Samenwerkingsverband primair onderwijs
Nieuwsbrief
april 2023
Onderwerpen nieuwsbrief
Inleiding
Een april nieuwsbrief vol met ontwikkelingen binnen en buiten het samenwerkingsverband. Om bij het laatste te beginnen: vanuit het ministerie komt er van alles op ons swv af; een generieke korting op de reserves waar we, zoals afgesproken, tegen in beroep gaan.
Een brief over hoogbegaafdheid, waarvan de minister zegt dat hij in een vervolg brief gaat aangeven hoeveel geld er beschikbaar komt. Daarnaast gebeurt er ook binnen het swv ook van alles op het gebied van hoogbegaafdheid. Naast de subsidie die door verschillende lokale tafels is aangevraagd zijn we ook bezig met het zoeken naar een passende oplossing voor kinderen die het niet redden binnen bestaande HB routes en (dreigen) vast (te) lopen. Robertha Langenberg is binnen het samenwerkingsverband bezig met deze materie en we hopen die te kunnen koppelen aan de brief van de Minister over HB en de financiering van de (voltijd) voorzieningen.
Ondertussen komen we ook alweer aan het einde van de looptijd van ons ondersteuningsplan en dat betekent dat we bezig zijn om het proces in te richten om te komen tot een nieuw OP. In deze nieuwsbrief informeren we ook daarover.
Wilfred de Vries
Regionale bijeenkomst Onderwijs, Jeugdhulp en Ouders
Van Discussie naar Dialoog
De gemeenten Noord-Veluwe, de samenwerkingsverbanden Stichting Leerlingenzorg Noord-West Veluwe, Berséba en Zeeluwe en de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd Samen Doen & Leren organiseren op 19 april 2023 ’s middags een regionale bijeenkomst in de Veluvine te Nunspeet. Deze bijeenkomst is voor ouders en professionals werkzaam in onderwijs, kinderopvang, jeugdgezondheid, jeugdzorg & welzijn, wethouders en beleidsmedewerkers van gemeenten.
Het thema van deze middag is ‘Van discussie naar dialoog’
Wat is het aanbod?
- Beleving; inspiratie en bewustwording over de samenwerking rondom het kind. Door interactief theater.
- Met elkaar in gesprek; hoe ziet het ideale samenwerkingstraject rondom een (lichte of zware) hulpvraag eruit? Wat is ieders rol taak/verantwoordelijkheid? Hoe verloopt de communicatie? Wat kan ikzelf morgen anders doen in de verbetering van samenwerking/gesprekken?
Programma:
- 13.30 – 14.00 uur; inloop met koffie/thee
- 14.00 – 14.30 uur; opening en inleiding over samenwerking rondom het kind
- 14.30 – 15.00 uur; interactief theater door Eduscènes
- 15.00 – 16.00 uur; met elkaar in gesprek aan de hand van stellingen
- 16.00 – 16.15 uur; wrap up door theater Eduscènes
- 16.15 – 17.00 uur; hapje/drankje
Aanmelden kan online via onze website
Voorlichtingsbijeenkomst TLV Zeeluwe woensdag 17 mei 2023
Deze voorlichting is bedoeld voor intern begeleiders.
Waar gaat deze voorlichting over? De procedure van de TLV-aanvragen vraagt om een aantal verbeteringen die het ondersteunend bureau van Zeeluwe gaat opnemen als werkprocessen in de ICT applicatie Tommy en waar we graag door middel van deze voorlichting informatie over geven.
Wijziging procedure TLV-aanvragen in Tommy
De procedure van de TLV-aanvragen vraagt om een aantal verbeteringen die wettelijk verplicht zijn. De wijzigingen worden als werkproces bij de TLV aanvragen in Tommy opgenomen en treden per 1 september schooljaar 2023-2024 in. Het gaat om aanvullingen van verklaringen afgegeven door de 1e en 2e deskundigen en om de toevoeging van zienswijze in de aanvraag door ouders en waar mogelijk hun kinderen. Zeeluwe organiseert 17 mei een voorlichting voor intern begeleiders over deze wijzigingen in Tommy. Zie hiervoor de uitnodiging.
Aanmelden kan online via onze website
Op maat naar ondersteuningsplan 2024-2028
In aanloop van een nieuwe planperiode is het ondersteunend bureau begonnen met de voorbereidingen van een nieuw ondersteuningsplan 2024-2028. De insteek van het nieuwe beleidsplan is in grote lijnen doorgaan op de ingeslagen weg.
