Samenwerkingsverband primair onderwijs
Nieuwsbrief
oktober 2022
Onderwerpen nieuwsbrief
Ouderbetrokkenheidonderzoek
Vorig schooljaar startte Zeeluwe met de kwaliteitsmonitor Ouderbetrokkenheid. Dit is een online vragenlijst, die ouders/verzorgers krijgen voorgelegd voor wiens kinderen een toelaatbaarheidsverklaring voor het speciaal (basis-)onderwijs is afgegeven.
Er werden 2 vragenlijsten uitgezet.
- Toeleiding vanuit voorschool naar het s(b)o loopt via de commissie onderinstroom
- Toeleiding vanuit het reguliere basisonderwijs naar het gespecialiseerd onderwijs loopt rechtstreeks. Zie in infographic de eerste resultaten.
Monitor ouderbetrokkenheid onderinstroom
Monitor ouderbetrokkenheid afgegeven reguliere TLV’s
Komend schooljaar ontvangen ouders/verzorgers binnen 4 weken na afgifte van de tlv een vragenlijst.
Meldingen verlengde onderinstroom controleren!!
In de vorige nieuwsbrief is al aangegeven dat scholen zelf hun meldingen verlengde onderinstroom moeten controleren en aanvullen als 6 weken na de melding in Tommy de status nog steeds “Ingediend” is.
Dat betekent dat de melding nog niet compleet is; de handtekeningen van de ouders ontbreken nog en/of het OPP is niet door één van de ouders ondertekend. Daarmee voldoet de melding niet aan de afspraak dat de melding binnen 6 weken na de eerste schooldag gedaan wordt, compleet met een ondertekend OPP. Gevolg is dat er in de toekomst geen aanspraak gemaakt kan worden op de aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring verlengde onderinstroom.
Er zijn zelfs nog 20 meldingen van voor de zomervakantie die nog niet compleet zijn!
Het is de verantwoordelijkheid van de scholen c.q. schoolbesturen om te zorgen voor tijdige en volledige meldingen verlengde onderinstroom. Het bureau van Zeeluwe is niet ingericht om scholen herinneringen te sturen.
Ouder-jeugdsteunpunt
SWV Zeeluwe is bereikbaar voor ouders en werkt in opdracht van OCW aan de inrichting van een ouder-jeugdsteunpunt. Dit steunpunt geeft onafhankelijk advies aan ouders over passend onderwijs. Voor kinderen met vragen over passend onderwijs is de bijgaande brochure opgesteld. Wat is passend onderwijs, versie basisonderwijs (overheidsbrochure).
Vergadering van Aangeslotenen (VvA)
Op 4 oktober jl. vond de startbijeenkomst plaats met aangesloten schoolbesturen uit ons samenwerkingsverband. Marion van Binsbergen, van Kohnstamm Instituut (UvA) ging in gesprek over Wat inclusief onderwijs is in Nederland.
In haar discourse over het denken en acteren naar inclusiever onderwijs verwees ze o.a. naar het onderzoek van passend naar inclusief. De sessie is door de deelnemers goed ontvangen en Marion zal op een later moment opnieuw worden uitgenodigd.
Het was een interessante middag. Formeel werden er 4 besluiten genomen. Het belangrijkste besluit voor Zeeluwe is de aanstelling van Henk Norder als nieuwe voorzitter van Raad van Toezicht
- Benoeming nieuwe voorzitter RvT
Henk Norder is per 1 september jl. formeel benoemd tot lid en voorzitter van de Raad van Toezicht (RvT) Zeeluwe en hiermee tot voorzitter van de VvA. - Honoreringsregeling
De honoreringsregeling voor de RvT-leden is geaccordeerd. Declaraties van de RvT-leden zullen plaatsvinden vanuit deze regeling. Een evaluatie van deze regeling zal op een later moment worden gepland. - Verlenging benoemingstermijn
De VvA heeft ingestemd met de verlenging van de benoemingstermijn van Pieter den Besten per 1 december 2022 tot 1 december 2023 als lid RvT Zeeluwe namens de OPR. - Rooster van aftreden RvT
Met inachtneming van bovenstaande benoemingen is het aangedragen, gewijzigde rooster van aftreden geaccordeerd.
