. Ik vind het dan ook van groot belang dat we ons steunpunt samen vorm gaan geven. Het tweede project waaraan ik mag werken is het project WEL in Ontwikkeling. Ook een project wat me aan het hart gaat. Het doel is om op zoek te gaan naar kinderen die niet naar school gaan of kunnen en vastlopen in de huidige wet- en regelgeving. We willen deze verhalen ophalen en leren hoe we deze leerlingen WEL in ontwikkeling kunnen krijgen. De komende periode houden wij jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Vragen of meepraten over onderwerpen kunnen gestuurd worden naar: ouderjeugdsteunpunt@zeeluwe.nl.
Project “WEL in ontwikkeling”
Het project WEL in ontwikkeling is gestart, een project dat aansluit bij het NPO-plan en een nieuwe beweging wil creëren in situaties waar niet-ingeschreven jeugdigen vastlopen en zich onvoldoende kunnen ontwikkelen. Het doel van het project is om kinderen en jongeren die nu niet ingeschreven staan te helpen de afstand tot onderwijs te verkleinen en hen (weer) tot ontwikkeling te brengen.
Het gaat om kinderen en jongeren met een vrijstelling van de Leerplichtwet op grond van artikel 5 onder a én voor jeugdigen die niet ingeschreven staan op een school en daar géén vrijstelling voor hebben (absoluut verzuim).
Met het project WEL in ontwikkeling willen we met partners in onze regio een nieuwe beweging creëren in situaties die zijn vastgelopen of waarin jeugdigen zich onvoldoende kunnen ontwikkelen. Het project wordt door de samenwerkingsverbanden Zeeluwe en Leerlingenzorg NW-Veluwe in nauwe samenwerking met leerplicht Harderwijk opgepakt. Klaske Hekman (voor het Voortgezet onderwijs) en Sander van Zomeren (voor het primair onderwijs) zijn de reisleiders binnen het project.
We gaan in totaal 10 reisverhalen ophalen van jeugdigen. In interviews vertellen ouders, jeugdigen en betrokken professionals hoe ze kijken naar de vrijstelling, welke ontwikkeling er al WEL is, wat hieraan bijgedragen heeft en wat zij denken dat er nog meer aan ontwikkeling mogelijk is. We kijken naar wat deze ontwikkeling verder kan ondersteunen en zetten hier vervolgens de schouders onder.
Mocht u vragen hebben naar aanleiding van het bovenstaande, of wilt u meedenken met het vervolg, dan kunt u ons bereiken via k.hekman@leerlingenzorgnwv.nl of ouderjeugdsteunpunt@zeeluwe.nl
Project “Ouder- en jeugdsteunpunt”
Elk samenwerkingsverband heeft de wettelijke opdracht om voor 1 augustus 2024 een Ouder- en jeugdsteunpunt op te zetten binnen het samenwerkingsverband. Dit Ouder- en jeugdsteunpunt voorziet in de beantwoording van een aantal geconstateerde problemen, zoals het vinden van hun weg binnen passend onderwijs en dat ouders en jeugdigen zich beter gesteund voelen.
Samenwerkingsverbanden geven de ondersteuning van ouders vorm en scholen zorgen voor goede informatie over hun mogelijkheden. Deze verantwoordelijkheden veranderen niet, maar worden met de organisatie van regionale ouder- en jeugdsteunpunten gefaciliteerd door het samenwerkingsverband. Er komen ook verantwoordelijkheden bij: samenwerkingsverbanden richten hun informatie naast ouders nu ook op jeugdigen en zij betrekken ouders en jeugdigen bij de manier waarop ze het steunpunt vormgeven. Dit is één van de onderdelen van de verbeteraanpak passend onderwijs.
Elk steunpunt heeft 3 pijlers: informeren, steunen en signaleren. Bij de opzet wordt er dan ook gestart om de beginsituatie in beeld te brengen. Stapsgewijs ontwikkelen we het steunpunt. Vanaf de start werken we met ouders en jeugdigen samen. Dit doen we in een regiegroep, betrekken we ouders en jeugdigen en onze stakeholders. Het doel is om de betrokkenen actief te betrekken, want in de aanloopfase is het belangrijk breed de wensen, belangen en verwachtingen te inventariseren. De komende periode voeren we dan ook gesprekken met gemeentes, Lokale Tafels, zetten we vragenlijsten uit onder ouders, hebben we gesprekken met ouders, scholen en leerlingen om goed in beeld te krijgen welke behoefte er is. Hierbij houden wij nadrukkelijk ook rekening met het bestuursmodel van ons samenwerkingsverband. Mocht u vragen hebben naar aanleiding van het bovenstaande, of wilt u meedenken met het vervolg, dan kunt u mailen naar Sander van Zomeren via ouderjeugdsteunpunt@zeeluwe.nl.
