Samenwerkingsverband primair onderwijs
Nieuwsbrief
juli 2022
Intro vakantie
In de zomervakanties die ik had als kind hield ik mij met mijn vriendje Jens onder andere bezig met het zoeken van het klooster dat bij ons dorp Wapenveld ergens in de bossen moest liggen. Gewapend met een schep hebben we heel wat gaten gegraven in een straal van 200 meter rond de Mariaboom. Het klooster dat ik zocht had nauwe banden met Deventer en Zwolle.
Zwolle was in de 16e eeuw het middelpunt van het onderwijs in Nederland. Zo’n 25 % van de inwoners was student. Zij kregen o.a. les van Johan Cele. Omdat er zoveel leerlingen op zijn onderwijs afkwamen, probeerde Cele het onderwijs passend te maken bij zijn leerlingen en ontwikkelde hij het “leerstofjaar klassensysteem” .
Onderwijs passend maken is nog steeds een uitdaging en ondanks alle ontwikkelingen is het organisatie model van Johan Cele nog steeds het model waarop ons onderwijssysteem is gebaseerd.
Overal zien we initiatieven om te komen tot andere passende alternatieven. Binnen het SWV is er wat dat betreft een grote diversiteit En dat is ook precies de reden dat we werken zoals we werken. Onderwijs passend maken voor kinderen gaat ons niet lukken vanuit een klein Zeeluwe kantoor met zoveel collega’s maar gebeurt lokaal in nauwe samenwerking met natuurlijk de ouders, het basisonderwijs, specialistisch onderwijs, zorg en gemeenten.
Samenwerking waarin we leren met en van elkaar om ook voor die leerlingen die iets uitdagender zijn in gedrag of ontwikkelingsmogelijkheden een passende plek te realiseren. Daarvoor hebben we elkaar hard nodig, over school en soms over gemeentegrenzen heen. Op steeds meer plekken binnen het samenwerkingsverband werken scholen en zorginstellingen met elkaar samen in een expertise team. Elkaar kennen en weten te vinden is noodzakelijk om passende perspectieven te kunnen bieden voor kinderen en ouders over de verschillende organisaties heen.
En ja, dan zijn we zoekend naar het beste voor het kind maar krijgen geen garantie op het resultaat, zijn resultaten ook niet altijd meetbaar maar hopen we dat kinderen gelukkig zijn en een passende fijne plek in kunnen nemen in onze maatschappij.
Met betrekking tot mijn zoektocht naar het klooster; Ik zat er maar 500 meter naast maar het was een mooie ontdekkingstocht.
fijne goede vakantie iedereen, Wilfred de Vries
Uitvoering van ons Ondersteuningsplan
- We zijn op de helft van het meerjaren beleidsplan ofwel het OP2020-2024 Samen werken aan de ontwikkeling van alle kinderen. De monitor 2022-2023 3e tranche wordt weer uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut. Scholen regulier basisonderwijs ontvangen een lijst met stellingen die gaan over de bereikte tussenresultaten opgenomen in het OP2020-02024. De resultaten worden besproken aan de lokale tafel, ib-en-directie netwerken. Aan het gespecialiseerde onderwijs wordt tijdens een bijeenkomst reflectie gevraagd.
- Werken met jaarplannen en procesbegeleiders gaat komende jaar onder dezelfde afspraken door. Uit verschillende evaluaties blijkt dat we door de jaarplannen en het werken met procesbegeleiders een gewenste koers te pakken hebben.
- Voor HB kan voor de 3e tranche een aanvraag worden ingediend voor lokale versterking HB met daarbij aansluiting voor de bovenlokale samenwerking HB.
- Er is een goede bijeenkomst geweest met het gespecialiseerd onderwijs. We gaan volgend schooljaar een gezamenlijke agenda uitwerken.
- Voor eind van het schooljaar moet er een ouder jeugdsteunpunt zijn ingericht. Dat staat. Ouders kunnen Zeeluwe nu net als ketenpartners 4 ochtenden in de week bellen. We zijn zoekende en verkennende voor uitbreiding om ouders meer te gaan betrekken. De OPR denkt graag mee.
