Samenwerkingsverband primair onderwijs
Nieuwsbrief
april 2022
Onderwerpen nieuwsbrief
Toelaatbaarheidsverklaringen
Grensverkeer in het sbo en het hebben van twee tlv’s behoort tot het verleden. De sbo school registreert per leerling in het vervolg maar één tlv. Namelijk de tlv die de juiste geldstroom op gang brengt. Het samenwerkingsverband dat de leerling in eerste instantie geïndiceerd heeft blijft verantwoordelijk voor een vervolg tlv. Ook voor tlv’s sbo die verlengd worden, hoeft dus geen tweede tlv te worden afgegeven.
Concreet:
Aanvragen voor een toelaatbaarheidsverklaring kunnen tot 7 juni worden aangevraagd via de ict-applicatie Tommy. De aanvragen kunnen alleen in behandeling worden genomen bij een recent ontwikkelingsperspectief ondertekend door beide ouders/verzorgers/voogd. Voor verlengingen moet ook altijd de eerdere tlv’s worden meegestuurd.
De laatste vergadering van de commissie Onderinstroom voor de zomervakantie is op 7 juni 2022.
Aanvragen moeten dan uiterlijk 24 mei volledig in Tommy ingediend zijn.
Let wel: een aanvraag is pas ingediend als aan alle formele eisen is voldaan (handtekeningen, OPP, onderzoeksverslagen, enz.).
Oproep nieuwe leden OPR
De medezeggenschap van het swv Zeeluwe doet een oproep voor nieuwe leden van de Ondersteuningsplanraad.
Per 1 april 2022 zijn er 4 vacante plaatsen in de OPR; 3 voor de oudergeleding en 1 voor de personeelsgeleding.
De OPR (Ondersteuningsplanraad) vertegenwoordigt ouders en leerkrachten en is het medezeggenschapsorgaan van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs.
Het samenwerkingsverband “Zeeluwe” is verantwoordelijk voor passend onderwijs in Nijkerk, Putten, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Elburg, Epe en Zeewolde.
Voor een goede verdeling van de leden over de 8 gemeenten worden met name voor de oudergeleding kandidaten uit de gemeenten Putten, Ermelo, Elburg, Zeewolde en Epe gezocht.
Acht ouders en acht leerkrachten vertegenwoordigen in de OPR alle ouders en onderwijsmedewerkers binnen onze regio.
De OPR heeft als belangrijkste recht eens per vier jaar in te stemmen met het ondersteuningsplan, waarin staat hoe binnen de scholen passend onderwijs georganiseerd wordt.
Nieuw beleid geeft de OPR ook instemmingsrecht op de meerjarenbegroting van het samenwerkingsverband.
Ouders moeten eerder en beter geïnformeerd worden, o.a. door de inrichting van een Ouderinfo-en-steunpunt.
Heb je ideeën over Passend Onderwijs en wil je actief meedenken over wat voor de kinderen het beste is, meld je dan aan als kandidaat-lid van de OPR (Ondersteuningsplanraad).
De OPR vergadert zo’n zes keer per jaar, maximaal twee uur per keer. Daa naast maken de leden van de OPR deel uit van werkgroepen, waarin bepaalde thema’s centraal staan.
In het kader van de werkgroepen wordt een beperkte tijdsinvestering gevraagd. Er is voor onderwijzend personeel en ouders een vergoedingsregeling.
Tot 15 mei 2022 kunnen nieuwe kandidaat-leden zich melden bij Sieb van der Heide srvdheide@zeeluwe.nl
Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten?
Of telefonisch/mail:
S.R. van der Heide (ambtelijk secretaris OPR)
06-8681186
Afname Wechsler Non Verbal-NL test
Stichting Leerlingenzorg NW-Veluwe, het samenwerkingsverband voor passend onderwijs van het voortgezet onderwijs, is genoodzaakt te stoppen met het afnemen van de Wechsler Non Verbal-NL. Hieronder plaatsen wij de WNV-afname in de context van passend onderwijs en lichten wij toe waarom we deze service niet langer kunnen verlenen.
