Samenwerkingsverband primair onderwijs
Nieuwsbrief
februari 2022
Onderwerpen nieuwsbrief
Bovenlokale tafel
Naar aanleiding van het besluit door de Vergadering van Aangeslotenen op 25 oktober 2021 zijn we gestart met de nieuwe governance van Zeeluwe in te regelen.
Eén van de elementen in het besluit betreft het opzetten van een bovenlokale tafel. Een eerste bijeenkomst daarvoor wordt georganiseerd en de lokale tafels zijn uitgenodigd een vertegenwoordiger af te vaardigen.
Concreet:
- Voor elke Lokale tafel één vertegenwoordiger
- Voor het S(B)O één vertegenwoordiger
Wie deze vertegenwoordiger is bepalen de lokale tafels en het Specialistisch onderwijs zelf. Het is van belang dat de benoeming van de vertegenwoordiger unaniem is. Die maakt immers namens zijn/haar achterban procesafspraken met betrekking tot zaken die op regionaal niveau afgehandeld moeten worden. Voor alle duidelijkheid: procesafspraken betekent niet besluiten met een inhoudelijke of financiële consequentie. Voor nadere toelichting tref je het hoofdstuk uit het huishoudelijk reglement met betrekking tot de Bovenlokale tafel:
Bovenlokale tafel volgens het huishoudelijk reglement
De bovenlokale tafel met vertegenwoordigers vanuit de acht lokale tafels (Putten, Nunspeet, Ermelo, Harderwijk, Zeewolde, Elburg, Epe en Nijkerk) en het s(b)o maakt afspraken over bovenlokale processen die gelden voor alle aangesloten scholen.
De bovenlokale tafel is alleen bedoeld om procesafspraken te maken en neemt dus geen inhoudelijke besluiten. De bestuurder is voorzitter van de bovenlokale tafel.
De bovenlokale tafel maakt procesafspraken, die sowieso op regionaal niveau gemaakt moeten worden, omdat er nu eenmaal een ondersteuningsplan, begroting, monitor of verantwoording moet worden opgesteld. De bovenlokale tafel maakt de afspraken hierover efficiënter en transparanter.
Voorbeelden van procesafspraken zijn:
- Welke belanghebbenden krijgen in welke volgorde de gelegenheid om input te leveren of een mening te geven over een regionaal onderwerp?
- Welke werkvormen worden in het totstandkomingsproces gehanteerd en hoe vindt communicatie plaats?
- Wie neemt op welke momenten waarover een besluit?
De bovenlokale tafel neemt geen hiërarchische positie in ten opzichte van de lokale tafels en kan op inhoudelijk vlak dus geen besluiten nemen over of namens de lokale tafels. Maar de procesafspraken die aan de bovenlokale tafel zijn gemaakt, gelden wel voor alle aangesloten schoolbesturen.
De schoolbesturen kiezen aan de lokale tafel een afgevaardigde voor de bovenlokale tafel; de s(b)o scholen doen dat ook. De afgevaardigde krijgt van hen een mandaat om aan de bovenlokale tafel standpunten in te nemen. De voorzitter van de bovenlokale tafel mag er vanuit gaan dat als een procesafspraak met consent genomen is, deze afspraak geldt voor alle schoolbesturen die daarin zijn vertegenwoordigd.
Format ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)
Scholen voor primair onderwijs dienen een OPP op te stellen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Als de ondersteuning onder de basisondersteuning valt dan hoeft er geen OPP te worden opgesteld. Wat er onder basisondersteuning wordt verstaan is afgesproken binnen het samenwerkingsverband (zie ondersteuningsplan 2020-2024 H6). Bij de aanvraag van een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) in ons registratiesysteem ‘TOMMY’ is een actueel, door ouders en school getekend, OPP een must.
Wat moet er in het OPP staan?
De verplichte onderdelen van het OPP staan beschreven in de wet en zijn:
- de verwachte uitstroombestemming van de leerling
- de onderbouwing van de verwachte uitstroombestemming van de leerling (met in elk geval een weergave van de belemmerende en bevorderende/stimulerende factoren)
- een beschrijving van de te bieden ondersteuning en begeleiding en – indien aan de orde – de afwijkingen van het (reguliere) onderwijsprogramma.