- Volgend schooljaar gaan we met een 2e onafhankelijke deskundigheidsverklaring werken. Voorbereidingen hiervoor zijn gaande. Er komt een format met een aantal punten die door een onafhankelijke deskundige van een ander schoolbestuur aangevinkt kan worden. De vraag is hoe we de 2e onafhankelijke deskundige met elkaar oppakken. Het goedkoopst en eenvoudigst is wanneer schoolbesturen samen afspraken hierover maken.
- Het tweede ouderbetrokkenheidonderzoek is uitgezet. Resultaten worden in september gedeeld.
Goed bestuur, de bovenlokale tafel en het werken met kringen
- Nieuwe RvT is geïnstalleerd. Voorzitter RvT is benoemd tot wethouder Nijkerk, Pieter den Besten vervangt en is interim-voorzitter. Zeeluwe is op zoek naar een nieuwe voorzitter van RvT. De vacature is uitgezet.
- De aftrap van de kringen netwerkvitaliteit, kwaliteit en doelmatigheid heeft plaatsgevonden. Met elkaar is het zoeken wat en hoe we de 3 thema’s goed kunnen oppakken en vormgeven. Een idee is om de opbrengsten die hieruit komen te gaan borgen in het volgende ondersteuningsplan. Niet alle lokale tafels zijn vertegenwoordigd aan de kringen. Er worden vanuit het onderwijs nog mensen gezocht om aan een van de kringen deel te nemen. Voor meer informatie vraag Wilfred de Vries, Jacco Nieuwschepen of Irene Leijten.
- De aftrap Bovenlokale tafel met voorzitters van de lokale tafel vond 8 juni plaats. De lokale tafel gaat met name over de procesgang om tot een besluit te komen.
De motorische ontwikkeling van basisschool kinderen
Het regionaal expertise team van onderwijscentrum De Twijn en de Kleine Prins (regio Nijkerk en Zeewolde) hebben de expertise om scholen te ondersteunen in het vormgeven van passend onderwijs voor kinderen met een lichamelijke aandoening, (neuro)motorische problematiek en/of stagnerende of vertraagde ontwikkeling.
Nu de coronaperiode achter ons lijkt te liggen is er een vermoeden dat de motorische vaardigheden onder kinderen verminderd is. Er is een verschil in de grofmotorische vaardigheid meetbaar na de eerste lockdown (schooljaar 2020/ 2021) in vergelijking met voor de lockdown (Vrieswijk, S., Balk, L., & Singh, A.S., 2021). Kinderen konden niet meer naar sportclubjes en het bewegingsonderwijs op de scholen viel weg. Deze verschillen zijn vooral zichtbaar bij de kinderen in groep 1 en groep 2. Belangrijk is dan ook aandacht te hebben voor de (neuro)motorische ontwikkeling van deze jonge leerlingen aangezien in de onderbouw de basis wordt gelegd voor het ontwikkelen van verdere schoolse vaardigheden.
En ook al voor de coronaperiode was te zien dat de motorische vaardigheden van kinderen op de basisschool de afgelopen 10 jaar is afgenomen. De inspectie van onderwijs (2021) beschrijft ook dat een kwart van de leerlingen aan het eind van de basisschool niet voldoet aan het fundamentele niveau van de schrijfvaardigheid. Ook in deze tijd van digitalisering van de samenleving, blijft het schrijven met de hand van belang. Schrijven met de hand ondersteunt het herkennen van cijfers en letters bij het lezen. En aantekeningen maken met de hand zorgt voor een betere informatieverwerking, waardoor de lesstof beter wordt onthouden dan bij typen.
Gelukkig blijkt dat kortdurende en gerichte ondersteuning efficiënt is om leerlingen met een achterstand op het gebied van schrijven weer mee te laten doen met de klas. Gerichte instructie en extra oefening kan de kwaliteit van het schrijven verbeteren. Uiteraard speelt de vaardigheid en kennis van de leerkracht hier een belangrijke rol in.
De Kleine Prins kan leerkrachten ondersteunen in het vormgeven van het schrijfonderwijs en kortdurende groepsinterventies uitvoeren (maximaal vier kinderen) om de kwaliteit van het schrijven te verbeteren. Deze groepsinterventie, de zogeheten SASS Evidence- based groepsinterventie voor groep
3 en 4- kan worden bekostigd vanuit de NPO gelden. (flyer van over de SASS). Ook voor de overstap van groep 2 naar groep 3 kan worden gescreend en kunnen er passende adviezen gegeven worden.