Al sinds 2011 werken wij prettig en constructief met uw school samen op het gebied van de overstap naar het voortgezet onderwijs in relatie tot passend onderwijs. Onze samenwerking richt zich met name op het vaststellen van specifieke onderwijsondersteuning in het regulier voortgezet onderwijs: leerwegondersteunend onderwijs in het VMBO (LWOO) en Praktijkonderwijs (PrO)..
Voor LWOO hanteren wij alleen richtlijnen omtrent het leerrendement van leerlingen. Rond de toegang naar het PrO geldt echter een aantal wettelijke verankerde criteria rond leerachterstanden en intelligentie, die het samenwerkingsverband dan ook hanteert voor de afgifte van een Toelaatbaarheidsverklaring voor PrO.
Tot nu toe heeft u de mogelijkheid gehad om via de stichting Leerlingenzorg een WNV-NL af te laten nemen. De WNV-NL is een Non verbale IQ test voor kinderen en adolescenten van 4 tot en met 21 jaar, speciaal ontwikkeld voor kinderen met communicatieve beperkingen en kinderen met een migratieachtergrond.
Vanwege personele wisselingen is het voor stichting Leerlingenzorg NW-Veluwe niet langer mogelijk om deze service te verlenen
We vinden dat erg jammer, omdat dit betekent dat u zelf voor leerlingen met communicatieve beperkingen en/of een migratieachtergrond een afname van een IQ-onderzoek dient te organiseren, indien uw inschatting is dat betreffende leerling gebaat is bij Praktijkonderwijs na de basisschool.
De verdere werkwijze rond LWOO en PrO wijzigt overigens niet.
Voor eventuele vragen naar aanleiding van deze brief kunt u contact opnemen met een van ondergetekenden.
In de verwachting uw hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
met vriendelijke groet,
Wilfred de Vries, directeur-bestuurder Zeeluwe
Gert van de Kamp, directeur stichting Leerlingenzorg NW-Veluwe
Raad van Toezicht
De VvA stemt in met de benoeming van 3 nieuwe leden van de Raad van Toezicht van Zeeluwe met ingang van 17 mei 2022.
- Mevr. Lokhorst Directeur zorg & welzijn Pro Persona (GGZ) Betrekking Jeugdzorg
- Mevr. Sariaslaan Coördinerend beleidsadviseur passend en Inclusiever Onderwijs PO raad Betrekking PO
- Mevr. Theelen Concerncontroller bij Youké Betrekking Financieen en risicomanagement
De Raad van Toezicht neemt afscheid van de volgende toezichthoudende leden: Jan Lindemulder, Ton Diepeveen, Freek ten Klooster, Daan van de Voort
Toelichting bij de Tijdelijke kringen
Wanneer doet samenwerkingsverband Zeeluwe het goed? Die vraag kwam vorig jaar op toen werd nagedacht over de inrichting van het bestuur en toezicht. Het antwoord bleek nog niet zo eenvoudig, en bovendien liepen de meningen hierover uiteen. Als je samen iets wilt bereiken, dan moet je het natuurlijk wel eens zijn over het wat en hoe. Daarom is het belangrijk dat we een beter, gezamenlijk beeld krijgen van de criteria die het succes van Zeeluwe bepalen. Met ‘we’ wordt iedereen bedoeld die binnen het samenwerkingsverband een rol speelt bij het bieden van passend onderwijs: leerkrachten, IB’ers, specialisten, schoolleiders en -besturen, alsmede de medewerkers van bureau Zeeluwe.
De schoolbesturen die zijn aangesloten bij Zeeluwe hebben geconcludeerd dat het belangrijk is om een dialoog te voeren over de succescriteria van het samenwerkingsverband. Ze hebben daarom besloten tot het vormen van drie zogenaamde Tijdelijke kringen die deze dialoog moeten gaan regisseren en aanjagen. Elke kring richt zich op één facet: kwaliteit, doelmatigheid en netwerkvitaliteit.