Bij de aanvraag van een TLV onderbouwt de school haar handelingsverlegenheid bij de ondersteuning van de leerling waar de TLV voor is aangevraagd. Genoemde OPP is recent met de ouders/verzorgers besproken (vandaar dat de handtekeningen daar verplicht zijn).
Om de administratie rondom de TLV-aanvraag te vergemakkelijken heeft st. Zeeluwe een leeg format gemaakt welke u kunt downloaden, invullen, bespreken met de ouders/verzorgers, laten tekenen en uploaden (‘document toevoegen’) bij de TLV-aanvraag. Als u op school met Parnassys werkt mag ook daarvan het OPP worden gebruikt. Noem dit document in Tommy ook graag OPP! Dat voorkomt verwarring!
Dat vraagt bij elke aanvraag best veel inzet, dat realiseer ik mij, maar een TLV vraag je ook niet zomaar aan. Daar gaat een heel proces aan vooraf.
Tijdelijke kringen
Wanneer doet samenwerkingsverband Zeeluwe het goed?
Die vraag kwam vorig jaar op toen werd nagedacht over de inrichting van het bestuur en toezicht. Het antwoord bleek nog niet zo eenvoudig, en bovendien liepen de meningen hierover uiteen. Als je samen iets wilt bereiken, dan moet je het natuurlijk wel eens zijn over het wat en hoe. Daarom is het belangrijk dat we een beter, gezamenlijk beeld krijgen van de criteria die het succes van Zeeluwe bepalen. Met ‘we’ wordt iedereen bedoeld die binnen het samenwerkingsverband een rol speelt bij het bieden van passend onderwijs: leerkrachten, IB’ers, specialisten, schoolleiders en -besturen, alsmede de medewerkers van bureau Zeeluwe.
De schoolbesturen die zijn aangesloten bij Zeeluwe hebben geconcludeerd dat het belangrijk is om een dialoog te voeren over de succescriteria van het samenwerkingsverband. Ze hebben daarom besloten tot het vormen van drie zogenaamde tijdelijke kringen die deze dialoog moeten gaan regisseren en aanjagen.
Elke kring richt zich op één facet
- kwaliteit
- doelmatigheid
- netwerkvitaliteit
Hieronder worden die nader toegelicht.
Tijdelijke kring kwaliteit
Binnen Zeeluwe bestaat geen eenduidige maatstaf voor de kwaliteit van het werk van het samenwerkingsverband. Gaat het om de kwaliteit van het passend onderwijs of over de kwaliteit van het netwerk voor de ondersteuning van professionals? En waar moet je dan naar kijken om te weten of het goed gaat? Door het ontbreken van een gezamenlijke taal om kwaliteit te formuleren, is het lastig om samen te werken aan verbetering van de kwaliteit. De jaarlijkse Monitor die nu wordt ingezet, levert daarom te weinig rendement.
De opdracht voor deze tijdelijke kring is om kwaliteitscriteria te formuleren. Maar ook om werkwijzen te ontwikkelen die waarborgen dat alle professionals binnen Zeeluwe op de hoogte zijn en blijven van de gezamenlijke kwaliteitscriteria. En ten slotte omvat de opdracht het onderzoeken van methodieken om kwaliteit te monitoren en bevorderen. De monitoring moet zowel professionals helpen om zich te ontwikkelen als de Inspectie overtuigen.
Tijdelijke kring doelmatigheid
Zeeluwe krijgt geld van het Rijk om te besteden aan de ondersteuning van passend onderwijs. Die middelen worden grotendeels binnen de scholen besteed. Er is wel zicht op waar het geld aan besteed wordt, maar we weten niet goed wat dit oplevert. Daarom hebben we niet voldoende inzicht in de doelmatigheid – de Inspectie heeft ons daar ook op gewezen. Praten over doelmatigheid is erg lastig, en doelmatigheid meten is vervelend. Hoe kunnen we toch te weten komen of Zeeluwe het geld optimaal besteedt?