Maatregelen rondom ontwikkelingsperspectief en toelaatbaarheidsverklaring
In de afgelopen maanden is er landelijk veel te doen geweest over het ontwikkelingsperspectief (OP) en de TLV. Met name de administratieve last die het OP geeft voor de scholen en de aanvullende eisen die binnen de swv werden gesteld, heeft geleid tot een kamermotie die door 150 leden van de Tweede kamer werd gesteund.
Het doel is dat het OPP weer het oorspronkelijke doel gaat dienen, namelijk een document waarin heldere doelen worden vastgelegd en dat beschrijft welke ondersteuning er gegeven gaat worden aan de leerling, dat de samenwerking met ouders en leerling regelt en stimuleert en daarbij beperkt administratieve last oplevert voor scholen.
Dit alles zal resulteren in een nieuwe handreiking en deze bevat daarnaast informatie over hoorrecht, de wettelijke plicht om leerlingen te horen over hun OPP. De verwachting is dat de wet waarin hoorrecht wordt vastgelegd vanaf augustus 2024 van kracht is.
Dit alles raakt SWV Zeeluwe in beperkte mate:
- Het swv Zeeluwe kent geen extra aanvullende voorwaarden bij de aanvraag van een tlv, dat wordt mede veroorzaakt omdat de ondersteuningsmiddelen direct worden betaald aan de schoolbesturen.
- Rondom de inhoud van het OP volgen wij het onderzoek nauwgezet. De verwachting is dat de opzet van het OP verder vereenvoudigd wordt. Bij deze gesprekken zijn ook de bouwers van de administratieve systemen (bijvoorbeeld Parnassys) betrokken.
- Het hoorrecht (zover dat betrekking heeft op het PO) hebben we een plek gegeven binnen de vernieuwde tlv procedure als ook de zienswijze van ouders. Ontwikkelingen op dit gebied volgen we ook nauwgezet. Onze tlv procedure zullen we continue afstemmen op de wettelijke vereisten en de behoeften en afspraken die er zijn vanuit de besturen.
Mededelingen
TLV aanvragen
De uiterste datum voor het insturen van de tlv voor het schooljaar 2023-2024 is 1 juni 2024. De tlv-aanvraag (inclusief het OPP) dient volledig in Tommy te staan, dus inclusief alle vereiste (digitale) handtekeningen. Voor aanvragen die na deze datum worden ingediend, kunnen wij niet garanderen dat deze voor de zomervakantie procedureel getoetst en afgegeven worden.
Wijziging intern begeleider, directeur of schoolbestuurder
Nieuwe IB, directeur of schoolbestuurder? Laat het ons weten zodat we de wijziging ook kunnen verwerken in de verschillende systemen waarin we met elkaar samenwerken. Zo blijf je goed op de hoogte en weten wij dat je de juiste informatie ontvangt. Graag blijven wij op de hoogte van dit soort wijzigingen (naam en mailadres).
Nieuw RvT-lid
Per 1 december a.s. eindigt de benoemingstermijn van P. den Besten als lid van de RvT, vanuit de OPR. Om deze vacature in te vullen is een benoemingsadviescommissie ingericht. Na een aantal gespreksrondes kan worden meegedeeld dat een geschikte kandidaat is gevonden. Deze kandidaat zal 22 november a.s. op bindende voordracht vanuit de OPR worden voorgedragen aan de VvA met het verzoek tot benoeming per 1 december 2023.
Monitor
De resultaten van de monitor inclusief tabellenboeken zijn beschikbaar en e.e.a. zal zo spoedig mogelijk worden verzonden naar de schoolbesturen. Iedereen nogmaals hartelijk dank voor de medewerking!
Podcast tip
Hoogbegaafd zijn: Kenmerken, uitdagingen en tips om er mee om te gaan.
Hoogbegaafdheid is een term die wordt gebruikt om mensen te beschrijven die opvallende talenten of mogelijkheden hebben op bepaalde gebieden. In deze podcast gaat Adrienne van den Bos hierover in gesprek.
Boeken tip
Meester Mark
Meester Mark is inmiddels een begrip op social media én in de boekhandel. Met zijn ’taalfoutjes’ en ‘kinderlogica’ weet hij zijn vele volgers en lezers elke keer weer aan het lachen te maken. Voor Mama is mijn helt verzamelde hij de aller grappigste kindercitaten over moeders. Als mama dáár niet blij van wordt…
Blijf op de hoogte!
In onze nieuwsbrief vindt u het laatste nieuws over Zeeluwe en passend onderwijs.