Neem voor de regio Nijkerk en Zeewolde contact op met Jonne Brefeld Expertisecentrum De Kleine Prins (06 23 96 14 43 of j.brefeld@dekleineprins.nl.
De specialisten van het regionaal expertise team van Onderwijscentrum de Twijn hebben voor scholen het aanbod ‘Aan de Hand’ screeningen en oefenprogramma’s bij problemen in de motoriek geschreven. Een ondersteuningsaanbod waarin de (neuro)motorische ontwikkeling, het voorbereidend schrijven en de schrijfvaardigheid de onderwerpen zijn. De brochure vind u hier. Ook kan er een ‘Zo zit dat met kleuren’ gastles gegeven worden in de onderbouw. Het betreft een gastles in de klas waarin we werken aan de deskundigheidsbevordering van de leerkracht en de schrijfvoorwaarden van leerlingen. We laten door middel van de activiteit ‘kleuren’ zien op welke wijze je aandacht kan geven aan de zit-/werkhouding, de penvatting en de fijne motoriek.
Monique Beek, ergotherapeut Onderwijscentrum de Twijn (038-4535506 of MBeek@detwijn.nl).
Vrieswijk, S., Balk, L., & Singh, A.S. (2021). Gevolgen van de coronamaatregelen voor de motorische ontwikkeling van basisschoolkinderen. Utrecht: Mulier Instituut
Aankondiging bijeenkomsten
4 oktober: middag bijeenkomst VvA voor bestuurders en intern begeleiders. Programma volgt.
Kennismaking met Bartiméus, kennis- en expertisecentrum voor visuele beperkingen
Bij Bartiméus zijn we ervan overtuigd dat een kind met een visuele beperking het verdient om 100% mee te kunnen doen, net als zijn leeftijdsgenootjes zónder beperking. Bij Bartiméus kunnen slechtziende en blinde leerlingen onderwijs volgen via speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. Ook is er een plek voor slechtziende en blinde leerlingen die zeer moeilijk kunnen leren. Ontwikkelen op een manier dat past bij de leerling, staat bij ons centraal. Ook kunnen we leerlingen begeleiden op hun reguliere school met ambulante onderwijskundige begeleiding. Voor ons geldt: ieder kind telt mee!
Het motto van ons onderwijs is: ‘Ik doe mee!’. Leerlingen krijgen ruimte om zich te ontplooien en worden gestimuleerd te laten zien wat zij kunnen, zodat zij het leven kunnen gaan leiden wat bij hen past. Wij ondersteunen leerlingen bij het verwerven van kennis, inzichten en vaardigheden waarmee zij voluit mee kunnen doen. Het uitgangspunt bij dit alles is: ‘Gewoon waar het kan, speciaal waar nodig’.
Ambulante begeleiding in het reguliere onderwijs
Een leerling met een visuele beperking kan gelukkig in de meeste gevallen naar een school dichtbij huis. Zij zorgen daar voor de juiste ondersteuning als bijvoorbeeld hoe om te gaan met een leerling in de klas met een visuele beperking. Bartiméus heeft veel ervaring met het adviseren en ondersteunen van leerlingen én leerkrachten, zowel in regulier als speciaal onderwijs.
Trainingen voor onderwijsprofessionals
Bartiméus Onderwijs biedt docenten, leerlingen en hun ouders een reeks cursussen en trainingen. Ben je docent in het regulier onderwijs en heb je een slechtziende of blinde leerling in je klas? Dan zijn er verschillende trainingen te volgen via Bartiméus.
Informatie en advies
Wil je graag een medewerker van Bartiméus spreken? Van maandag tot en met vrijdag kun je bellen met een van de adviseurs. Ze zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 – 12.00 uur en van 13.00 – 17.00 uur.