De opdracht van deze tijdelijke kring is om doelmatigheid concreet te maken in criteria. Het gaat erom dat iedereen binnen Zeeluwe deze criteria begrijpt, zodat een dialoog mogelijk is over het verbeteren van de doelmatigheid. De volgende vraag is hoe professionals in het samenwerkingsverband betrokken kunnen worden bij het monitoren en bevorderen van doelmatigheid. In het algemeen verwachten we dat een kwalitatieve toetsing effectiever is dan een kwantitatieve rapportage. Maar hoe ziet dat eruit? De monitoring van doelmatigheid moet ook de Inspectie kunnen overtuigen.
Tijdelijke kring netwerkvitaliteit
In elk van de acht gemeenten binnen de regio van Zeeluwe is een lokale tafel gevormd. Het doel daarvan is het bevorderen van lokale samenwerking tussen scholen, maar ook met de gemeente, jeugdzorg en voortgezet onderwijs.
In het samenwerkingsverband bestaan verschillende ideeën over wat deze samenwerking zou moeten inhouden. Wat ontbreekt is een professioneel, gezamenlijk referentiekader. Wanneer is sprake van goede samenwerking.
De opdracht van deze tijdelijke kring is om de verhoudingen in het samenwerkingsverband te typeren:
- tussen scholen op lokaal niveau;
- met andere partijen, zoals jeugdzorg;
- tussen bureau Zeeluwe;
- en de lokale tafel.
Waarin zijn partijen van elkaar afhankelijk en op welke manieren kunnen de relaties worden ingevuld? Wat doe je samen? Daarbij wordt ook onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld bestuurders en professionals. Die kunnen immers een verschillend beeld hebben van wat goede samenwerking inhoudt. De kring ontwikkelt methodieken om de samenwerking te monitoren en bevorderen.
Tot slot
De intentie van de tijdelijke kringen is om tot inspirerende methoden te komen die dichtbij de leefwereld van de professionals staan, zodat de monitoring in het samenwerkingsverband (ook) voor hen nuttig is. De dialoog met professionals is essentieel, omdat het niet alleen gaat om de methoden zelf, maar vooral ook om de betrokkenheid van allen bij wat ons bindt.
Elke kring wordt gefaciliteerd door een procesbegeleider. Als aanvullende ondersteuning nodig is, dan wordt daarin in goed overleg met de bestuurder van Zeeluwe voorzien. De kringen hebben een tijdelijke functie. Zodra in het samenwerkingsverband consensus is bereikt over de betekenis en concrete toepassing van de begrippen kwaliteit, doelmatigheid en netwerkvitaliteit en over de effectiviteit van de monitoring-instrumenten worden de kringen opgeheven.
Nieuwe governance
Naar aanleiding van het besluit door de Vergadering van Aangeslotenen op 25 oktober 2021 zijn we bezig om de nieuwe governance van Zeeluwe in te regelen. Eén van de elementen in het besluit betreft de overgang van een one tier naar een two tier model met onafhankelijk toezicht.
Kort samengevat komt dit besluit er op neer dat Zeeluwe vanaf 1 januari een stichting is waar bestuur en toezicht van elkaar gescheiden zijn en de toezichthouders onafhankelijk staan van het samenwerkingsverband. Zij controleren de bestuurder middels een vastgesteld toezicht kader.
De inrichting van een en ander vraagt de komende tijd energie en aandacht. Vanuit de VvA is een benoemingsadviescommissie opgesteld die hier vorm en inhoud aan geeft. In de tussentijd zijn we als SWV niet zonder intern toezicht : de zittende bestuursleden zijn bereid gevonden om de toezichthoudende taak op zich te nemen tot dat er 3 nieuwe toezichthouders zijn benoemd. René Windhouwer (onafhankelijk voorzitter) en Pieter den Besten (onafhankelijk vertegenwoordiger vanuit de OPR) blijven aan als toezichthouder, zodat ook daarin de continuïteit gewaarborgd blijft. De verwachting is dat we voor 1 mei de nieuwe Raad van Toezicht compleet hebben.