Het school of bestuursmodel blijft het organisatieprincipe waar gezamenlijk vanuit wordt gewerkt. Het eigenaarschap blijft belegd bij de schoolbesturen die vanuit de maatschappelijke opdracht nog meer effectief samen werken en oplossingen vinden die bijdragen aan een veilige, inclusieve onderwijs-en- ondersteuningsomgeving voor alle kinderen.
Monitor dekkend netwerk 4e tranche
Om tot het nieuwe OP 2024-2028 te komen, geeft ook het gebruik van data toegevoegde waarde. De 4e monitor dekkend netwerk is dan ook vervroegd van oktober naar mei zodat de opbrengsten en aanbevelingen meegenomen kunnen worden naar het nieuwe ondersteuningsplan. Het Kohnstamm Instituut zet na de meivakantie de monitor uit bij schoolbesturen, orthopedagogen en scholen. Op basis van vergelijkingen en analyses worden in september conclusies en aanbevelingen gedaan. De uitnodigingen worden in april verstuurd aan schoolbestuurders, orthopedagogen, directeuren en intern begeleiders.
Introductie Winny van den Broek
Mijn naam is Winny van den Broek en ik ben sinds eind januari 2023 werkzaam als managementassistent bij het samenwerkingsverband Zeeluwe. Hiervoor werkte ik bij stichting Cultuurkunst die de cultuureducatie regelde voor het basisonderwijs van de Noord-West Veluwe. Daarnaast heb ik werkervaring opgedaan in het volwassenonderwijs bij diverse opleidingsinstituten op het gebied van arbeidsomstandigheden, bedrijfshulpverlening, brandmeldinstallaties en horizontaal/ verticaal transport.
Ik ben 54 jaar en woon met man en dochters in Harderwijk. In mijn vrije tijd sport ik veel en geef ik zelf bootcamp lessen. Binnenkort ga ik een opleiding voor fitness trainer volgen om mijn kennis en kunde te verbreden. Persoonlijk vind ik het belangrijk om te blijven leren en ontwikkelen. Vanuit mijn werkervaring weet ik hoe belangrijk het is om onderwijs te mogen en kunnen volgen dat bij je past. Ik hoop dan ook vanuit swv Zeeluwe hieraan een bijdrage te kunnen leveren. Ik kijk uit naar een fijne samenwerking.
HB vanuit de 8 lokale tafels
Binnen Zeeluwe werken de lokale tafels vanuit een eigen dynamiek aan het dekkend netwerk Hoogbegaafdheid. Dat bleek 21 februari tijdens de bijeenkomst-HB waar sprekers van alle 8 lokale tafels met elkaar deelden over hoe hoogbegaafdheid op lokaal niveau leeft en vorm krijgt. Na de presentaties introduceerde Robertha Langenberg zichzelf.
Lokale tafel Putten en Nijkerk: Na een korte introductie startten we met een presentatie over HB vanuit de gemeenten Putten (HB Collectief) en Nijkerk (Gele Koe). Onder de naam “De gele koe” is in Nijkerk een collectief gestart. De 3 onderwerpen die in Putten en Nijkerk worden besproken zijn: kennis delen, expertise verbreden en ontwikkelen. Van ieder schoolbestuur neemt een afgevaardigde deel aan het HB-collectief.
Verschillen in aanpak tussen de gemeenten Putten en Nijkerk zijn er ook. In Nijkerk was er al door het onderzoek “Babylonische spraakverwarring (2019)” meer begrip en verbinding over HB. Nijkerk startte met digitale bijeenkomsten waar beleidsmatig en inhoudelijk over HB werd gesproken. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld; vroegsignalering, dubbel bijzondere kinderen, motivatie van de leerling en de pedagogisch sensitieve leerkrachten. Hiervan zijn filmpjes gemaakt voor leerkrachten verzameld in een bibliotheek. In Putten was HB nog niet zo ver. Met het delen van HB-kennis en ervaringen uit Nijkerk veranderde dit snel.
Bij beide gemeentes is een kaderplan t.a.v. HB gemaakt met afspraken op school-en gemeentelijk niveau. Dit hangt boven het beleidsplan van iedere basisschool. Daarna zijn er ook bijeenkomsten-HB voor netwerken IB georganiseerd. Bij kennisoverdracht sluiten in Nijkerk ook IB-ers of leerkrachten aan. De subsidie van swv Zeeluwe wordt gebruikt voor vraag gestuurde kwaliteitszorg.