Mededelingen
Herfstvakantie
In verband met de herfstvakantie is ons kantoor gesloten van 21 t/m 27 oktober a.s.
Vanaf ma 31 oktober a.s. zijn wij weer bereikbaar.
Commissie onderinstroom
De eerstvolgende vergadering van de commissie onderinstroom is 29 nov. Dat betekent dat aanvragen tot 15 novemberkunnen worden ingediend.
Bureaukwesties
Ellen Borst is langdurig afwezig.
Het bureau Zeeluwe zoekt vervanging van onze managementassistente.
Wel in ontwikkeling
Zeeluwe heeft een aanvraag ingediend voor Wel in ontwikkeling. Wel in ontwikkeling is een subsidieregeling om kinderen die op niet ingeschreven staan op een school, te helpen de afstand tot onderwijs te verkleinen en hen te steunen in hun ontwikkeling. De aanvraag is in behandeling.
2e deskundigheidsverklaring TLV
De verklaring van de 2e deskundige voor een toelaatbaarheidsverklaring is zo goed als rond en wordt als werkproces opgenomen in Tommy. De bouw daarvan is inmiddels gestart. Vanaf januari 2023 wordt officieel gestart met het werken van de 2e deskundigheidsverklaring in Tommy.
Terugblikken in de twee TLV jaarrapportages
Jaarlijks maakt Zeeluwe en de commissie onderinstroom een tlv rapportage. De commissie Onderinstroom adviseert de directeur-bestuurder van Zeeluwe bij de afgifte van toelaatbaarheidsverklaringen onderinstroom, verlengde onderinstroom en verhoging van de TLV speciaal onderwijs categorie midden of hoog. Daarnaast adviseert de commissie ouders, scholen en voorschoolse instellingen bij het zoeken naar een passende onderwijsplek. Zeeluwe maakt via het dashboard Tommy rapportages voor afgegeven toelaatbaarheidsverklaringen per schoolbestuur en per gemeente. De rapportages staan beiden opgenomen in links.
Monitor dekkend netwerk
De monitor dekkend netwerk is dit jaar uitgezet bij de reguliere basisscholen en wordt voor het 3e jaar uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut. Met de schoolbesturen is afgesproken dat alle scholen de monitor invullen zodat er een completer beeld ontstaat waarop we samen verder kunnen bouwen aan de optimale ontwikkeling van alle kinderen. Invullen van de vragenlijst kan tot 4 nov 2022.
Netwerkbijeenkomst 12 oktober
Zeeluwe organiseerde een ontmoetingsmiddag voor directeuren en intern begeleiders. Driekansen en een klein groepje dat met Wilfred in gesprek ging blikken terug
Vanuit Driekansen is een workshop verzorgt tijdens de ontmoetingsmiddag van Zeeluwe.
Ze gaven een impressie van de nieuwe school in Ermelo. Er is uitleg gegeven over de doelgroep en de onderwijs- zorgarrangementen die zij aanbieden. “Vanuit een casus van een leerling zijn we in gesprek gegaan over de ondersteuningsbehoeften van de leerling. Deze brachten we in beeld op het gebied van sociaal en emotioneel, communicatie en leren en ontwikkelen. Dit bracht mooie gesprekken op gang. Wat kun je bieden op een gewone basisschool ten opzichte van een speciaal onderwijs school? Wat doe je als leerlingen vast dreigen te lopen en wat kun je preventief doen? Er zijn zelfs afspraken gemaakt om bij elkaar in de keuken te kijken. Leuk om zo met en van elkaar te leren!”
In gesprek met Wilfred , de bestuurder van Zeeluwe.
Het was een laagdrempelig gesprek, waar we spraken over hoe Zeeluwe organisatorisch in elkaar zit.