Netwerk- en inspiratiebijeenkomst NT2-onderwijs
Met de komst van de Oekraïense vluchtelingen kwamen diverse gemeenten en onderwijsinstellingen voor de uitdaging te staan om de leerlingen op een goede manier op te vangen en onderwijs te geven. In de meeste gemeenten werd het een zoektocht voor de scholen, maar ook voor de gemeenteambtenaren hoe hier mee om te gaan. In de afgelopen maanden bleek dat er behoefte is aan informatie en het delen van ervaringen en kennis om het wiel niet elke keer opnieuw uit te hoeven vinden. Om daar na de zomer vervolg aan te geven en om elkaar te ontmoeten organiseren we op woensdagmiddag 21 september van 14.00-16.00 uur een netwerkbijeenkomst.
Bij de diverse tafels is het tijdens deze ontmoeting mogelijk informatie te halen (van deskundigen) en ervaringen te delen over o.a. de volgende onderwerpen:
- intake nieuwe leerlingen
- zorg
- didactiek en methoden
- traumasensitief onderwijs
- leerlingenvervoer
- ISK
We nodigen leerkrachten van de Taalklassen, coördinatoren, gemeenteambtenaren en andere belangstellenden van harte uit om bij deze netwerkbijeenkomst aanwezig te zijn.
Datum: | woensdag 21 september 2022 |
Locatie: | Bouw- en Infrapark, Ceintuurbaan 2, 3847 LG, Harderwijk |
Tijd: | 13.15u is er een lunch (opgave is noodzakelijk). Aanvang programma om 14.00u |
U kunt zich opgeven door een mail te sturen naar Manon Companjen, manon@i4u-consultancy.nl met vermelding van de volgende gegevens:
- Naam:
- Organisatie en plaatsnaam:
- Functie:
- Ik maak wel/niet gebruik van de lunch:
- Dieetwensen:
- Interesse in de volgende onderwerpen:
Meldingen verlengde onderinstroom controleren!
Scholen die in Tommy een melding verlengde onderinstroom hebben gedaan, moeten zelf controleren of de melding compleet is. Na het indienen van een melding wordt er gekeken of ouders en school (door bestuur of directie) hebben getekend en er een door minimaal de ouders getekend plan van aanpak en/of OPP binnen de termijn van 6 weken is bijgevoegd. Als dit allemaal juist is, krijgt de melding de status “Afgerond”.
Zolang de melding nog de status “Ingediend” heeft, is de aanvraag niet compleet en bestaat het risico dat er in de toekomst geen TLV verlengde onderinstroom aangevraagd kan worden, omdat de aanmeldingstermijn is verstreken.
Vergaderdata commissie Onderinstroom 2022-2023
Vergaderdatum: | Uiterste inleverdatum: |
20 sept | 6 sept |
29 nov | 15 nov |
25 jan | 11 jan |
18 april | 4 april |
23 mei | 9 mei |
13 juni | 30 mei |
Webinar tip
De stem van de lerende
Gezamenlijk invulling geven aan passende begeleiding voor de ontwikkeling van een kind staat centraal in dit webinar van Ingrid Paalman.
Op welke manier worden leraren voorbereid op passend en inclusiever onderwijs? Hoe leren zij luisteren naar de stem van de leerling en hoe luisteren opleiders naar de stem van de leraar? En de stagebegeleider naar de stem van de student? Dit webinar is een initiatief van het Steunpunt Passend Onderwijs, Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren en Hogeschool VIAA.
Bekijk het webinar 32 min 37 sec
Boek tip
Tien onderwijshistorische wandelingen
Sjoerd Karsten en Yolande Emmelot zijn in hun werkzame leven heel druk geweest in het onderwijsonderzoek. Eenmaal vrijgesteld van arbeid trokken ze er samen op uit en regen ze belangrijke onderwijshistorische plekken aaneen tot deze leuke en bijzondere wandelingen.
Zo bezochten ze de school van Dik Trom, traden ze in de voetsporen van Theo Thijssen, struinden ze langs vakantiekolonies voor bleekneusjes en gaven ze hun mening over “idiotenscholen”. Maar als doorgewinterde wandelaars schuwden zij de bossen, duinen en heidevelden ook niet en om bij te komen van de avonturen was er onderweg altijd wel weer een fijne horecagelegenheid waar nagepraat kon worden over wat het onderwijs ons toch allemaal heeft gebracht.
Blijf op de hoogte!
In onze nieuwsbrief vindt u het laatste nieuws over Zeeluwe en passend onderwijs.