
Samenwerkingsverband primair onderwijs
Nieuwsbrief
juli 2024

Inleiding
Beste collega’s,
“Erf de ogen van een kind, kijk erdoor.” (Spinvis)
Dat is de titel boven de inleiding in ons nieuwe Ondersteuningsplan waaraan alle besturen van het samenwerkingsverband (SWV), de Ondersteuningsplanraad (OPR) en de wethouders van de verschillende gemeentes zich hebben verbonden.
Terugrijdend van een vergadering met de ondersteuningsplanraad over het OP hoorde ik dit lied van Spinvis op de radio en dit vat voor mij samen wat ik iedere collega en ouder in het SWV en daarmee ieder kind toewens.
Kijken door de ogen van een kind. Hoe kijkt dat kind naar jou als leerkracht, ondersteuner, intern begeleider, directeur of bestuurder, naar een samenwerkingsverband? Hoe maakt de leerkracht het verschil voor kinderen? Wat mag een kind daarvan verwachten? Hoe kunnen we als samenwerkende professionals de goede dingen doen voor het kind binnen samenwerkingsverband Zeeluwe? En wat vinden we dan dat goede binnen ons SWV. Daarover gaat dit vierde ondersteuningsplan.
In het OP richten we ons op drie opdrachten:
- Het vergroten van inclusie.
- Het voorkomen van thuiszitten (en daarmee het realiseren van een dekkend netwerk).
- Het versterken van de (lokale) samenwerking: we hebben elkaar nodig om 1 en 2 te realiseren.
Deze drie opdrachten worden op veel verschillende manieren geconcretiseerd. Denk hierbij aan een definitie van inclusie; het organiseren en beschikbaar krijgen van lokale expertise (teams). Aandacht voor hoogbegaafdheid (HB) en de toeleiding; samenwerking met en binnen de gemeentes, over de context van het onderwijs heen. Aanpassingen binnen de TLV procedure maar ook een nieuwe manier om de kwaliteit van het functioneren van het SWV te bepalen. Daarbij gaat het vanzelfsprekend niet alleen over het kantoor. Het SWV zijn we samen en is mijns inziens zelfs groter en breder dan de aangesloten leden.
Op 4 oktober a.s. hebben we de presentatie van het nieuwe OP.
Hartelijke groet namens,
Wilfred de Vries
Samenwerking met Stichting Leerlingenzorg
Zoals bekend maken Stichting Zeeluwe en Stichting Leerlingenzorg gebruik van hetzelfde gebouw. Beide stichtingen werken ongeveer in dezelfde regio en we werken allebei voor kinderen / jongeren. De komende tijd gaan we kijken op welke wijze we onze samenwerking meer en meer op elkaar kunnen afstemmen om daarmee meerwaarde te creëren voor de aangesloten schoolbesturen. Heel concreet wordt dit al zichtbaar in bijvoorbeeld het ouder- en jeugdsteunpunt en het gebruik van hetzelfde koffiezetapparaat. ?
Prognoses uitstroom vanuit primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Stichting Leerlingenzorg (het swv voor het voortgezet onderwijs) wil graag zicht krijgen op de doorstroom van leerlingen vanuit het po naar het vo. En dan ook in welke richting de leerlingen zullen uitstromen, zodat aan de hand van deze informatie prognoses gemaakt kunnen worden. Daarom zal na de zomervakantie aan alle po-scholen een mail gestuurd worden met de vraag het opgaveformulier in te vullen; gevraagd wordt overigens naar aantallen in de groepen 6, 7 en 8. Dus geen namen of andere privacygevoelige informatie. De praktijk heeft geleerd dat directeuren en ib-ers over deze informatie beschikken. Het is fijn als de formulieren binnen twee weken ingevuld geretourneerd worden. Waarvoor bijvoorbaat dank!
Start ouder- en jeugdsteunpunt Zeeluwe en Leerlingenzorg Noord-West Veluwe
Het afgelopen half jaar hebben we hard gewerkt om het ouder- en jeugdsteunpunt samen met ouders, jeugdigen en professionals op te zetten. De uitvoering van het ouder- en jeugdsteunpunt doen we samen met Stichting Leerlingenzorg. Op de website van het ouder- en jeugdsteunpunt uit onze regio vinden ouders en jeugdigen informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. De informatie bestaat uit veel gestelde vragen en antwoorden en een kaart met daarop gespecialiseerde scholen. Ook uitleg van begrippen en handige links zijn op de website te vinden. Het steunpunt is te bereiken bij vragen of voor advies, al neemt het geen taken over van de scholen. Het ouder- en jeugdsteunpunt is er voor ouders en jeugdigen en werkt onafhankelijk. Bij vragen die gaan over de samenwerking zullen we luisteren en meedenken in het terugleggen in de relatie en samenwerking tussen ouders en scholen. Het steunpunt is op dinsdag en op donderdag tussen 09.00 – 12.00 uur bereikbaar op 0341-202034. Meer informatie is te vinden op de website: https://www.zeeluwe.nl/steunpunt-ouders-en-jeugd. Ook is er een stukje tekst beschikbaar voor in de schoolgids van scholen. Deze kunt u hier downloaden.