Ontwikkelde producten zijn:
- Filmpjes die op aanvraag van de scholen zijn gemaakt. De opzet van de filmpjes dienen om mensen met elkaar in gesprek te krijgen en borgen deels de opgebouwde HB-kennis. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld de wisseling van IB-ers. Zie als voorbeeld de link.
- Er is ook vakliteratuur beschikbaar voor de scholen.
- Ook zijn er signaal posters om discussies op te starten. Deze kunnen op school opgehangen worden. Er wordt een animatiefilmpje getoond met als onderwerp motivatie. Dit filmpje is gemaakt om de discussie op te starten
Lokale tafel Nunspeet:
De Triadegroepen zijn verbonden aan de Immanuelschool. In de groepen 4 t/m 8 zijn er HB- leerlingen. Momenteel bestaat deze groep uit 50 kinderen verdeeld over 3 groepen. De tafel is nog op zoek naar borging en er is ook geen financiële input.
De kinderen zijn bezig met taal, spelling en rekenen en krijgen daarnaast extra uitdaging op deze gebieden zoals mindset, IPC en filosofie en werken met meerdere groepen daarin samen. Elk kind heeft een eigen leerdoel waar met inzet van spelletjes aan wordt gewerkt. Ook leren de kinderen elkaar feedback geven.
Men zoekt in Nunspeet mogelijkheden om HB lokaal op te pakken. Vanuit Elspeet en Hulshorst komen er ook kinderen. Er wordt nog niet veel gedeeld maar dit is wel een wens, maar dat betekent extra druk op het team.
Lokale Tafel Zeewolde:
Een paar jaren geleden is er een HB-beleid stuk geschreven voor Zeewolde breed. De afspraken die gemaakt zijn in de gemeenten Putten/Nijkerk zouden ook goed zijn voor Zeewolde. De wens is om een parttime voorziening te maken. Voor groep 5 t/m 8 is er 1 groep beschikbaar met 24 plekken voor alle scholen in Zeewolde. Dit is naast de basisondersteuning.
De Toelatingscommissie bepaald of een kind naar de HB-klas mag. De methode die wordt gebruikt voor de HB-klassen is Deep Level Learning. De kinderen krijgen ook Bridge en Spaans. Er werken een orthopedagoog en psycholoog mee. Ze merken dat er steeds meer kinderen komen met problemen. Er is nu ook een dependance Passend Onderwijs Lelystad – Dronten. Het is fijn dat dit in een breder perspectief wordt getrokken.
Lokale Tafel Ermelo:
De kinderen gaan momenteel naar PROO. Ermelo heeft een nieuwe projectleider HB die in Ermelo de HB- leerlingen in kaart brengt. Er zijn meerdere scenario’s voor de HB-leerlingen. Er is een deeltijd voorziening van 2 dagen in de week. Lessen zijn thematisch vaardigheidsonderwijs. Momenteel zijn er gesprekken om wel of niet na de zomer te stoppen met de deeltijdvoorziening. Dit brengt veel onrust bij ouders. Binnen de scholen wordt gekeken wat nodig is. Hierover is afstemming met Jurgen van Ree. ER zijn ook leerlingen die naar de voltijdsvoorzienng van Harderwijk gaan.
Lokale Tafel Harderwijk:
De Leonardoschool biedt zo’n 14 jaar HB-voltijdonderwijs aan momenteel zo’n 120 kinderen. De vraag is groot, er zijn maar 120 plekken. Momenteel is men in gesprek met de gemeente Harderwijk over zwaardere zorg die leerlingen vragen. De directeur van de school is druk met het te woord staan van ouders in de regio die op zoek zijn naar passend onderwijs voor hun kind.
Vraag: waar gaan de kinderen naar toe gaan als ze klaar zijn op de Leonardo school?
Antwoord: de meeste kinderen gaan naar het reguliere voortgezet onderwijs.
