Interview met Wilfred de Vries, bestuurder van Zeeluwe
“Ik wens dat een ieder zich bijzonder kan voelen, maar niet omdat je naar een bijzondere school gaat.”
Wilfred de Vries | Bestuurder Zeeluwe
Wilfred is bestuurder van Zeeluwe en is bezoekt per maand meerdere scholen. Hij gunt het alle kinderen om samen naar school te kunnen gaan. Zo regulier en thuisnabij mogelijk.
Samenwerking
Wilfred is bestuurder van Zeeluwe en is met regelmaat op één van de scholen binnen Zeeluwe aanwezig. Om sfeer te proeven en om voeling met de praktijk te houden, maar ook om te horen en ervaren wat het samenwerkingsverband te doen heeft.
Hij is blij met de gekozen thema’s in het nieuwe OP (samenwerken, inclusie en thuiszitters).
Motivatie en bereidheid om samen te werken zijn volgens Wilfred onmisbaar in het uitvoeren van het OP.
Hij legt uit dat samenwerking wellicht ongelijkheid behelst, maar zeker geen ongelijkwaardigheid en dat het belangrijk is vanuit deze gedachte te blijven kijken naar wat de verschillende partijen bindt en waar de verschillende belangen liggen.
Het belang van de leerlingen op de bij Zeeluwe aangesloten scholen staat altijd centraal, waarbij er oog is voor de verschillen tussen de kinderen en waarin ongelijke situaties vragen om ongelijke behandeling.
Het belang van de leerling staat centraal, waarbij er oog is voor hun verschillen.
Inclusie
Inclusie valt onder het dekkend netwerk. Wilfred gunt het de kinderen om samen naar school te kunnen gaan. Zo regulier en thuisnabij mogelijk, ondanks de verschillende ondersteuningsbehoefte.
Daarnaast gunt hij het de scholen om deze kinderen onderwijs te kunnen bieden.
Desondanks zal er volgens Wilfred voor een aantal kinderen gespecialiseerd onderwijs nodig blijven, De onderwijsbehoeften van deze kinderen zijn van zo’n omvang dat we een passende setting niet kunnen realiseren in de huidige context van het onderwijs. Voor hen zijn speciale voorzieningen nodig. Het lijkt hem prachtig als een kind in het gespecialiseerd onderwijs naar hetzelfde schoolgebouw kan gaan als een kind in het regulier onderwijs, via dezelfde voordeur, zodat er sprake is van ontmoeting en samen optrekken.
Zeeluwe faciliteert, inspireert, motiveert en enthousiasmeert, maar de verantwoordelijkheid voor inclusie blijft bij de lokale schoolbesturen. De ontwikkeling moet dus vanuit hen plaatsvinden en vorm krijgen.
Thuiszitters
Wilfred mag over vier jaar aangesproken worden op het aantal thuiszitters. Zijn doel is dat er aan het einde van de planperiode geen thuiszitters meer zijn. Hij ziet graag dat het begrip ‘thuiszitter’ opnieuw gedefinieerd wordt en niet alleen vanuit de wettelijke regels.
Wilfred vindt het belangrijk dat kinderen daadwerkelijk dagelijks naar school kunnen gaan, daar wordt hun ontwikkeling gestimuleerd, socialiseren ze en leren ze.
Thuiszitters ziet hij als een negatieve vertaling van het dekkend netwerk. Omdat zorg voorliggend is aan het thuiszitten, zijn ook hierin de kernpartners van groot belang.
“In uitzonderlijke situaties moet uitzonderlijk gehandeld worden.”
Wilfred de Vries | Bestuurder Zeeluwe