Stichting Leerlingenzorg NW-Veluwe kiest voor Schoolmodel
Het bestuur van Stichting Leerlingenzorg NW-Veluwe heeft ervoor gekozen om met ingang van 1 januari 2024 de financiële middelen volgens een Schoolmodel te verdelen. Dit betekent dat de gelden voor passend onderwijs die een samenwerkingsverband ontvangt, volgens een bepaalde verdeelsleutel rechtstreeks naar de aangesloten scholen gaan.
Voor scholen is het daarom niet langer mogelijk om bij hen een arrangement aan te vragen voor extra ondersteuning. Scholen krijgen die middelen nu immers zelf tot hun beschikking. Dit is een belangrijk aspect bij de overstap van PO naar VO.
Eventuele vragen over bovenstaande kunnen gesteld worden via info@leerlingenzorgnwv.nl.
Aanvraag subsidie Hoogbegaafdheid voor de Lokale Tafels
Binnen het Ondersteuningsplan 2024-2028 wordt expliciet aandacht besteed aan het onderwerp hoogbegaafdheid (HB). Vanuit een gezamenlijke ambitie is “HBvanONS” ontstaan waar specifiek aandacht wordt besteed aan de volgende onderwerpen:
a. De basisondersteuning van de scholen en de kindvoorzieningen op het gebied van HB is op orde.
b. We komen tot een goede spreiding van aanvullende HB-voorzieningen.
c. We komen tot een goede spreiding van voltijds HB-voorzieningen.
d. We komen tot een duidelijke en eenduidige toeleiding van leerlingen naar de deel- en voltijd HB-voorzieningen.
e. We komen tot een gezamenlijke financiering.
De HB subsidie bedraagt per lokale tafel € 10.000,– en dient bij te dragen aan de realisatie van bovengenoemde punten en te passen binnen het ondersteuningsplan en de verder uit te werken visie van het SWV op verschillende aspecten van HB.
Het aanvraagformulier is ondertussen toegezonden aan de procesbegeleiders.
Dienstverlening De Twijn
Sinds lange tijd verzorgen De Kleine Prins en De Twijn binnen ons SWV extra ondersteuning voor het onderwijs aan kinderen met lichamelijke beperkingen. Afgelopen periode bleek dat De Kleine Prins moeite had om betreffende ondersteuning te kunnen bieden door wisselingen in personeel. Helaas werd in december jl. duidelijk dat De Kleine Prins gaat stoppen met deze vorm van ondersteuning. Aangezien het gaat om een klein deel van de scholen (Nijkerk en Zeewolde) hebben we deze vraag neergelegd bij De Twijn. Na de zomervakantie neemt De Twijn de werkzaamheden helemaal over van De Kleine Prins. De ondersteuning voor de cluster 3 leerlingen en voor leerlingen met een lichamelijke beperking wordt betaald door Zeeluwe. Voor vragen rondom de inzet kan er voorlopig contact gezocht worden met Joan Bosma per email: jbosma@detwijn.nl.
Stuur en kengetallen
Door de invoering van de nieuwe bekostigingssystematiek per 1 januari 2023 heeft DUO tijd nodig gehad om de informatievoorziening voor de samenwerkingsverbanden weer op orde te krijgen. Inmiddels is dat wel weer redelijk het geval zodat we bepaalde DUO informatie kunnen koppelen met onze data uit Tommy. Deze data zijn van belang om het goede gesprek te kunnen voeren met elkaar als het gaat om de wijze waarop wij werken aan onze gezamenlijke opdracht. In het nieuwe OP zetten wij er ook op in om dat kwaliteitsgesprek mogelijk te maken door het aanleveren van kwantitatieve gegevens. Ook willen we daarmee onderzoeken of de wijze waarop wij ons SWV hebben ingericht voldoende bijdraagt aan het realiseren van de doelstellingen. Ook voor de hoogte van de beschikbare ondersteuningsmiddelen is dit van belang.
Ter illustratie: ons SWV gaat er van uit dat een school die niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling en overgaat tot de aanvraag van een TLV ook bijdraagt aan de kosten van deze leerling binnen het gespecialiseerd onderwijs. De zogenaamde 1 % (SO) en 2 % (SBO) regeling. Tot op heden hebben scholen nog niet hoeven bijdragen terwijl het aantal leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs wel degelijk stijgt. Uit een eerste analyse blijkt dat een groot deel van die groei wordt veroorzaakt door directe instroom. Met andere woorden: het zijn leerlingen die onbekend zijn voor de basisscholen maar wel degelijk extra ondersteuning nodig hebben.
Mededelingen
Op 8 oktober a.s. zal de eerstvolgende fysieke VvA bijeenkomst plaatsvinden van 12.30 – 17.00 uur bij het congrescentrum Bouw & Infra. Nadere inhoudelijke informatie hierover volgt na de zomervakantie.
Podcast tip
De Podcast Psycholoog, ADHD (deel 1)