Zeeluwe is een groot uitgestrekt samenwerkingsverband met veel gemeenten. Dat maakt het wel een lastig om elkaar te vinden als het gaat om kennis en expertise delen. Het zou mooi zijn als er een manier gevonden wordt om dat te versterken. Er zijn wel veel initiatieven in de verschillende gemeenten om ouders, zorg en onderwijs te verbinden met elkaar. Met als doel leerlingen zo thuis nabij onderwijs te kunnen blijven bieden.
Ondanks er niet zoveel mensen waren, was het een geslaagde middag.
Hanneke van ’t Hul
Vertrek en bericht van Trudy de Bruin
Na 2,5 jaar in opdracht voor de raad van toezicht van Zeeluwe te hebben gewerkt, heb ik vorig jaar aangegeven deze zomer te zullen stoppen. Gelukkig heeft Zeeluwe met Annette van Beek een goede bestuurssecretaris gevonden, die in september mijn taken in loondienst heeft overgenomen.
Het waren levendige jaren, waarin ik de ‘handel en wandel’ van wisselende leden van de raad en een bestuurswisseling mocht meemaken. Ook was er de kennismaking en samenwerking met diverse schoolbestuurders, zowel online als persoonlijk. Ik heb van alle ervaringen genoten en ook veel geleerd.
Ik ga me richten op korte opdrachten in ondersteuning en organiseren van evenementen. Dan heb ik meer vrije tijd voor mijn man, kinderen en kleinkinderen. En daar heb ik zin in. Bedankt voor deze mooie jaren en wie weet tot ziens!
Podcast tip
Nieuwe kijk op onderwijs (Bert Wienen)
Bert vertelt in de podcast over de uitdagingen in het onderwijs in Friesland, en over de uitdagingen in de rest van Nederland. “De uitdaging is om niet alleen binnen het onderwijs te kijken naar de samenwerking tussen onderwijs en zorg, maar ook naar wat we nou eigenlijk normaal zijn gaan vinden binnen het onderwijs. Wat zijn de normen en zouden we daar iets aan kunnen veranderen? Zou dat niet veel heilzamer zijn dan alleen de verbindingsvraag te stellen? Dan heb je hele andere gesprekken nodig met het onderwijs en de gemeenten. Dát is volgens mij transformeren. Dat je met een nieuwe bril, met een nieuwe blik kijkt naar problematiek.”
Lees tip
Handreiking samen naar school – initiatieven
Eind september verscheen de Handreiking Samen naar School-initiatieven. Deze handreiking voorziet het onderwijsveld van informatie en concrete tips bij het inrichten van gespecialiseerd onderwijs binnen reguliere scholen. In de periode september – december 2022 faciliteert het Steunpunt Passend Onderwijs de beweging die met deze handreiking in gang wordt gezet. Een naar vanzelfsprekender samenwerking, en uiteindelijk een naar meer inclusie. Zij doet dit door in deze periode een ondersteuningsteam beschikbaar te stellen. Dit team is beschikbaar voor begeleiding en advies. Het inventariseert gedurende deze periode bestaande vragen en behoeften van zowel startende als bestaande initiatieven.
Kennisrotonde
NT2-onderwijs aan leerlingen in het s(b)o vraagt niet per se om een andere aanpak of aangepaste doelstellingen.
S(b)o leerlingen zijn net als leerlingen in het regulier onderwijs in staat om een tweede taal te verwerven, indien er randvoorwaarden zijn, zoals extra tijd en herhaling.
Daarbij is het belangrijk dat leerkrachten expertise opdoen of bundelen in het aanleren van een tweede taal en kennis nemen van de culturele achtergrond van de leerling.
Boek tip
Het begin van alles
Het begin van alles is een revolutionaire herziening van de geschiedenis van de mensheid. Antropoloog David Graeber ging met archeoloog David Wengrow op zoek naar de oorsprong van maatschappelijke ongelijkheid. Het begin van alles werd een rijk en diepgravend boek, dat de hele geschiedenis van de mensheid in een ander licht zet. Het boek is ter afscheid cadeau gedaan aan de R.Windhouwer, die vanaf 2016 voorzitter van de RvT was.
Blijf op de hoogte!
In onze nieuwsbrief vindt u het laatste nieuws over Zeeluwe en passend onderwijs.