Vanuit het schoolbestuur VCO werkt voor 2 dagen per week een HB-specialist 2 dagen op de VCO scholen. Het aanbod is leerkrachten een passend aanbod en ondersteuning geven. Een signalering is dat met name de communicatie naar de ouders in het reguliere onderwijs niet altijd goed verloopt. Een ouder merkt op dat ouders nog te weinig betrokken worden en is nu blij met deelname aan deze bijeenkomst
Lokale Tafel Epe
Er is in de gemeente Epe een deeltijdvoorziening voor 2 dagen. Er is geprobeerd om met alle schoolbesturen bij elkaar te komen, maar dit is niet gelukt. De wens is om samen met een expertisecentrum HB tot een voltijdvoorziening te komen. Hier wordt aan gewerkt
Lokale Tafel Elburg:
Vanuit de werkgroep HB wordt de stand van zaken voor de gemeente Elburg aan de hand van een organogram toegelicht. Vanuit de Agnietenschool is een samenwerking gestart met andere partijen voor een dekkend netwerk HB. Er is in kaart gebracht waar de expertise te vinden is en hoe die ingezet kan worden. Er is ook een inventarisatie gemaakt wat alle PO scholen nu bieden voor deze doelgroep. Uit de inventarisatie kwam naar voren dat veel scholen een plusklas hebben maar eigenlijk niet weten met welk doel, zoals inhoud, praktische vaardigheden, levenshouding, meta vaardigheden.
Binnen Elburg is er al een paar jaar een samenwerking met alle organisaties rondom de jeugd in Elburg. Hiervoor is er een organogram “Samenwerken voor de jeugd” opgesteld. Vanuit hier wordt er multidisciplinair gewerkt. Alles vanuit het perspectief om het systeem te voegen naar het kind en niet andersom. Zo wordt zowel vanuit bestuurderslaag als vanuit het werkveld gewerkt. Omdat er al op veel gebieden een samenwerking is, kan de werkgroep dekkend netwerk hoogbegaafdheid daar gebruik van maken. Er wordt op dit moment een gezamenlijke visie opgesteld. Elburg gaat deze visie de komende 1,5 jaar uiteenzetten. Daar wordt gekeken naar wat elke school/organisatie nodig heeft om deze visie uit te gaan dragen. Presentatie van de tafel Elburg
Inventariserend aan de HB-bijeenkomst 2 afsluitende vragen
Wat zijn wensen en hoe kan Zeeluwe verder faciliteren
- Men wil graag het netwerk van de gemeente Elburg leren kennen en de ontstaande lijntjes.
- Waar haal je als ouder de goede informatie vandaan? Is het een idee om een informatiepunt maken? Wat is hierin de goede weg? De ouders zijn niet op de hoogte van het bestaan van Zeeluwe?
- Men vraagt zich af wat de zorgplicht van de basisscholen is?
- Er wordt aangegeven dat er behoefte is aan lokaal steunpunt vanuit het SWV.
- Momenteel wordt er veel geregeld vanuit het overkoepelende bestuur en niet vanuit de verschillende disciplines zoals geregeld in Elburg. Vanuit het schoolmodel van Zeeluwe gaat het geld niet naar deze kinderen. Wilfred geeft aan dat er vanuit Elburg geen leerlingen zijn die gemeld worden bij Zeeluwe omdat zij dat zelf regelen met deze constructie.
- Hoe kunnen wij als professionals aan tafel voor de ouders en de leerkrachten een dekkend netwerk maken, zonder dat daar weer een kantoor voor geopend moet worden. Aan de voorkant en niet aan de achterkant als de meeste ellende al achter de rug is.
- Vanuit de gemeente, het samenwerkingsverband en de schoolbesturen de handen in één slaan voor de scholen.
- Vanuit de SWV’en moet er meer handreiking zijn hierin. Er wordt aangegeven dat het moeilijk is om naast het werk als leerkracht of als directeur van de school meer nevenfuncties te hebben.
- Hoe zijn we samen in staat om het anders te doen?
wat kunnen doelen voor de toekomst zijn en wat kan ik daar zelf in betekenen?
- Meer ouders erbij betrekken.
- Verbinding. De samenwerking zoals in de gemeente Elburg spreekt aan. Hier meer op richten.
- Filmpjes voor ouders en professionals.
- Meer partijen om tafel te krijgen en breder zoals de taalklas.
- Vanuit de bestuurder, gemeente overstijgend, proberen de samenwerking te zoeken. En dit vanuit het samenwerkingsverband gaan doen.
- Teleurstelling vanuit het verleden en oud zeer achter ons laten en hoopvol naar de toekomst kijken.
- Regionaal en lokaal proberen bij elkaar te brengen, ondanks dat dit heel erg moeilijk is.
- Verder kijken dan je eigen school/functie en de samenwerking op zoeken bij anderen.
- De leerkrachten op hoger niveau tillen in het reguliere onderwijs, maar besturen overstijgend.
