
Interview Peter Bos, voorzitter van de OPR
“We hebben veel om te koesteren, maar we hebben ook nog veel te winnen.”
Peter Bos | Voorzitter OPR
Peter is voorzitter van de OPR, zijn dochter zit op een VSO-school.
Kinderen met een speciale ondersteuningsbehoefte worden van meet af aan ingedeeld in een aparte groep. Dit maakt het ontmoetingsveld voor hen zeer klein. Waarom laten we deze kinderen niet naast en met elkaar opgroeien?
Peter vindt het belangrijk dat samenwerking gefaciliteerd wordt, al is het niet af te dwingen.
Met elkaar zijn wij het samenwerkingsverband. Het is goed om vanuit de schoolbesturen dan ook de positieve boodschap uit te dragen: wij doen het samen!”
Hij ziet het belang van samenwerken met andere partijen, elkaar kritisch bevragen zonder te traineren en met elkaar mee te denken. Daarnaast ervaart hij dat samenwerken hard werken is en ook kwetsbaar.
OPR
Peter is voorzitter van de ondersteuningsplanraad (OPR) van stichting Zeeluwe. Zijn oudste dochter zit op De Lelie, een VSO-school in Harderwijk. Zij heeft het syndroom van Down. Na de reguliere basisschool bleek zij niet te kunnen doorstromen naar het regulier voortgezet onderwijs. Peter ervoer angst en weerstand bij scholen om zijn dochter onderwijs te bieden, zodoende is ze uitgestroomd naar De Lelie. Hij vond dit als vader zeer confronterend.
Inclusief onderwijs kent een lange weg
Als voorzitter van de OPR heeft Peter een breed inzicht in de complexiteit van passend onderwijs. Naast de OPR-vergaderingen voert hij frequent overleg over lopende zaken met Wilfred, de bestuurder van Zeeluwe.
Als ouder is het soms lastig de complexe materie die besproken wordt te begrijpen en ervan op de hoogte te blijven. Het vraagt dan ook inspanning om mensen betrokken te houden, maar de samenwerking met ouders is cruciaal om ze te kunnen vertegenwoordigen
Zeeluwe hanteert het schoolmodel wat maakt dat de scholen autonoom zijn, dit maakt het voor de OPR complex.
Thuiszitters
De OPR heeft twijfels over het gestelde aantal thuiszitters, zij denken dat er meer thuiszitters zijn dan formeel geregistreerd. Daarnaast moet het begrip ‘thuiszitter’ volgens hen geherdefinieerd worden, ze leveren hieraan graag een bijdrage
Samenwerking
Peter vindt het belangrijk dat samenwerking gefaciliteerd wordt, al is het niet af te dwingen. De lokale tafels zijn hier volgens hem een goede plek voor.
Met elkaar zijn wij het samenwerkingsverband. Het is goed om vanuit de schoolbesturen dan ook de positieve boodschap uit te dragen: wij doen het samen!
Hij ziet het belang van samenwerken met andere partijen, elkaar kritisch bevragen zonder te traineren en met elkaar mee te denken. Daarnaast ervaart hij dat samenwerken hard werken is en ook kwetsbaar.
Ga pionieren, ga iets doen.
Met elkaar zijn wij het samenwerkingsverband, we doen het samen!

“Niemand is tegen passend en inclusief “
Peter Bos | Voorzitter OPR
Inclusief
De OPR vindt inclusief onderwijs een belangrijk, doch ingewikkeld onderwerp. Als de OPR vanuit ouderperspectief instemt met inclusief onderwijs, vraagt de personeelsgeleding zich af hoe ze dat moeten bewerkstelligen, de dagelijkse praktijk in de klas is weerbarstig. De vraag is hoe de leerkracht alle kinderen kan geven wat zij nodig hebben.
Daar snijdt het tussen het belang van de leerlingen en het vermogen van de leerkracht. Dat vraagt om een genuanceerde blik.
Kinderen met een speciale ondersteuningsbehoefte worden momenteel vaak ingedeeld in een aparte groep: van gespecialiseerde opvang, naar het gespecialiseerd onderwijs, naar een beschutte leer-werkomgeving en vervolgens naar een beschutte werkplek. Dit maakt het ontmoetingsveld voor hen zeer klein.
Waarom laten we deze kinderen niet parallel, naast en met elkaar, opgroeien en functioneren?
Het lijkt Peter waardevol om per gemeente één school in te richten op extra aanbod voor kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte. Deze ‘Samen-op-Weg’-scholen leveren geen gespecialiseerd onderwijs, maar leveren wel gespecialiseerde ondersteuning, extra aanbod en worden daarbij ondersteund door andere scholen in de regio. Hij vraagt zich af of het samenwerkingsverband zich daaraan durft te confirmeren.
Durven we binnen Zeeluwe een paar experimenten op te zetten in de komende OP-periode?