Op 18 mei is de aftrap van deze 3 kringen tussen 13.30 en 17.00 uur op het Bouw en Infra park in Harderwijk. De collega’s die zich hiervoor hebben opgegeven ontvangen hiervoor een uitnodiging per mail.
Regionale bijeenkomst Jeugdzorg en Onderwijs
Een impressie van de onderwerpen die aan de orde zijn geweest op de regionale bijeenkomst met tekeningen van Frank Los
Boven lokale tafel
Ook de bovenlokale tafel zal zo spoedig mogelijk een aftrap bijeenkomst hebben. De bovenlokale tafel met vertegenwoordiging uit de acht Lokale tafels en het S(B)O maakt afspraken over processen die gelden voor alle aangesloten scholen. De tafel is alleen bedoeld om procesafspraken te maken en neemt geen inhoudelijke besluiten. De bestuurder van het swv Zeeluwe is voorzitter van de bovenlokale tafel.
De Bovenlokale tafel maakt procesafspraken die sowieso op regionaal niveau gemaakt moeten worden, omdat er nu eenmaal een ondersteuningsplan, begroting, monitor of verantwoording moet worden opgesteld.
De Bovenlokale tafel maakt de afspraken hierover efficiënter en transparanter. Voorbeelden van procesafspraken zijn: welke belanghebbenden krijgen in welke volgorde de gelegenheid om input te leveren of een mening te geven over een regionaal onderwerp? Welke werkvormen worden in het totstandkomingsproces gehanteerd en hoe vindt communicatie plaats? Wie neemt op welke momenten waarover een besluit?
De Bovenlokale tafel neemt geen hiërarchische positie in ten opzichte van de Lokale tafels en kan op inhoudelijk vlak dus geen besluiten nemen over of namens de Lokale tafels. Maar de procesafspraken die aan de Bovenlokale tafel zijn gemaakt, gelden wel voor alle aangesloten schoolbesturen. De schoolbesturen kiezen aan de Lokale tafel een afgevaardigde voor de Bovenlokale tafel; de S(B)O-scholen doen dat ook. De afgevaardigde krijgt van hen een mandaat om aan de Bovenlokale tafel standpunten in te nemen. De voorzitter van de Bovenlokale tafel mag er vanuit gaan dat als een procesafspraak met consent genomen is, deze afspraak geldt voor alle de schoolbesturen die daarin zijn vertegenwoordigd.
Melding verlengde onderinstroom
Voor een jonge leerling die nog geen onderwijs heeft gevolgd en waarover ernstige twijfel bestaat of regulier onderwijs de best passende plek is, kan binnen 6 weken na de eerste fysieke schooldag voor een periode van 3 jaar een melding verlengde onderinstroom worden aangevraagd. De melding verlengde onderinstroom sluit aan bij wetgeving passend onderwijs.
Volgens wetgeving passend onderwijs moet er voor kinderen die gebruik maken van extra ondersteuning binnen een termijn van 6 weken met ouders een ontwikkelingsperspectief (opp) gemaakt worden. Ouders moeten het eens zijn met de inzet van de extra ondersteuning op school zoals vastgelegd in het handelingsdeel van het opp.
Het instemmingsrecht van ouders gaat concreet over:
- De individuele begeleiding voor de leerling
- Eventuele aanpassingen in leerlijn of leerstof
- Onderzoek en extra ondersteuning voor de leerling
- Minimaal jaarlijkse bijstelling en evaluatie
We signaleren bij het eerste toets moment dat niet altijd wordt voldaan aan de afspraken die aansluiten bij de wetgeving van passend onderwijs. Vandaar dat we ze hieronder op een rijtje hebben gezet.