Uiterste inlevertermijn TLV aanvragen voor de zomervakantie
Vlak voor de zomervakantie 2021 was er een hausse aan TLV-aanvragen, dit zorgde voor kinderen en hun ouders voor veel onduidelijkheid naar welke school het kind na de vakantie zou starten. Tevens veroorzaakte dit een ongekende werkdruk voor de medewerkers op het bestuurskantoor en de leden van de commissie Onderinstroom. Een ongewenste situatie, deels wellicht veroorzaakt door de coronamaatregelen, maar ook een reeds jarenlang terugkerend patroon.
Vandaar dat de uiterste aanvraagtermijnen vervroegd zijn en ook een definitief karakter gaan krijgen.
Aanvragen die te laat zijn ingediend, worden na de zomervakantie in behandeling genomen.
Reguliere TLV aanvragen voor 7 juni 2022
Basisscholen die een TLV aanvragen geldt 7 juni als uiterste datum om de aanvraag in te dienen.
TLV aanvragen voor de commissie Onderinstroom voor 24 mei 2022
Aanvragen voor de commissie Onderinstroom:
- TLV onderinstroom
- TLV vanuit verlengde Onderinstroom
- TLV verhoging so naar midden-hoog
- Adviesaanvragen
De laatste vergadering van de commissie Onderinstroom voor de zomervakantie is op 7 juni 2022.
Aanvragen moeten dan uiterlijk 24 mei volledig in Tommy ingediend zijn.
Let wel: een aanvraag is pas ingediend als aan alle formele eisen is voldaan (handtekeningen, OPP, onderzoeksverslagen, enz.).
De Kleine Prins Expertisecentrum
De Kleine Prins Expertisecentrum biedt ondersteuning aan onderwijsprofessionals die sterk willen staan in de begeleiding van hun leerlingen. De diensten van De Kleine Prins zijn er op gericht op het zodanig toerusten van onderwijsprofessionals dat zij in staat zijn om goed passend onderwijs te bieden aan leerlingen met een (fysieke) beperking, ziekte of leerlingen die een andere speciale onderwijsbehoefte hebben.
Reguliere scholen hebben zelf al veel expertise in huis en kunnen de meeste leerlingen zelf de extra begeleiding bieden die er nodig is. Echter zijn er ook leerlingen met hele specifieke ondersteuningsvragen vanwege een ernstige en/of langdurige ziekte. Of leerlingen waarbij sprake is van een lichamelijke beperking en/of motorische problematiek. De leerlingen hebben vrijwel altijd extra ondersteuning nodig op school.
Voor scholen is het vaak een zoektocht wat de gevolgen zijn voor het onderwijsproces en welke specialistische en specifieke begeleiding de leerling nodig heeft. Dit komt omdat het ziektebeeld en/of diagnose nog niet duidelijk is, maar ook omdat de school de specialistische kennis die hiervoor nodig niet heeft.
De experts van De Kleine Prins dragen hun expertise over in de vorm van coaching, advies en voorlichting aan leerkrachten en schoolteams. Veelal hebben de experts contact met specialisten waardoor de ondersteuning nog gerichter vormgegeven kan worden. In sommige gevallen kan er voor een korte periode met een leerling gewerkt worden, met het doel om de leerkracht handvatten te geven om zelf de begeleiding weer op te pakken. Ook een tijdelijke begeleiding van het onderwijsproces thuis is mogelijk om de terugkeer naar school te bevorderen.
Heeft u een ondersteunings- of scholingsvraag?
In SWV Zeeluwe ondersteunen binnen Nijkerk en Zeewolde de experts van De Kleine Prins onderwijsprofessionals/teams bij vragen over passend onderwijs. (Scholen binnen de overige regio’s van SWV Zeeluwe kunnen een beroep doen op de ondersteuning vanuit onderwijscentrum De Twijn). Het samenwerkingsverband en De Kleine Prins hebben hiervoor een contract afgesloten, waardoor scholen direct ondersteuningsvragen kunnen stellen.