- Bewonderenswaardig hoe besturen met elkaar samenwerken. Meer netwerken opzetten. Het doel voor ogen houden om veerkrachtige kinderen te onderwijzen die klaar zijn voor het VO.
- Afleren om met een rode bril naar de HB-leerlingen te kijken en met een groene bril te gaan bekijken. Voor welke kinderen is het preventief
Robertha Langenberg
Mijn naam is Robertha Langenberg. Sinds 1 februari ben ik bij het swv Zeeluwe gestart als Projectleider Hoogbegaafdheid. Wat ontbreekt in het swv van Zeeluwe is een dekkend netwerk HB voor meervoudige complexe uitdagingen. In deze periode haal ik o.a. op wat de ervaringen en zienswijze zijn rondom het dekkend netwerk HB van Zeeluwe. Daarnaast werk ik toe naar oplossingen voor het HB dekkend netwerk voor meervoudige en complexe uitdagingen die ook aansluiten bij meer inclusiever onderwijs.
Ik spreek met ouders, kinderen, bestuurders, HB-specialisten, procesbegeleiders en vele anderen. Wanneer er aanleiding is om ook met anderen te praten vanuit nog weer een andere invalshoek dan doe ik dat. Zo breng ik alle facetten in kaart om met een breed gedragen advies te komen naar het swv Zeeluwe en haar samenwerkingspartners. Het streven is om dit voor zomervakantie aan te bieden.
Kennismaking
Ik kom oorspronkelijk uit de zorg, als verpleegkundige, en ik heb daarnaast 25 jaar gewerkt aan een HBOV-opleiding, waarvan de laatste 14 jaar als Academiedirecteur van de Academie Gezondheidszorg. In die context heb ik ook veel projecten en verandertrajecten begeleid. Sinds begin dit jaar heb ik een eigen bedrijf voor advies, programma-management en wandelcoaching aan organisaties in zorg, welzijn en onderwijs.
Ik woon samen met mijn man in Drenthe op het platteland. In mijn vrije tijd houd ik mij graag bezig met het maken van lange wandelingen. Ik ben wandelcoach van een meisje met HB en HSP en ik teel in onze tuin ons eigen groente, fruit en bloemen. Daarnaast zing ik bij the Choir Company en lees ik graag thrillers.
Mededelingen
TLV aanvragen
De uiterste datum voor het insturen van de TLV voor het schooljaar 2023-2024 is 1 juni 2023. De TLV-aanvraag (inclusief het OPP) dient dan volledig in Tommy te staan, dus inclusief alle vereiste (digitale) handtekeningen. Voor aanvragen die na deze datum worden ingediend, kunnen wij niet garanderen dat deze voor de zomervakantie procedureel getoetst en afgegeven worden.
De Ondersteuningsplanraad
De OPR (Ondersteuningsplanraad) is binnenkort weer helemaal compleet! Na de vergadering van 6 april a.s. zal de OPR bestaan uit 8 ouderleden en 8 personeelsleden. Iedere gemeente is met minimaal één OPR-lid vertegenwoordigd. Dat is goed nieuws, zeker nu de OPR het komende schooljaar intensief bij het opstellen van het nieuwe Ondersteuningsplan 2024-2028 betrokken wil worden om goed de belangen van ouders en personeelsleden te kunnen vertegenwoordigen.
De monitor dekkend netwerk 3e tranche
De monitor dekkend netwerk uitgezet door het Kohnstamm Instituut is een korte tussenevaluatie van de 7 opgaven die staan beschreven in het OP2020-2024. De response was 95%. Overall zijn scholen tevreden over het dekkend netwerk. Omdat de spreiding vrij groot is, verdient het bespreken van de monitor in verschillende netwerken tot aanbeveling.
Overstap van PO > VO: Zoek contact!
Inmiddels is het april 2023. De meeste uitstroomleerlingen zijn aangemeld op hun beoogde vervolgschool. Bij sommige leerlingen is er sprake van specifieke onderwijsbehoeften. Voor deze leerlingen is het belangrijk om tijdig contact te zoeken met de beoogde school en niet af te wachten tot de warme overdracht. Bij leerlingen die in aanmerking komen voor LWOO of PrO, wordt ook een dossier aangeleverd bij Stichting Leerlingenzorg. In de praktijk blijkt, dat er geregeld gewacht wordt op een besluit vanuit Stichting Leerlingenzorg voordat er contact wordt gezocht met de beoogde VO / PrO school. Dat is niet wenselijk, gezien de beslistermijn die een school heeft om een leerling wel of niet aan te nemen. Het is belangrijk om zo snel mogelijk af te stemmen met de beoogde vervolgschool of zij kunnen voldoen aan de onderwijsbehoeften en verwachtingen die er zijn. Wacht dus niet af tot de vervolgschool zelf contact zoekt, maar wees pro- actief in het belang van de leerling en ouders. Denk je tijdens het lezen aan een leerling waarover nog geen contact is geweest? Bel / mail vandaag nog!