Het zijn vaak creatieve, authentieke en ondernemende types, in het hier-en-nu en met het hart op de tong. Mensen met ADHD hebben bijzondere kwaliteiten die ‘neurotypische mensen’ dikwijls benijden.
Daarom is het zonde dat als het over ADHD gaat, de nadruk veelal ligt op het negatieve. Maar eerlijk is eerlijk, het is niet altijd makkelijk om te leven met een brein dat anders werkt in een maatschappij die veel van je vraagt. Concentreren, lang stil zitten, je motiveren voor saaie taken: tel daar de vele dagelijkse prikkels bij op en de spreekwoordelijke emmer loopt snel over. Omdat er zoveel over ADHD te vertellen valt, maakten we samen met GZ-psycholoog, onderzoeker en universitair docent Bianca Boyer een tweeluik over dit onderwerp. Luister hier naar deel 1, waarin we uitleggen wat ADHD kenmerkt, maar vooral door welke onderliggende mechanismen ADHD wordt veroorzaakt. Ook praten we uitgebreid over de dagelijkse struikelblokken voor mensen met ADHD. Om zo vanuit verschillende kanten van de samenleving meer begrip te creëren voor het ‘ADHD-brein’. Op De Podcast Psycholoog Club kun je het rollenspel beluisteren waarin je hoort hoe een sessie tussen een therapeut en een cliënt kan verlopen, waarin zij samen planningsvaardigheden oefenen.
Boeken tips
De club van allerlei

De drukke Lotta, de gevoelige tweeling Daan en Luuk, de starre Rayan, de slimme Sophie en de hangerige Djayla zijn samen de Club van Allerlei. Tijdens Huttendorp bouwen ze hun eigen clubhuis.
Met elkaar weten ze de problemen die ze tegenkomen te overwinnen en maken ze veel plezier. ‘De Club van Allerlei bouwt een clubhuis’ is een vrolijk voorleesboek voor alle kinderen tussen de 5 en 9 jaar. Bovendien biedt het herkenning aan iedereen bij wie het (neurodiverse) brein nét even anders werkt dan gemiddeld. Achterin het boek kunnen kinderen via de ingevulde vriendenboekpagina’s ontdekken op wie van de Club ze het meest lijken. Voor ouders zijn er tips over hoe ze in de opvoeding het best aansluiten bij het gedrag van hun kind.
Als naar school gaan een uitdaging wordt

Voor sommige kinderen en jongeren is het moeilijk om naar school te gaan. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze het niet durven of kunnen. Hoe werkt angst? Welke invloed heeft dat op anderen in hun omgeving?
Maar vooral ook: hoe kunnen we deze leerlingen helpen om de stap terug naar school te durven zetten?
Dit boek beschrijft hoe scholen in het po en vo preventief kunnen signaleren en begeleiden, maar ook wat helpend is wanneer al sprake is van schoolangst of -weigering. Als leidende methodiek wordt hierin het gedachtegoed van geweldloos verzet gekozen, waarin het accent niet zo zeer op de jongere zelf ligt, maar juist op de volwassenen rond de jongere. School en ouder vormen samen een netwerk, waardoor de jongere ervaart dat hij er niet alleen voor staat. De angst zal er misschien altijd zijn maar is te verdragen dankzij de steun van de mensen om hen heen: ‘we laten je niet los en geven je niet op!’
Blijf op de hoogte!
In onze nieuwsbrief vindt u het laatste nieuws over Zeeluwe en passend onderwijs.