Samenwerkingsverband primair onderwijs
Nieuwsbrief
januari 2023
Inleiding
Het nieuwe jaar is alweer een paar weken oud en als partners binnen het samenwerkingsverband (SWV) wordt hard gewerkt om samen goed onderwijs te geven. Ook op het ondersteunend bureau van het SWV zijn er ontwikkelingen.
De RvT heeft de afgelopen periode gewerkt aan een nieuw Toezichtkader, welke bijna is afgerond. Daarnaast hebben we een nieuwe bestuurssecretaris benoemd: Annette van Beek. Zij stelt zich voor in deze nieuwsbrief. I.v.m. de afwezigheid van Ellen Borst komt Winny van den Broek het team versterken. Een aantal keren per jaar komen de vertegenwoordigers van de Lokale tafels bijeen in de Bovenlokale tafel. Onderwerpen waarover gesproken wordt zijn o.a.:
- de beoordeling van de toelaatbaarheidsverklaringen door twee onafhankelijke deskundigen,
- onderwijs met betrekking tot hoogbegaafdheid,
- het voorkomen van thuiszitten,
- de ontwikkeling van een Ouder-en jeugdsteunpunt.
Binnen de Tijdelijke kringen wordt o.a. gesproken over de wijze waarop wij als SWV de ruim 13.000.000,00 euro aan extra ondersteuningsmiddelen besteden. Best wel een ingewikkelde puzzel. We geloven dat passend onderwijs steeds meer invulling moet krijgen in de lokale, samenwerkende scholen. De wijze waarop dit moet worden vormgegeven, is vanuit doelmatigheid, kwaliteit en netwerkvitaliteit een zoektocht. Binnen de kringen worden daarin mooie stappen gezet. Veel leesplezier.
Hartelijke groet, Wilfred de Vries
Regionale bijeenkomst Onderwijs, Jeugdhulp en Ouders
Van Discussie naar Dialoog
Hoe zorgen we ervoor dat onderwijs, jeugdhulp/welzijnswerk/kinderopvang en ouders elkaar begrijpen (toegang gratis)
Save the date: woensdagmiddag 19 april 2023
Programma is in ontwikkeling
Kennismaking Annette
Hallo! Mijn naam is Annette van Beek en ik werk sinds 1 september jl. als bestuurssecretaris bij het samenwerkingsverband Zeeluwe. Ik heb inmiddels met een aantal collega’s kennis mogen maken. Maar voor wie mij nog niet kent, vertel ik hierbij graag in het kort wat over mijzelf.
Ik ben 52 jaar en woon al een aantal jaren met veel plezier in Zeewolde. Hier kan ik volop genieten van de bossen waarin ik graag hardloop, of wandel met mijn honden. Wat betreft mijn werkervaring kan ik aangeven, dat ik mij de afgelopen jaren heb gericht op het ondersteunen van bestuurders en (algemeen) directeuren binnen diverse sectoren. Dit varieerde van de zorgsector tot de Retail, nationaal en internationaal. Deze variatie heeft mij veel gebracht. Naast veel plezier, ook kennis van de talen, processen, culturen, beleid etc.
Met veel plezier ben ik afgelopen september gestart bij Zeeluwe. Ik hoop op korte termijn met nog meer collega’s kennis te mogen maken en ik kijk uit naar de verdere, fijne samenwerking.
Inclusief onderwijs
De week van inclusief onderwijs is dit jaar van 6 t/m 10 februari. Er vinden allerlei onlinesessies plaats. Zie hiervoor de Week van inclusief onderwijs 2023 (naarinclusieveronderwijs.nl)
Een mooi voorbeeld van een inclusieve school is Kindcentrum Borgele in Deventer.
Het KindCentrum staat voor een optimale ontwikkeling van ieder kind, afgestemd op de eigen mogelijkheden. Ieder kind is bijzonder en heeft zijn of haar eigen ondersteuningsbehoeften. Het team van KindCentrum Borgele speelt hier zo goed mogelijk op in om alle kinderen optimaal voor te bereiden voor de toekomst.
KindCentrum Borgele bestaat uit wijkschool de Borgloschool, De Linde voor speciaal onderwijs, kinderopvang Partou en orthopedagogisch dagcentrum ’t Lantaartje. De vier partners werken intensief samen op het gebied van kennis en ervaringen omtrent inclusie, om zo ieder kind uit de wijk optimale mogelijkheden te geven in de verschillende soorten onderwijs, opvang en zorg.
Om te zorgen dat iedereen mee kan doen worden niet alleen kennis en ervaringen gedeeld, maar ook materialen en ruimtes. Zo delen de vier partners samen een gebouw dat toegankelijk en op maat is gemaakt zodat iedereen mee kan doen. Er is een keuken waar leerlingen leren koken en de speelplaats is aangepast op ieders mogelijkheden. Iedere dag wordt gestart vanuit de veilige en gestructureerde omgeving van de vaste stamgroep van een kind. Later op de dag kan eventueel worden uitgeweken naar andere clusters. Als de ontwikkeling van een kind erom vraagt worden regulier en speciaal onderwijs gecombineerd om ieder kind de beste ontwikkelkansen te geven. Hierbij wordt altijd uitgegaan van wat goed is voor het kind.