Belangrijke data
19 april 2023 Regionale bijeenkomst Onderwijs, Jeugdhulp en Ouders
17 mei 2023 Voorlichtingsbijeenkomst IB over TLV Zeeluwe
Podcast tip
Een podcast voor onderwijsprofessionals om onderwijsachterstanden aan te pakken met onderzoek als inspiratiebron. Je hoort onderzoekers, leraren en schoolleiders over hoe zij meer gelijke kansen creëren.
#7 Onderwijskansen voor het jonge kind
Op het moment dat kinderen beginnen op de basisschool, verschillen zij al in hun kennis en vaardigheden. Dit geldt met name voor kinderen met een minder gunstige thuissituatie. Zij komen bijvoorbeeld binnen met een kleinere woordenschat, minder kennis van de wereld en beperktere vaardigheden om te communiceren. Wat kun je als leerkracht doen om deze kloof aan te pakken? Beluister de podcast met Paulien Muller, Else-Marike Visser en Michelle Oudshoorn over hoe je dat op school kan doen en wat we daarover weten uit onderzoek.
Boeken tips
Voicing
‘Voicing’ gaat over ‘leerlingen een stem geven’ en hen actief leren leren. Dit kan bijdragen aan emanciperen en participeren: je volwaardig voelen en actief meedoen in de (leer)gemeenschap waar je deel van uitmaakt. Daarom wordt voicing wel ‘democratie in actie’ genoemd.
Een belangrijk principe van voicing is het groeien naar een cultuur van actief en initiatiefrijk leren en onderwijzen, in plaats van consumptief leren en leerlingen enkel instrumenteel toerusten. Door leerlingen écht stem te geven en hen bij hun innerlijke stem te laten komen, bied je ze gelegenheid om hun authenticiteit te ontdekken en die te delen met medeleerlingen en de leerkracht. Voicing gaat over ‘ware dialoog’ voeren tussen leerkracht en leerlingen.
Marianne den Otter reikt in deze TIB tool instrumenten aan om ‘stem geven en participatie van leerlingen’ te bevorderen. Hiervoor komen technieken en tools voor luisteren, interactie, dialoog, empoweren, eigenaarschap en burgerschap van leerlingen aan bod. Ook maakt de auteur de transfer van voicing met leerlingen naar voicing in bredere leercontexten, in samenwerking met collega’s en ouders.
Mijn gamende kind
Gamen: het is de #1 hobby voor heel veel kinderen… En de #1 opvoedkwestie voor heel veel ouders. Hoe voorkom je de dagelijkse strijd om schermtijd? Wat is gezond gamegedrag? Zou je bepaalde games thuis moeten verbieden?
Hoe voorkom je dat de schoolprestaties van je kind eronder lijden? En hoe hou je thuis de sfeer gezellig? In ‘Mijn gamende kind’ beantwoorden Koen Schobbers en Deirdre Enthoven de belangrijkste vragen over gamen. Op elke vraag krijg je een kort en duidelijk antwoord, een uitgebreider antwoord met meer (wetenschappelijke) onderbouwing, en natuurlijk de beste en adviezen. ‘Mijn gamende kind’ helpt je om irritaties thuis te voorkomen, de band met je kind te versterken en laat zien hoe jij en je kind verantwoord kunnen omgaan met gamen. Kortom, echt álles wat je als ouder moet weten over je gamende kind!
Gamende kinderen is voor veel opvoeders thuis een lastig onderwerp. Het aantal gamende kinderen neemt ook toe. Voor Koen Schobbers, oprichter van Koenz en Parents of Play, is het al 6 jaar zijn missie om opvoeders te helpen de relatie met gamende kinderen te versterken, te behouden of te herstellen. Hij doet dit onder andere door middel van het geven van lezingen, workshops en het schrijven van het boek ‘Mijn gamende kind’.
Blijf op de hoogte!
In onze nieuwsbrief vindt u het laatste nieuws over Zeeluwe en passend onderwijs.