
Samenwerkingsverband primair onderwijs
Nieuwsbrief
juli 2025
Inleiding
Een laatste bericht voor de zomervakantie vanuit het kantoor van het samenwerkingsverband. In deze nieuwsbrief vijf zaken waar we jullie in mee willen nemen.

- Terugblik inspectiebezoek.
- De TLV route zoals die na de zomervakantie gaat gelden.
- Subsidieregeling
- Doorgeven van mutaties op scholen (directeuren en IB-ers)
- HB van ONS
Terugblik inspectiebezoek
Zoals gemeld is het vierjaarlijkse bezoek van de inspectie afgerond. De inspecteurs kijken terug op een prettig en goed georganiseerd bezoek, waarin zij bevlogen mensen hebben gesproken met hart voor de kinderen.
Men heeft mooie dingen gehoord en gezien over dat wat we binnen ons SWV met elkaar realiseren. Ook wij kijken terug op inspireerde gesprekken en zijn blij met de waardering.
De inspectie controleert het SWV op de realisatie van het passend onderwijs en op de besturing, kwaliteitszorg en ambities:
Realisatie passend onderwijs
RPO1. Dekkend netwerk van voorzieningen
RPO2. Regionale samenwerking
RPO3. Advisering en beoordeling toelaatbaarheid
Besturing, kwaliteitszorg en ambitie
BKA1. Visie, ambities en doelen
BKA2. Uitvoering en kwaliteitscultuur
BKA3. Evaluatie, verantwoording en dialoog
Op de standaard RPO 1 (realisatie passend onderwijs) (dekkend netwerk van voorzieningen) oordeelt de inspectie voldoende. De inspectie is positief over de aandacht die we hebben voor de potentiële thuiszitters en de samenwerking die daar binnen verschillende gemeenten is te zien. Juist onze nadruk op preventie en het vasthouden van kinderen wordt gewaardeerd. Voorbeelden zoals die in Nijkerk, Epe en Ermelo nu vorm krijgen waarin de nauwe samenwerking tussen CJG, zorg en welzijn, kinderopvang, PO en VO zichtbaar wordt zijn gezien. Ook de Koestergroepen werden benoemd als een mooi voorbeeld waarmee de samenwerkende partijen het goede doen voor kinderen die in hun leven al heel wat voor de kiezen hebben gekregen en thuiszitten zomaar kan ontstaan. Naast het bezoek aan de Verschoorschool heeft men ook op de Agnietenschool, Het Octaaf in Elburg en de St Bernadus in Epe voorbeelden gezien van passend en inclusief onderwijs, betrokkenheid en verbinding. Ook HB van Ons werd gezien als een mooi voorbeeld om samen te werken aan een dekkend netwerk voor alle leerlingen.
We ontvingen een goed voor RPO 2 (regionale samenwerking). Bovengenoemde is ook een resultaat van de samenwerking die er plaats vindt waar de inspectie ook dan een ‘goed’ voor gaf. Men was blij met dat wat er gezegd is op de scholen over het elkaar weten te vinden over de grenzen van organisaties heen. Concurrentie eruit; samenwerking erin. Voorbeelden van expertise bundeling in Zeewolde, harderwijk en Putten werden gezien. Ook de OPR, bestuurders, directeuren en medewerkers van de gemeenten die men gesproken heeft waren positief over de samenwerking. Men maakte niet vaak mee dat ambtenaren en een wethouder konden citeren uit het OP. De opzet van het OP straalde al de gezamenlijkheid uit en men hoopte dat ook terug te zien en heeft dat gezien en met een goed gewaardeerd.