De samenwerking binnen KindCentrum Borgele biedt kinderen die aangewezen zijn op speciaal onderwijs, zorg of behandeling de kans om in contact te komen met kinderen die regulier onderwijs volgen. Andersom maken kinderen uit het reguliere onderwijs kennis met kinderen die net even wat extra’s nodig hebben
Bron: In1school
Mededelingen
Voorjaarsvakantie
In verband met de voorjaarsvakantie is ons kantoor gesloten van 24 februari t/m 3 maart.
Vanaf ma 6 maart a.s. zijn wij weer bereikbaar.
Commissie onderinstroom
De eerstvolgende vergadering van de commissie onderinstroom is 18 april. Dat betekent dat aanvragen tot 4 april kunnen worden ingediend.
Ondersteuningsplanraad
De eerstvolgende vergadering van de ondersteuningsplanraad is 23 februari.
Wijziging Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Vanuit het ministerie is een wijziging aangekondigd over het actualiseren van SOP en de wettelijke regelgeving daaromtrent. De regelgeving rondom het SOP gaat veranderen vanaf 2024.
Op hoofdlijnen zijn die veranderingen als volgt:
- Het SOP vervalt als verplicht document. Dit hoeft dus niet meer vierjaarlijks te worden opgesteld en goedgekeurd door bevoegde gezag en ter advies aan de MR worden voorgelegd;
- De scholen zijn verplicht jaarlijks de informatie over de ondersteuningsmogelijkheden te actualiseren en die informatie te plaatsen in de schoolgids (er zijn op dit moment nog geen richtlijnen voor welke informatie in de Schoolgids dient te worden opgenomen);
- Het jaarlijks vaststellen van het SOP moet leiden tot een jaarlijkse evaluatiecyclus en een terugkerend gesprek over de ondersteuning in de school. Het schoolbestuur wordt ertoe aangezet om jaarlijks te beoordelen of het ondersteuningsaanbod nog voldoet en scholen worden gestimuleerd hierover frequent het gesprek te voeren in het team. Door deze jaarlijkse evaluatie wordt het bieden van passende ondersteuning voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte beter geborgd.
Het SOP kan dan gaan werken zoals het aanvankelijk was bedoeld: als een heldere en accurate weergave van het extra ondersteuningsaanbod van de school.
Doel van deze wijziging is het inzichtelijk maken van de ondersteuningsmogelijkheden (het huidige SOP) is:
- Informatie over de ondersteuningsmogelijkheden duidelijker en toegankelijker presenteren, voor zowel leerlingen en ouders als voor het onderwijspersoneel.
- De ondersteuning en het dekkend aanbod een centrale plaats te geven in de kwaliteitszorgcyclus als essentieel onderdeel van de kwaliteit van passend onderwijs.
Informatiebijeenkomst Leerlingenvervoer
Het leerlingenvervoer structureel verbeteren? Dat moet ons gaan lukken! Van harte uitgenodigd op deze avond (22 februari 2023 van 19:30 uur tot 22:00 uur op J.H. Donnerschool, Schoonderbekerweg 45, 3794 NA De Glind) met dit belangrijke en zeer actuele en urgente thema.
Beste collega’s,
Met elkaar merken we dat het leerlingenvervoer naar het gespecialiseerd onderwijs onder druk staat.
- Er zijn klachten.
- Er zijn onduidelijkheden.
- Er zijn misverstanden.
Het is een maatschappelijk probleem geworden om leerlingen veilig en efficiënt naar school te kunnen laten reizen. Maatschappelijke problemen kunnen alleen opgelost worden vanuit een breed maatschappelijk draagvlak en een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
U, directeur van een school en/of bestuurder, bent onmisbaar om dit maatschappelijke probleem te verbeteren. Hierbij nodig ik u uit voor een avond waarin we met elkaar een eerste aanzet geven aan de verbetering. Aan het programma werken professionals met veel expertise en betrokkenheid op dit thema mee. Bekijk het programma.
Bestemd voor:
- Directies en besturen voor scholen van primair onderwijs
- Directies en besturen voor scholen van gespecialiseerd onderwijs (sbo, so en vso)
- Regio Food Valley
- Regio Zeeluwe
- Regio Eemland
Waar/Wanneer:
22 februari 2023 van 19:30 uur tot 22:00 uur op J.H. Donnerschool, Schoonderbekerweg 45, 3794 NA De Glind
Aanmelden via mail: fortman@donnerschool.nl
Namens de voorbereiding,
Jan Hofman
Directeur-bestuurder J.H. Donnerschool
Herhaalde oproep vacatures OPR
Naar aanleiding van de oproep voor nieuwe leden van de Ondersteuningsplanraad hebben zich twee ouders gemeld, Maaike Aalberts-Wijnne (Elburg) en Pim Valentijn (Harderwijk). Zij zijn in de vergadering van 12 januari benoemd als lid van de OPR.