Download de dienstenbrochure van De Kleine Prins
Neem gerust contact op met Jonne Brefeld, zij is contactpersoon vanuit De Kleine Prins voor de scholen in Nijkerk en Zeewolde. Zij zal een intake doen om vervolgens ondersteuning op maat in te zetten. Jonne is te bereiken via de mail, j.brefeld@dekleineprins.nl /expertisecentrum@dekleineprins.nl of telefonisch via 06-23961443
Plaatsing leerlingen op de Verschoorschool
De afgelopen periode gaan de geruchten de ronde dat er op de Verschoorschool sprake is van een leerlingenstop. Hierbij wil ik graag helderheid geven over de situatie op de Verschoorschool met betrekking tot het plaatsen van leerlingen. Er is namelijk geen sprake van een leerlingenstop!
Wel vraagt dit wat uitleg omdat we een groep leerlingen hebben die we nog steeds niet kunnen plaatsen. Dit schooljaar zijn we gestart met 3 volle groepen leerlingen in de leeftijd van groep 3 en 4. In deze groepen zijn vanaf de start al meer leerlingen geplaatst dan ons streven is. Al heel snel kwamen er nieuwe aanmeldingen binnen in deze leeftijdscategorie en hebben we in september een vacature uitgezet om een extra groep te openen voor deze leeftijdsgroep. Zo zouden we alle kinderen kunnen plaatsen en de groepen 3 en 4 die we al hebben iets kleiner kunnen maken. Helaas lukt het in deze tijd van het lerarentekort niet om deze vacature in te vullen. Met daarnaast het verloop van enkele collega’s naar regulier- of een andere vorm van speciaal onderwijs blijft het alle zeilen bijzetten om alle groepen van leerkrachten te voorzien. Hoe graag we het ook willen, zonder leerkracht kunnen we in de leeftijd van groep 3 en 4 geen nieuwe groep openen en daardoor geen leerlingen plaatsen.
In andere groepen zijn er gedurende het schooljaar wel leerlingen geplaatst en in enkele groepen is ook nog plaatsing mogelijk. Wij vinden het ontzettend vervelend dat deze situatie is ontstaan, want wij voelen ons zeker verantwoordelijk voor de leerlingen die het binnen het regulier onderwijs niet redden.
Hierbij dan ook een oproep; ben je op zoek naar een uitdaging in het Speciaal Onderwijs, op de leukste school voor kinderen met een gedragsvraag? Of ken je iemand?
We horen graag van je!
Vriendelijke groeten,
Susanne Bruning
Directeur Verschoorschool
Podcast tip
Normaal omgaan met ADHD’ers
In deze podcastserie Onderwijs gaan Peter Heerschop en Marcel van Herpen in gesprek over uiteenlopende onderwerpen die het onderwijs aangaan. In deze aflevering staat ADHD centraal. Heel veel kinderen worden al vroeg gelabeld. Een van de meest voorkomende diagnoses is ADHD. Wat ervaart iemand die dat heeft en hoe kunnen we er normaal mee omgaan? Tijd voor een herdefinitie!
Beluister de podcast 29 min 40 sec
Kennismaking Koen Fransen – procesbegeleider Zeewolde en Ermelo
Koen Fransen is onderwijskundige en werkt als adviseur bij PentaRho. Koen volgt Liza Jansen op tijdens haar zwangerschapsverlof. Vanuit PentaRho werkt Koen als procesbegeleider aan verschillende opdrachten binnen het onderwijs. Denk hierbij aan de doorstroomprogramma PO-VO, fusies van basisscholen, visietrajecten voor (I)KC’s, andere schooltijden trajecten voor PO scholen, taakbeleid op het VO en programma’s van eisen. Koen kwam voor het eerst in aanraking met passend onderwijs toen hij als leerkracht werkte op de basisschool. ‘Het is mooi om te zien dat er binnen Zeewolde en Ermelo met zoveel energie wordt gewerkt om zoveel mogelijk aan de behoefte van alle leerlingen in de regio te voldoen. Ik mag hier vanaf 01-01-2022 deel van uit maken en leer alle initiatieven en betrokkenen steeds beter kennen’.
Blijf op de hoogte!
In onze nieuwsbrief vindt u het laatste nieuws over Zeeluwe en passend onderwijs.