Bij RPO 3 gaf men aan dat men blij was dat de issues in onze TLV procedure in beeld zijn en de concept procedure en criteria konden laten zien. De nieuwe procedure dienen we als addendum toe te voegen aan het Ondersteuningsplan en de inspectie heeft dit formeel benoemd als herstelopdracht. We zijn blij dat we het afgelopen jaar met elkaar al een heel traject doorlopen hebben en na de zomervakantie de eerste stappen kunnen zetten om de procedure op orde re krijgen. Op de laatste (digitale) VvA gaf ik al een inkijkje en wat er gaat komen. Lees vooral ook het tweede deel uit deze nieuwsbrief.
Op de standaard BKA (Bestuur, Kwaliteitszorg en Ambitie) ontvingen we op alle standaarden een voldoende als beoordeling.
Wel constateerde de inspectie, mede op basis van onze eigen risicoanalyse, een zeer sterke toename van het aantal TLV’s midden en hoog binnen ons samenwerkingsverband.
De inspectie ziet daarin een substantieel risico op uitholling van de basisondersteuning in het regulier onderwijs en de continuering van het huidig dekkend netwerk.
Als positief werd gezien dat Zeeluwe de inhoudelijke en financiële uitdagingen onderkent en monitort. Het is essentieel hier grip op te krijgen, onder andere door middel van gesprekken met Educare, aanpassingen in de TLV route en adequate informatievoorziening.
Wij bedanken iedereen nogmaals die bijgedragen heeft aan het inspectiebezoek. In het bijzonder natuurlijk de vier scholen die in deze tijd van het jaar de deuren hebben opengezet voor de verificatiebezoeken.
Dank ook aan allen die in zo vlak voor de zomervakantie ruimte hebben gemaakt voor de gesprekken.
Wij zijn blij dat we als Samenwerkingsverband Zeeluwe met elkaar hebben kunnen laten zien dat we, ondanks alle verschillen, goed kunnen samenwerken en dat in het belang van de kinderen in onze regio.
De TLV route zoals die na de zomervakantie gaat gelden
Zie bijgaande notitie: Notitie besluitvorming TLV versie 17-07-2025
Subsidieregeling
Er is een subsidieregeling beschikbaar voor schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs die statushouders en Oekraïense ontheemden met potentie om voor de klas te staan, willen begeleiden naar het leraarschap in Nederland. Deze subsidie is bedoeld als tegemoetkoming in de opleidings- en begeleidingskosten. Per statushouder of Oekraïense ontheemde is een vast bedrag van €10.000 beschikbaar. De subsidieaanvraagronde is geopend van 6 mei 2025 tot en met 5 september 2025.
Meer details over de subsidie:
- Doel: De subsidieregeling is bedoeld om het lerarentekort in het primair en voortgezet onderwijs te verminderen door statushouders en Oekraïense ontheemden te ondersteunen bij hun integratie in het Nederlandse onderwijs.
- Voor wie: Schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs die ondersteuningsprogramma’s aanbieden aan statushouders en Oekraïense ontheemden met de potentie om leraar te worden.
- Subsidiebedrag: €10.000 per persoon.
- Aanvraagperiode: Van 6 mei 2025 tot en met 5 september 2025.
- Doelgroep: Statushouders en Oekraïense ontheemden die in het bezit zijn van een buitenlands lesbevoegdheid of een buitenlands getuigschrift in een tekortvak.
- Ondersteuningsprogramma: Het programma kan bestaan uit begeleiding op school en een opleidingsprogramma.
Waar aanvragen: De subsidie wordt aangevraagd bij Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I).
Doorgeven van mutaties op de scholen
Begin september zal het secretariaat (info@zeeluwe.nl) een formulier mailen waarin de wijzigingen op bestuurs-, directie- en/of IB-niveau ingevuld kunnen worden. Nu alvast het uitdrukkelijke verzoek om dit formulier zo snel mogelijk in te vullen zodat het secretariaat de mutaties kan verwerken.
HBvanOns
Drie weken geleden hebben we een inspirerende bijeenkomst gehad over HB van ONS. Bijgevoegd de link naar de documenten: https://www.zeeluwe.nl/hbvanons/