De OPR bestaat nu uit:
Oudergeleding | Gemeente |
---|---|
Peter Bos (voorzitter) | Harderwijk |
Johan de Kruijff | Nijkerk |
Gerko van Veen | Nunspeet |
Ria van der Louw | Harderwijk |
Pim Valentijn | Harderwijk |
Maaike Aalberts | Elburg |
Vacature | |
Vacature |
Leerkrachtengeleding | Gemeente |
---|---|
Jurgen van Ree | Putten |
Gineke Drost | Nijkerk |
Bertine Bouw | Epe |
Christine Koornberg | Nunspeet |
Hester Stokman | Ermelo |
Astrid Medendorp | Zeewolde |
Pieta Redder | Putten |
Vacature |
De OPR is nog steeds op zoek naar nieuwe leden; voor een zo evenwichtige verdeling over de 8 gemeenten bij voorkeur ouders uit Zeewolde, Putten, Ermelo of Epe. Voor de personeelsgeleding bij voorkeur iemand uit Harderwijk. Uiteraard mogen ook ouders en personeelsleden uit andere gemeenten reageren.
Meer informatie over de Ondersteuningsplanraad (OPR)
De OPR (Ondersteuningsplanraad) vertegenwoordigt ouders en leerkrachten en is het medezeggenschapsorgaan van het samenwerkingsverband “Zeeluwe”, dat verantwoordelijk is voor passend onderwijs in Nijkerk, Putten, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Elburg, Epe en Zeewolde.
Minister en Tweede Kamer willen toewerken naar meer inclusief onderwijs. Er komt een landelijke norm voor de basisondersteuning binnen iedere school. Leraren krijgen meer zicht op de financiële middelen en meer inspraak bij de verdeling hiervan binnen het schoolbestuur. Ouders moeten eerder en beter geïnformeerd worden. Allemaal punten waar de OPR mee te maken heeft!
Heb je ideeën over Passend Onderwijs en wil je actief meedenken over wat voor de kinderen het beste is, meld je dan aan als kandidaat-lid van de OPR (Ondersteuningsplanraad).
Acht ouders en acht onderwijsmedewerkers vertegenwoordigen in de OPR alle ouders en onderwijsmedewerkers binnen onze regio. De OPR heeft als belangrijkste recht eens per vier jaar in te stemmen met het ondersteuningsplan, waarin staat hoe binnen de scholen passend onderwijs georganiseerd wordt. De OPR houdt toezicht op de uitvoering en ontwikkeling van het ondersteuningsplan.
Om deze taken goed te kunnen uitvoeren streeft de OPR naar een evenredige verdeling van de leden over de 8 gemeenten, en de verschillende soorten onderwijs. Iedere ouder en leerkracht van een deelnemende school kan zich verkiesbaar stellen. Bij voldoende kandidaten wordt bij de benoeming gekeken naar een optimale spreiding.
De OPR vergadert zo’n zes keer per jaar, maximaal twee uur per keer. Daar naast maken de leden van de OPR deel uit van werkgroepen, waarin bepaalde thema’s centraal staan. Voor de werkzaamheden in de werkgroepen wordt een beperkte tijdsinvestering gevraagd. Er is voor onderwijzend personeel en ouders een vergoedingsregeling.
Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten? Via deze link kun je uitgebreide informatie lezen.
Of telefonisch/mail:
S.R. van der Heide (ambtelijk secretaris OPR)
06-8681186
Podcast tip
Nieuwe kijk op onderwijs (Bert Wienen)
Bert vertelt in de podcast over de uitdagingen in het onderwijs in Friesland, en over de uitdagingen in de rest van Nederland. “De uitdaging is om niet alleen binnen het onderwijs te kijken naar de samenwerking tussen onderwijs en zorg, maar ook naar wat we nou eigenlijk normaal zijn gaan vinden binnen het onderwijs. Wat zijn de normen en zouden we daar iets aan kunnen veranderen? Zou dat niet veel heilzamer zijn dan alleen de verbindingsvraag te stellen? Dan heb je hele andere gesprekken nodig met het onderwijs en de gemeenten. Dát is volgens mij transformeren. Dat je met een nieuwe bril, met een nieuwe blik kijkt naar problematiek.”
Boek tip
Voor de klas
Voor de klas van Merel van Vroonhoven is herkenbaar voor iedereen die in het onderwijs werkt. Het boek staat vol inspirerende, aangrijpende en kritische verhalen die het belang van goed onderwijs en de waarde van het leraarschap benadrukken.
Blijf op de hoogte!
In onze nieuwsbrief vindt u het laatste nieuws over Zeeluwe en passend onderwijs.