- Een melding verlengde onderinstroom moeten binnen 6 weken na de eerste fysieke schooldag inclusief opp ingeleverd zijn.
- De melding moet getekend zijn door ouders/ verzorgers/voogd en door de school (= directeur of bestuurder). Let op: Een handtekening van een intern begeleider voldoet niet.
- Het opp moet ook door ouders/ verzorgers/voogd ondertekend zijn
- Na 1 jaar dient het opp geëvalueerd en indien nodig geactualiseerd te worden. De school ontvangt voor de update van het opp van het swv Zeeluwe een automatische reminder in Tommy.
Het SWV Zeeluwe kent 2 toets momenten
- Het SWV Zeeluwe toetst de melding verlengde onderinstroom op volledigheid d.w.z. binnen termijn van 6 weken, handtekeningen en ondertekend OPP
- De inhoudelijke toetsing gebeurt door de commissie van onderinstroom op het moment van aanvraag voor een TLV verlengde onderinstroom. Als het dossier melding verlengde onderinstroom niet op orde is, komt de tlv niet voor rekening van het swv maar is voor het schoolbestuur die verantwoordelijk blijft voor het dossier.
Om teleurstelling te voorkomen vragen we scholen op basis van het bovenstaande afspraken een kritische blik te werpen op de meldingen verlengde onderinstroom die zijn gedaan en waar nodig aanpassingen te doen in de melding.
Foto oproep voor scholen
Momenteel maken we voor de website, nieuwsbrief e.d. veelal gebruik van verouderde foto’s van scholen in de regio. Zeeluwe werkt daarom aan een actuele beeldbank en is op zoek naar nieuwe foto’s van scholen en hun omgevingen. We willen ook graag scholen van binnenuit fotograferen en zijn op zoek naar scholen die met plezier hieraan mee te werken. Natuurlijk nemen we de AVG in acht. Irene Leijten ileijten@zeeluwe.nl.
Podcast tip
Les geven in onzekere tijden
Het leven is onzeker. Wat betekent dat voor het onderwijs? Daisy Mertens – leraar van het jaar, bijna beste leraar van de wereld en lid van de Onderwijsraad – schetst perspectieven. Simone Mark – oprichter van CPC – legt de vertrouwensbasis onder het pedagogische fundament.
Beluister de podcast 25 min 48 sec
Boekentip
Het Warmtefort van Marieke Lucas Rijneveld
De dierbaarste herinneringen aan het veilige ‘warmtefort’ gaan uit naar Marieke Lucas ‘eerste liefde’, juf Christa uit groep 1. De geur van puntenslijpsel, magnesium in het gymlokaal, de schoolplaten van M.A. Koekkoek, ze roepen een beeld op van een gelukzalige schooltijd en grote liefde voor de juffen en meesters en hun belangrijke taak in het leven van iedereen.
Meivakantie
I.v.m. de meivakantie is het is het kantoor van Zeeluwe vanaf ma 25 april t/m do 5 mei gesloten.
Maandag 9 mei zijn we er weer.
Rapportage links Passend Onderwijs
Deze handreiking gemaakt voor leraren in het basisonderwijs beschrijft wat nodig is om passend onderwijs te bieden. In de voorbereiding heef het ministerie van OCW samen met leraren en intern begeleiders een inventarisatie gemaakt van onduidelijkheden en vragen die er rond passend onderwijs zijn.
In de verbeteraanpak staan 25 maatregelen die de randvoorwaarden voor passend onderwijs verder op orde brengen en duidelijker maken wat we van ieder een mogen verwachten. Ook worden meer waarborgen ingebouwd, om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen ook echt doen wat er van hen verwacht wordt. Op een concrete toegankelijke wijze biedt dit rapport een mooi overzicht en is een vervolg van de richting waarop we ons bewegen.
Blijf op de hoogte!
In onze nieuwsbrief vindt u het laatste nieuws over Zeeluwe en passend onderwijs.