
Interview
gehouden met Greetje van den Os, leerkracht groep 7, IB-er en gedragsspecialist
bij de Toermalijn in Zeewolde
“De arbeidskrapte is een serieuze bedreiging voor inclusief onderwijs.”
Greetje van den Os | leerkracht groep 7, IB-er en gedragsspecialist bij de Toermalijn in Zeewolde
Greetje werkt op dit moment naast 4 dagen in groep 7 (de vaste leerkracht in groep 7 is langdurig uitgevallen) als gedragsspecialist en intern begeleider. Dit laatste doet zij zo goed als mogelijk in de door omstandigheden beperktere tijd. Natuurlijk veroorzaakt deze dubbel-functie een hogere werkdruk, voor Greetje zelf maar ook voor haar collega’s die haar zo veel als mogelijk willen ontlasten.
Groep 7 is ‘een speciale groep, met speciale behoeften’. Greetje vindt het fijn dat ze hen stabiliteit en daarmee veiligheid kan bieden. Want dat is nodig. Deze groep heeft een leerkracht nodig die er staat, die present is. Zelf wordt ze blij van deze groep.
Het team van de Toermalijn kenmerkt zich door stabiliteit en evenwichtigheid. De collega’s werken al lange tijd samen en kennen elkaar door en door; weten wat ze aan elkaar hebben. Zijn al jaren met elkaar aan het bouwen. Dat biedt rust, veiligheid en vertrouwen. Bij veel collega’s heerst het gevoel van een tweede thuis als ze op school zijn.
Samenwerking
Op dit moment is er sprake van een dreigende thuiszitter en dat voelt niet goed voor het team van de Toermalijn. Gekeken wordt naar samenwerkingspartners hierin. Gezocht wordt dan naar een passende en daarmee juiste plek voor het kind. In alle zorgvuldigheid. En in alle transparantie.
Inclusie
Greetje is inclusief; iedereen hoort erbij en mag zichzelf zijn.
De school beschikt over veel expertise, zoals een NT2-specialist, gedragsspecialisten; om een brug te kunnen slaan met de kinderen van migranten is er zelfs een onderwijsassistent met een migratie-achtergrond.
Greetje denkt dat de Toermalijn het aanbod van passend onderwijs goed georganiseerd heeft. Al gebiedt de eerlijkheid te bekennen dat de personeelskrapte ook speelt. Er is geen invalpool; als er iemand uitvalt geeft dat onmiddellijk problemen.
Inclusief en passend onderwijs wordt eigenlijk in de wielen gereden door het tekort aan leerkrachten; het is een reële bedreiging.
De school kan een thuiszittersproblematiek niet alleen aan; daarbij zijn de kernpartners hard nodig
In Zeewolde is een voltijds HB-aanbod. Het is Greetje niet helemaal duidelijk hoe het aannamebeleid van deze school is. Zij mijmert hardop, dat het toch eigenlijk terecht zou zijn als voor kinderen die daar naar toe gaan ook een TLV-achtige procedure zou zijn. Nu kunnen ouders hun kind daar zelf aanmelden. De vraag doet zich dan voor of het kind daar dan op de juiste plek is. Greetje ziet dat ouders daarin zoekend zijn.
Greetje is ervan overtuigd dat er altijd gespecialiseerd onderwijs nodig zal zijn voor kinderen die dat echt nodig hebben, want anders doe je hen te kort.

“De toeleiding naar het HB-onderwijs is mij niet duidelijk; ik zou daar wel graag meer duidelijkheid in willen hebben”
Greetje van den Os | leerkracht groep 7, IB-er en gedragsspecialist bij de Toermalijn in Zeewolde
Maar daaraan voorafgaand is er op de Toermalijn een hele wereld aan inclusief aanbod; daarin heeft de school een mooie vertaalslag gemaakt. Heel bewust is ingezet op inclusie, met de inzet van een ondersteuningsteam.
Door de wetgeving rondom de gewogen gemiddelde leeftijd van een school heeft De Toermalijn in de nabije toekomst een uitdaging om als éénpitter financieel gezond te blijven en de ondersteuning te kunnen blijven bieden. Dus zo inclusief te kunnen blijven als ze nu zijn en eigenlijk nog meer zouden willen zijn. Greetje ziet hier risico’s voor het stabiele, maar toch ouder wordende team.
Thuiszitters
De Toermalijn heeft momenteel geen thuiszitters, maar als er zich een situatie in die richting voordoet, zal er alles aan gedaan worden om het kind een positieve schoolervaring te kunnen bieden. Daarbij is dan wel hulp nodig. Jeugdhulp op school is daarbij onontbeerlijk, waarbij de vraag centraal staat wat het kind in kwestie nodig heeft. Zelf gelooft Greetje dat de wereld op dat moment voor het kind gestructureerd en daarmee overzichtelijk gemaakt moet worden.
De lijnen met jeugdhulp in de gemeente Zeewolde zijn kort; de klantmanager van de gemeente, de school, de ouders… Een voorliggende vraag die telkens gesteld wordt is wel wie wat betaalt.